Old Spice poniża Polaków?

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama dezodorantu Old Spice jest
nieetyczna. W orzeczeniu wytknęła twórcom reklamy, że poniża mężczyzn!

Obraz
Źródło zdjęć: © oldspice.com

Skarga została wniesiona przez dotkniętego treścią przekazu klienta, który wystąpił przeciwko polskiemu oddziałowi firmy Procter and Gamble, właścicielowi marki Old Spice. Skarżący stwierdził, że obraża go billboard przedstawiający dobrze zbudowanego czarnoskórego mężczyznę w samym ręczniku. Opatrzony jest bowiem hasłem: "Spójrz na swojego mężczyznę i na mnie, jeszcze raz spójrz na niego i na mnie. Szkoda, że nie jest mną".

W opinii poszkodowanego reklama skierowana do kobiet, a ich partnerów poniża, wpędzając w kompleksy i frustrację.

„Proszę pomyśleć, co by się działo, gdyby to była kobieta seksownie poruszająca ciałem bez stanika itp. i mówiąca: porównaj mnie ze swoją żoną. Nierealne, żeby taka reklama została dopuszczona do emisji” - przekonuje dotknięty reklamą mężczyzna.

Producent próbował się bronić, tłumacząc, że właśnie o to mu chodziło. W jego zamyśle reklama miała od początku budzić kontrowersje, prowokować i drażnić. Producent zaznaczył, że uśmiech modela wskazuje jednak, iż bilbord powinien być traktowany z przymrużeniem oka.

Obraz
© (fot. Old Spice.com)

Komisja uznała jednak, że reklama jest niezgodna z przyjętymi normami społecznymi.

"Jest przedmiotowa i sugeruje, że partner kobiety oglądającej reklamę, jest gorszy od modela przedstawionego w reklamie, nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej." - sformułowano w orzeczeniu.

Zgodnie z orzeczeniem Komisji Etyki Reklamy P&G będzie musiał zmienić przekaz słowny kampanii. Musi bowiem zniknąć część porównująca prezentowanego mężczyznę z partnerami adresatek bilbordów i spotów.

Przewodniczący zespołu orzekającego Marcin Senderski wyraził zdanie odrębne. W jego opinii reklamodawca dochował należytej staranności, zapewniając w reklamie odpowiedni poziom abstrakcji. Jak przekonywał przekaz operował humorem w sposób mieszczący się w granicach norm etycznych i nie można powiedzieć, by wyczerpywał znamiona dyskryminacji.

Firma Procter & Gamble wydaje na marketing ok. 10 mld dolarów rocznie, najwięcej na świecie. W ubiegłym roku firma ogłosiła, że planuje zwolnić aż 1600 ludzi, w tym wielu pracowników działu marketingu jako część planu, który ma przynieść obniżkę kosztów o 240 mln dolarów rocznie. Zarząd koncernu doszedł do wniosku, że nie ma sensu wydawać miliardów na reklamę, skoro teraz o wiele lepszy skutek przynoszą o wiele tańsze działania marketingowe w portalach społecznościowych.

Budżet reklamowy P&G w latach 2009-2011 wzrósł o 1/4, ale sprzedaż zwiększyła się tylko o 6 procent.

Na YouTube film reklamowy, na którym oparty jest bilbord, ma już 40 mln odsłon i można odnieść wrażenie, że Polakom się podoba.

Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce