40 tys. zł dopłaty do elektryka. Nie wypłacono ani złotówki

W ramach nowego programu NaszEauto nie wypłacono jeszcze ani jednej dotacji do zakupu samochodu elektrycznego. Z danych NFOŚiGW wynika, że od startu 3 lutego wpłynęło około 1,6 tys. wniosków, a zainteresowanie maleje. Tymczasem resort klimatu już planuje zmiany w programie.

Niewielkie zainteresowanie programem dopłat do elektryków
Niewielkie zainteresowanie programem dopłat do elektryków
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Olkusnik
Maria Glinka

Budżet programu NaszEauto wynosi 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Powinien być wykorzystany do końca sierpnia 2026 r., ale z danych, które przytacza biznesalert.pl wynika, że raczej się na to nie zanosi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Śmietniki przyszłości na osiedlu w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działają

Słabe zainteresowanie programem dopłat do elektryków

W ramach rządowego programu NaszEauto, którego celem jest wsparcie zakupu elektrycznych samochodów osobowych, nie wypłacono jeszcze żadnej dotacji, mimo że nabór trwa od 3 lutego 2025 r. Osoby, które zgłosiły się po dofinansowanie pierwszego dnia czekają na

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wskazuje, że dotychczas wpłynęło 1638 wniosków, ale tempo ich napływu spada. 1078 zgłoszeń wysłały osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Portal biznesalert.pl podaje, że w marcu rejestrowano średnio 37 wniosków dziennie. Z kolei liczba zgłoszeń od osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) spadła o 24, a to właśnie przedsiębiorcy mieli być najbardziej zainteresowani dopłatami.

Serwis wylicza, że przez pięć tygodni wykorzystano tylko 2,3 proc. założonego budżetu. Przy obecnym tempie składania wniosków, wykorzystane zostanie jedynie 34,8 proc. budżetu, co oznacza, że ponad 1 mld zł może pozostać niewykorzystane.

Dla kogo dopłata do elektryka?

Program NaszEauto jest skierowany do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (z wykluczeniem spółek).

W jego ramach można dostać maksymalnie 40 tys. zł dotacji do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego. Obecnie do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.

Poza tym wsparcie składa się z kilku elementów, w tym premii za zezłomowanie starego auta czy premii za niski dochód beneficjenta.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje rozszerzenie katalogu pojazdów objętych dotacjami. Katalog pojazdów objętych wsparciem miałby zostać poszerzony o małe busy do przewozu osób i małe auta dostawcze. Wiceszef resortu Krzysztof Bolesta zwrócił uwagę, że wymaga to zgody Komisji Europejskiej, a zmiany mogły wejść w życie do końca czerwca.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (7)