Zapytali Polaków o Wielkanoc. Tyle wydamy na organizację świąt
Według badania IBRiS dla PAP, Polacy planują wydać średnio 941 zł na organizację tegorocznej Wielkanocy. Zdecydowana większość ankietowanych ma zamiar spędzić święta z rodziną, nieznacznie wzrosła jednak liczba osób, które deklarują, że święta spędzą w pracy.
Z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej wynika, że 81,5 proc. respondentów planuje spędzić nadchodzącą Wielkanoc z rodziną, co stanowi wzrost o 10,7 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Aktywne spędzanie świąt, takie jak jazda na rowerze czy spacery, zadeklarowało 40,8 proc. badanych, co oznacza wzrost o 14 p.p. Więcej osób planuje również uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc. respondentów, czyli o 5,8 p.p. więcej niż rok wcześniej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
85 złotych za kilogram. Zawrotne ceny owoców na początku kwietnia
Wśród ankietowanych są także osoby, które planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba spadła z 36,4 proc. do 22,3 proc. w ciągu roku. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków, co jest spadkiem o 6,4 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku. Nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, co stanowi wzrost o 1 p.p. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 0,2 p.p.
Udział w porannej mszy rezurekcyjnej zadeklarowało 38,7 proc. ankietowanych. Prezenty dla dzieci planuje przygotować 44,2 proc. badanych.
Decyzje zakupowe w Wielkanoc
IBRiS zapytał Polaków również o czynniki wpływające na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia. Dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
Kamil Smogorzewski z IBRiS zauważył, że Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt. Dodał, że widać dużą świadomość konsumencką. Jakość i pochodzenie produktów oraz wcześniejsze doświadczenia są ważniejsze niż wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. Zauważył jednak, że promocje wciąż mają większe znaczenie niż patriotyzm gospodarczy.
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.