Zapytali Polaków o Wielkanoc. Tyle wydamy na organizację świąt

Według badania IBRiS dla PAP, Polacy planują wydać średnio 941 zł na organizację tegorocznej Wielkanocy. Zdecydowana większość ankietowanych ma zamiar spędzić święta z rodziną, nieznacznie wzrosła jednak liczba osób, które deklarują, że święta spędzą w pracy.

Wielkanoc 2021. Spotkania przy świątecznym stole, jaki limit osób?Tyle Polacy wydadzą na Wielkanoc
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej wynika, że 81,5 proc. respondentów planuje spędzić nadchodzącą Wielkanoc z rodziną, co stanowi wzrost o 10,7 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Aktywne spędzanie świąt, takie jak jazda na rowerze czy spacery, zadeklarowało 40,8 proc. badanych, co oznacza wzrost o 14 p.p. Więcej osób planuje również uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc. respondentów, czyli o 5,8 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

85 złotych za kilogram. Zawrotne ceny owoców na początku kwietnia

Wśród ankietowanych są także osoby, które planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba spadła z 36,4 proc. do 22,3 proc. w ciągu roku. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków, co jest spadkiem o 6,4 p.p. w porównaniu do poprzedniego roku. Nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, co stanowi wzrost o 1 p.p. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 0,2 p.p.

Udział w porannej mszy rezurekcyjnej zadeklarowało 38,7 proc. ankietowanych. Prezenty dla dzieci planuje przygotować 44,2 proc. badanych.

Decyzje zakupowe w Wielkanoc

IBRiS zapytał Polaków również o czynniki wpływające na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia. Dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).

Kamil Smogorzewski z IBRiS zauważył, że Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt. Dodał, że widać dużą świadomość konsumencką. Jakość i pochodzenie produktów oraz wcześniejsze doświadczenia są ważniejsze niż wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. Zauważył jednak, że promocje wciąż mają większe znaczenie niż patriotyzm gospodarczy.

Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność