Udział w przetargach, a rozwój przedsiębiorstwa
Powszechnie wiadomo, że udział w przetargach daje ogromne możliwości rozwoju firmy, w końcu to realizacja transakcji pozwala na powielanie funduszy i kolejne inwestycje. Ponadto rozwija to nasze kompetencje w zakresie oferowanych usług bądź produktów, umożliwia stałe monitorowanie rynku oraz jego rosnące zapotrzebowanie.
29.12.2014 12:22
Narzędzi służących do wyszukiwania interesujących nas zapytań jest wiele. Jednym z nich jest Marketplanet OnePlace, choć trudno tu mówić wyłącznie o „narzędziu”, ponieważ platforma udostępnia nam mnóstwo udogodnień. Poza oczywiście dostępem do bieżących przetargów, mamy tu możliwość do wymiany informacji i poszerzania relacji partnerskich i biznesowych. Ogłoszenia dostępne na platformie są wyselekcjonowane, a uwierzytelnienie poprzez proces certyfikacji dostawcy promowani są w sposób konkurencyjny.
Poza rozwojem powinniśmy także zwrócić uwagę na aspekt związany z wygraną przetargu. A co nam daje wygrana? Przede wszystkim pozycję triumfatora, ponieważ nasza oferta zdeklasowała konkurencję. Oferowane przez nas rozwiązania było najkorzystniejsze, a co za tym idzie – staliśmy się nową wykładnią rynkową. Jak powszechnie wiadomo, kwoty przetargów są zróżnicowane, tak samo jak zróżnicowany jest czas współpracy z potencjalnym kontrahentem. Możliwość podejmowania udziału w każdym przetargu sprawia, że mamy większą szanse na wygraną, a w następstwie dobór zleceń idealnie dopasowanych do naszych zamierzeń.
W jaki sposób dokonywać wyborów? Który przetarg jest dla nas najkorzystniejszy? Wiadomo, że kryteriów oceny ofert jest bardzo dużo. Niestety, co raz większą popularnością cieszy się „cena”, co w zasadzie jest często nieadekwatnym wykładnikiem, ponieważ jak wiadomo – cena nie zawsze idzie w parze z jakością. Dobór ofert powinien być wykonany w oparciu o kilka płaszczyzn, do których należą: jakość usługi bądź towaru, wartość techniczna, właściwości ekonomiczne oraz kompletność. Cena nie sprawi, że potencjalny kontrahent stanie się nagle wyidealizowaną odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku.
Który przetarg jest zatem odpowiedni dla mnie? Na pewno nie każdy. Oferty skierowane do zdefiniowanych dostawców nie powinny wzbudzać zainteresowania, gdyż nasz udział w nich najczęściej z góry skazany jest na porażkę. Również w przypadku, kiedy to „cena” stanowi 100% kryterium, a do udziału w przetargu może przystąpić każdy (nie zawsze poważnie podchodzący do sprawy – niektórzy stosują tą metodę wyłącznie dla wypromowania firmy, a inwestycja nie przynosi korzyści finansowych), nasze szanse na wygraną są znikome.
Niektóre kryteria natomiast w swoim zestawieniu stanowią o niemożności w przystąpieniu do takiego konkursu ofertowego. Odpowiedni przetarg to taki, który niesie za sobą możliwość długofalowej współpracy przy jednoczesnym zachowaniu kosztorysu w granicach normy i rzeczywistych cen. Odpowiedni to taki, gdzie klient stawia na nasze doświadczenie i standardy wykonywanych przez nas usług. Oczywiście warto czasami wziąć udział w przetargu publicznym wyłącznie dla benchmaru naszych stawek – nie jest to jednak zabieg polecany do stałego stosowania.