Zgoda sądu na sprzedaż czterech samolotów OLT Express Regional
Sąd Rejonowy w Gdańsku zatwierdził w czwartek, opiewające na kwotę prawie 3,5 miliona złotych, oferty na zakup czterech samolotów należących do spółki OLT Express Regional będącej w upadłości likwidacyjnej. Przewoźnik należał do firmy Amber Gold.
26.09.2013 | aktual.: 26.09.2013 18:15
Sprzedaż samolotów linii lotniczej OLT Express Regional odbyła się w formie składania ofert, gdzie decyduje najwyższa proponowana cena.
Syndyk spółki OLT Express Regional Agnieszka Wilk poinformowała PAP, że na zakup samolotów złożono ogółem pięć ofert. Do podpisania umów sprzedaży powinno dojść w ciągu miesiąca.
Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku Tomasz Adamski, sędzia komisarz zatwierdził oferty dwóch firm wybranych przez syndyka.
Są to spółka BRJ z Warszawy, która chce kupić trzy awionetki Jetstream 32 za kwoty: 65, 140 i 145 tysięcy zł netto oraz firma Rheinland Air Service GmbH w Moenchengladbach zamierzająca nabyć za ponad 3,1 mln zł netto samolot ATR 42-300.
Niemiecka firma złożyła ponadto ofertę na kupno zestawu narzędzi i wyposażenia do obsługi technicznej samolotu ATR 42-300 oraz silnika lotniczego na kwotę 970 tys. zł. Nie było ofert na pozostałe części zamienne i drobniejsze przedmioty oferowane przez syndyka.
Postanowienie sędziego komisarza Sądu Rejonowego w Gdańsku nie jest prawomocne, mogą je zaskarżyć np. inni oferenci.
Zysk ze sprzedaży samolotów i części pójdzie na spłatę długów, jakie OLT Express Regional ma wobec wierzycieli. Do akt sprawy OLT Express Regional wpłynęły 764 zgłoszenia wierzytelności.
Adamski wyjaśnił, że nie jest dziś możliwe określenie łącznej kwoty, jaką spółka lotnicza powinna zapłacić swoim wierzycielom. Stanie się to dopiero po ostatecznym zatwierdzeniu listy wierzytelności. Obecnie trwa ich weryfikacja.
- Wszystkie prawidłowe i uzupełnione zgłoszenia przekazywane są syndykowi, który prawdopodobnie do końca I kwartału 2014 r. złoży sędziemu komisarzowi listę wierzytelności, która jednak będzie wymagała zatwierdzenia - dodał rzecznik gdańskiego sądu.
Do ogłoszenia upadłości OLT Express Regional spółki z o.o. w Gdańsku doszło we wrześniu 2012 r. Sąd Rejonowy w Gdańsku podjął taką decyzję po rozpatrzeniu wniosków o upadłość OLT Express Regional złożonych przez wierzycieli, tzn. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków Balice i spółkę z o.o. OLT Express Poland. Sąd uznał, że spółka OLT Express Regional jest niewypłacalna, a jednocześnie dysponuje ona wystarczającym majątkiem, by ponieść koszty postępowania upadłościowego.
W przypadku spółki OLT Express Poland warszawski sąd w sierpniu ub. roku oddalił wniosek o ogłoszenie jej upadłości.
Linie OLT Express powstały w 2011 r. w wyniku przejęcia przez fundusz kapitałowy Amber Gold większościowych udziałów w dwóch polskich liniach lotniczych: OLT Jetair oraz Yes Airways.
Amber Gold to firma inwestująca w złoto i inne kruszce, działająca od 2009 r. Klientów kusiła wysokim oprocentowaniem inwestycji - przekraczającym nawet 10 proc. w skali roku, które znacznie przewyższało oprocentowanie lokat bankowych.
Jej prezes Marcin P. od końca sierpnia 2012 r. przebywa w areszcie. Według śledczych z Prokuratury Okręgowej w Łodzi Marcin P., działając wspólnie i w porozumieniu z żoną Katarzyną P., w ramach tzw. piramidy finansowej, doprowadził ponad 9,7 tys. klientów Amber Gold do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w wysokości prawie 668 mln zł. Przyjęto, że oboje działali w celu osiągnięcia korzyści majątkowej i uczynili sobie z tej działalności stałe źródło dochodu.
Marcin P. jest podejrzany o 17 przestępstw, a jego żonie zarzucono popełnienie 12 przestępstw.