Polacy rzucili się na to stanowisko. Płacą krocie, a nie trzeba studiów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej szkoli nowych kontrolerów ruchu lotniczego. Agencja nie wymaga wyższego wykształcenia, lecz niezbędna jest odporność na stres. Jak podaje PAŻP, chętnych na stanowisko nie brakuje.

W bazie PAŻP jest obecnie 2,5 tys. zgłoszeń od kandydatów
W bazie PAŻP jest obecnie 2,5 tys. zgłoszeń od kandydatów
Źródło zdjęć: © East News | Stanislaw Bielski/REPORTER

11.06.2024 | aktual.: 11.06.2024 11:01

Za dwa lata część z kandydatów stanie się kontrolerami ruchu lotniczego. Zanim to nastąpi, przejdą szkolenie teoretyczne oraz praktyczne pod kierunkiem doświadczonego instruktora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak "odkrył" ogromne złoża metali szlachetnych - Paweł Jarski - Elemental Holding w Biznes Klasie

Po zakończeniu kursu zasilą oni służby kontroli ruchu w całej Polsce - kontrolę obszaru, zbliżania i wieże na lotniskach. PAŻP poinformowała, że 37 kandydatów rozpoczęło już kurs. "Większość kandydatów na kontrolerów, którzy rozpoczęli szkolenie urodziła się w latach 1990-2000, najwięcej z nich jest obecnie w wieku 24 lat" - przekazała PAŻP.

Kandydaci najczęściej uczą się lub pracują na kierunkach technicznych, informatycznych, lotniczych, transportowych oraz finansowych. 14 proc. stanowią kobiety oraz osoby z wykształceniem średnim.

Jakie są wymagania?

Agencja podkreśla, że nie ma wymogu ukończonych studiów. Kandydaci powinni znać język angielski, mieć dobry stan zdrowia, wyobraźnię przestrzenną, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji oraz pracy indywidualnej i zespołowej. Podczas rekrutacji i późniejszego szkolenia sprawdzana będzie również odporność na stres, umiejętność pracy pod presją czy logiczne myślenie.

PAŻP przypomniała, że w styczniu 2024 r. rozpoczęła proces uzupełniania kadr niezbędnych do zarządzania polską przestrzenią powietrzną w sposób "ciągły, bezpieczny i efektywny". Dzięki temu w bazie PAŻP jest obecnie 2,5 tys. zgłoszeń od kandydatów.

"W efekcie błędów w systemie szkolenia kontrolerów w latach 2018-2023, obecnie sytuacja wymaga szybkich uzupełnień obsady kontrolerskiej w wybranych miejscach. Obok wyboru i rozpoczęcia szkolenia przez kolejnych 37 kandydatów do służby KRL, w 2024 roku w PAŻP zostały zmienione podstawowe założenia systemu rekrutacyjnego na te stanowiska" - podała PAŻP.

Ile można zarobić?

Jak informował serwis money.pl, w 2022 r. na jedno miejsce kontrolera ruchu lotniczego zgłasza się średnio 100 kandydatów. Koszt wyszkolenia jednego kontrolera ruchu lotniczego to kwota od około 600 tys. zł do nawet 1 mln zł.

Zgodnie z regulaminem z 2022 r. kontrolerzy ruchu lotniczego mogą zarobić nawet do 45 tys. zł z uwzględnieniem środków z funduszu premiowego. Na lotniskach regionalnych i dla kontrolerów z niższym stażem są to niższe kwoty.

Kontroler ruchu lotniczego dyżuruje przez 7,5 godz., z czego na stanowisku operacyjnym spędza 5,5 godz. Po każdych dwóch godzinach pracy, kontrolerom przysługuje obowiązkowa jedna godzina przerwy na odpoczynek. Takich dyżurów może mieć maksymalnie cztery jeden po drugim, potem czeka go 48 godz. przerwy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)