30 lat płatności bezgotówkowych w Polsce

Chociaż tytuł jest pewnym uproszczeniem, to faktem pozostaje, że pierwszy w naszym kraju terminal płatniczy został uruchomiony w 1992 roku. Rok później została wydana pierwsza karta płatnicza. Wydarzenia te miały szansę się wydarzyć dzięki firmie Polcard, która powstała w 1991 roku jako niezależne centrum akceptacyjno – rozliczeniowe i od 30 lat nieustannie buduje i rozwija rynek płatności w Polsce.

30 lat płatności bezgotówkowych w Polsce
Źródło zdjęć: © pixabay.com

06.08.2021 09:40

Z okazji jubileuszu 30lecia marki Polcard, jej właściciel First Data Polska S.A. należąca do Fiserv przygotowała specjalną ofertę dla nowych klientów. Przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatniego roku nie korzystali z płatności bezgotówkowych, mogą liczyć na terminal płatniczy za 0 zł przez pierwszych 12 miesięcy i brak prowizji w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Po upływie roku istnieje możliwość otrzymania terminala za 1 zł miesięcznie oraz atrakcyjnej prowizji od transakcji przez następnych 18 miesięcy. Natomiast klientom przechodzącym do Polcard firma oferuje terminal od 1 zł miesięcznie nawet przez 30 miesięcy, atrakcyjną prowizję.

Doświadczenie zbierane przez lata

Marka Polcard której właścicielem jest First Data Polska S.A. należy obecnie do grupy Fiserv, jednego z wiodących globalnych dostawców technologii finansowych i płatniczych. Przez lata firma stała się filarem i jedną z największych instytucji sektora fintech w Polsce. Pozostaje też innowacyjnym podmiotem z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych i korporacyjnych, wyróżnianych nagrodami w prestiżowych konkursach Cashless.pl, "Gazety Bankowej", tygodnika "Wprost", Kongresu Gospodarki Elektronicznej czy Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. W 2000 roku Polcard wdrożył pierwsze płatności online, a 2015 roku udostępnił pierwsze płatności zbliżeniowe smartfonem HCE (Host Card Emulation). W 2019 roku we współpracy z globalnymi partnerami rozpoczął prace nad bezpiecznym i intuicyjnym terminalem płatniczym w smartfonie i tablecie tzw. SoftPOS. Dziś na rynku działa ponad 190 000 terminali obsługiwanych przez Polcard, z których korzysta ponad 87 tysięcy firm i 1500 urzędów.

Obsługa transakcji bezgotówkowych to konieczność

W dzisiejszych czasach obsługa płatności bezgotówkowych to absolutna konieczność dla każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości. Jak podaje Narodowy Bank Polski w "Informacja o kartach płatniczych I kwartał 2021 r." w samym tylko pierwszym kwartale 2021 r. zarejestrowano 1,644 mld transakcji kartami na ogólną kwotę nieco ponad 198 mld PLN – i chociaż odnotowano nieznaczne spadki w porównaniu do poprzednich kwartałów, to wciąż transakcje bezgotówkowe* dominują. W I kwartale 2021 r. ich liczba wyniosła 1,523 mld (92,6% wszystkich transakcji kartowych), a wartość 102 mld PLN (51,5%). Liczba operacji gotówkowych** wyniosła zaledwie 0,1 mld (7,4%) na łączną kwotę 96 mld PLN (48,5%). Z kart korzysta ponad 82% Polaków – i odsetek ten stale rośnie.

Ale rynek nie rozwija się wyłącznie organicznie. Nie bez znaczenia pozostają inicjatywy promujące płatności bez użycia gotówki, jak choćby Program Polska Bezgotówkowa. To właśnie Polcard jako pierwszy agent rozliczeniowy dołączył do programu i w 2018 r. zainstalował pierwszy bezpłatny terminal płatniczy. W ramach tej inicjatywy Polcard wyposażył polskich przedsiębiorców w ponad 60 tys. darmowych terminali płatniczych.

Dla siebie i dla klienta

Właściciele małych, rodzinnych przedsiębiorstw często mają wątpliwości dotyczące instalacji terminala i wprowadzenia płatności bezgotówkowych. Do najbardziej rozpowszechnionych należą przekonania o tym, że przecież wszyscy mają przy sobie gotówkę (w ostateczności zawsze klient może pójść do bankomatu), terminal generuje tylko koszty i nie jest potrzebny, ponieważ firma rejestruje sprzedaż wyłącznie tylko na małe kwoty.

Tymczasem jak pokazują badania "Portfel Polaka 2017" blisko połowa Polaków na co dzień ma przy sobie zaledwie kilka złotych lub gotówki nie nosi w ogóle. Przyzwyczajenie do wygody płatności kartą spowodowało – zwłaszcza przy silnej konkurencji – że w przypadku braku terminala klient nie będzie szukał bankomatu, tylko wybierze sklep obok, który akceptuje płatności bezgotówkowe.

Brak terminala i akceptacji płatności bezgotówkowych to wręcz oddanie blisko połowy potencjalnych klientów konkurencji.

Realne wsparcie, realne zyski

First Data Polska S.A. właściciel marki Polcard, jako jedna z największych instytucji sektora fintech w Polsce, wspiera przedsiębiorców kompleksowo przy instalacji i akceptacji płatności bezgotówkowych. Oferuje wsparcie dedykowanego opiekuna, który pomoże dobrać rozwiązania szyte na miarę i skrojone pod indywidualne potrzeby – począwszy od terminali stacjonarnych, które działają nawet bez zasięgu sieci mobilnej (idealne np. dla stacji benzynowych), po terminale przenośne i rozwiązanie typu SoftPOS, które doskonale sprawdzają się np. dla dostawców lub wolnych zawodów.

- W Polcard wierzymy w kompleksowość usług, dlatego terminale i obsługa kart płatniczych to nie jedyna korzyść, którą oferujemy naszym klientom. Jesteśmy partnerem, któremu zależy na postępie i rozwoju biznesów naszych Klientów. Dlatego o wartości i kompleksowości naszej oferty świadczą usługi dodatkowe, które zapewniamy naszym klientom. Każdy z nich ma dedykowanego opiekuna i dostęp do OnePortal24, autorskiego systemu raportowania z danymi o wszystkich transakcjach, aktualizowanymi w czasie rzeczywistym, i przede wszystkim bieżący dostęp do najnowocześniejszych produktów rozwiązań płatniczych – mówi Krzysztof Polończyk, Prezes First Data Polska S.A.

Terminale płatnicze oferowane przez Polcard integrują się z ponad 150 najpopularniejszymi systemami kasowym, a klient zyskuje bezpłatny dostęp do platformy online z bieżącymi rozliczeniami i raportami, dostępnej również w formie aplikacji mobilnej. Technologie Polcard są certyfikowane i zgodne z restrykcyjnymi wymaganiami regulatorów, a każdy klient ma możliwość kontaktu z Centrum Obsługi Klienta przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.

Jeśli Twój biznes nie akceptuje płatności bezgotówkowych – to najlepszy czas, by to zmienić i przestać odmawiać klientom, którzy chcą robić zakupy i właśnie w Ciebie zostawiać swoje pieniądze.

* płatności kartami w sklepach stacjonarnych i internetowych

** wypłata gotówki w bankomacie i w terminalach POS w ramach usługi cashback

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie