Żabka za dwa lata wskoczy na GPW?
Największa w Polsce sieć osiedlowych sklepów należąca do Penta Investments prawdopodobnie wejdzie na GPW.
16.06.2010 | aktual.: 16.06.2010 10:32
W ostatnich tygodniach zaczęły krążyć pogłoski, że fundusz Penta Investments chce sprzedać liczącą ponad 2,15 tys. sklepów sieć, którą kupiła trzy lata temu za 550 mln zł. Ile Żabka może być warta teraz? Penta w prezentacji, na podstawie danych finansowych za 2008 r., wyceniała Żabkę na 200 mln euro. Sieć sklepów miała wtedy trzecie miejsce pod względem wartości aktywów w portfelu funduszu.
W planach oferta publiczna
– Żabka nie jest na sprzedaż. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wysokiej dynamiki jej rozwoju i osiąganych wyników finansowych. Chcemy rozwijać Żabkę na drodze akwizycji. Nie jest wykluczone, że w perspektywie roku – dwóch lat przeprowadzimy jej ofertę publiczną – mówi „Parkietowi” Jozef Janov, partner zarządzający w Penta Investments na Polskę. Na obecnym etapie przedstawiciele funduszu nie chcą podawać żadnych szczegółów – jak duża może być emisja akcji i czy w ofercie zdecyduje się on sprzedać jakiś pakiet walorów.
W tym roku Żabka chce uruchomić 250 nowych sklepów, a zdaniem firmy Roland Berger Strategy Consultants w Polsce jest miejsce nawet na 7,5 tys. takich sklepów. W kolejnych latach firma może więc utrzymać tak szybkie tempo rozwoju. Żabka działa też na rynku czeskim, gdzie ma już ponad 100 sklepów, a ich liczba w tym roku ma się podwoić. Rozważana jest jej ekspansja także na Słowacji, a w Polsce firma rozwija też nową sieć handlową pod marką Freshmarket. Z planów wynika, że w tym roku ma funkcjonować 50 takich sklepów. Żabka jest też największą scentralizowaną siecią osiedlowych sklepów nie tylko w naszym kraju, ale także w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Wyniki finansowesię poprawiają
W 2009 r. Żabka zanotowała 15,3-proc. wzrost przychodów, które przekroczyły 2,1 mld zł. Firma nie podaje zysku netto – ostatni raz zrobiła to w raporcie za 2006 r., kiedy przy 1,32 mld zł przychodów wyniósł on 16 mln zł.
– Od czasu wejścia funduszu Penta Investments Żabka Polska zwiększyła liczbę sklepów o około 25 proc., obroty o ponad 50 proc., a EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację – red.) o przeszło 100 proc. Wprowadziła też nowy, bardzo obiecujący format i dopracowała się statusu największej sieci convenience w Europie Centralno-Wschodniej – mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Roland Berger Strategy Consultants.
Jak podaje Roland Berger, kiedy w 2007 r. Żabka była przejmowana przez Penta Investments, generowała ok. 1,3 mld zł obrotów i ok. 45 mln EBITDA ze swoich 1,7 sklepów. Już rok później obroty wzrosły do 1,6 mld zł, EBITDA zaś do 76 mln zł.
PARKIET
Piotr Mazurkiewicz