Zapytali Polaków o Wielkanoc. Tyle wydamy na organizację świąt

Według badania IBRiS dla PAP, Polacy planują wydać średnio 941 zł na organizację tegorocznej Wielkanocy. Zdecydowana większość ankietowanych ma zamiar spędzić święta z rodziną, nieznacznie wzrosła jednak liczba osób, które deklarują, że święta spędzą w pracy.

Wielkanoc 2021. Spotkania przy świątecznym stole, jaki limit osób?Tyle Polacy wydadzą na Wielkanoc
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej wynika, że 81,5 proc. respondentów planuje spędzić nadchodzącą Wielkanoc z rodziną, co stanowi wzrost o 10,7 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Aktywne spędzanie świąt, takie jak jazda na rowerze czy spacery, zadeklarowało 40,8 proc. badanych, co oznacza wzrost o 14 p.p. Więcej osób planuje również uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc. respondentów, czyli o 5,8 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

85 złotych za kilogram. Zawrotne ceny owoców na początku kwietnia

Wśród ankietowanych są także osoby, które planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba spadła z 36,4 proc. do 22,3 proc. w ciągu roku. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków, co jest spadkiem o 6,4 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku. Nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, co stanowi wzrost o 1 p.p. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 0,2 p.p.

Udział w porannej mszy rezurekcyjnej zadeklarowało 38,7 proc. ankietowanych. Prezenty dla dzieci planuje przygotować 44,2 proc. badanych.

Decyzje zakupowe w Wielkanoc

IBRiS zapytał Polaków również o czynniki wpływające na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia. Dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).

Kamil Smogorzewski z IBRiS zauważył, że Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt. Dodał, że widać dużą świadomość konsumencką. Jakość i pochodzenie produktów oraz wcześniejsze doświadczenia są ważniejsze niż wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. Zauważył jednak, że promocje wciąż mają większe znaczenie niż patriotyzm gospodarczy.

Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Powstanie nowy park rozrywki w Polsce. Znamy lokalizacje
Powstanie nowy park rozrywki w Polsce. Znamy lokalizacje
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro