80 milionów euro poleci do Pyrzowic
Ponad 250 mln euro na inwestycje może spodziewać się w najbliższych latach osiem polskich lotnisk. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał wczoraj projekt rozporządzenia w tej sprawie do akceptacji Komisji Europejskiej. Pyrzowice podpisały już umowy przedwstępne na dofinansowanie rozbudowy lotniska warte 252 mln złotych, czyli około 80 mln euro.
26.09.2008 08:35
_ Wsparcie będzie pochodziło z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Przewiduje się, że jest to kwota około 251,5 mln euro _- mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W 2007 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 19 mln pasażerów, z czego około 18,7 mln przypada na osiem znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T: Kraków Balice, Gdańsk Rębiechowo, Katowice Pyrzo-wice, Poznań Ławica, Szczecin-Goleniów, Wrocław Strachowi-ce, Warszawa Okęcie i Rzeszów Jasionka. Jak prognozuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, w 2010 roku będzie to 28 mln osób, a pięć lat później 40 mln. Teraz konieczne jest inwestowanie w infrastrukturę lotniskową.
Rozbudowa Pyrzowic to szansa dla Śląska, która może się już nie powtórzyć. Dziś port lotniczy "Katowice" jest dla wielu osób z kraju jedynym powodem, dla którego odwiedzają Śląsk. Planowana rozbudowa portu na Euro 2012 to kolejne inwestycje i miejsca pracy.
_ Nowy terminal ma być gotowy do 2012 r., powstanie nowa droga startowa długości 3.600 m oraz płyty postojowe i drogi kołowania dla samolotów _- zapowiada Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego portem w Pyrzowicach.
Ponieważ wsparcie nowych inwestycji jest traktowane jako pomoc publiczna, nasz port będzie mógł przeznaczyć pieniądze na ściśle określone cele, w tym m.in. na budowę infrastruktury lotniskowej, drogę startową i kołowania, płyty postojowe dla samolotów czy drogi szybkiego zejścia. To dokładnie pokrywa się z planowanymi w Pyrzowicach inwestycjami. Pieniądze unijne nie będą jednak mogły być wykorzystane na budowę biur i magazynów, sklepów i restauracji. W nowym terminalu, który powstanie za terminalem B, trzeba je zbudować za pieniądze spółki. Ma on w 2012 r. obsługiwać aż 5 mln pasażerów rocznie, co wraz z istniejącymi już obiektami daje 9 mln pasażerów. Tyle obsługuje obecnie warszawskie Okęcie.
Komisja Europejska ma dwa miesiące na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi. Spółka GTL liczy, że w tym czasie ukażą się potrzebne przepisy, bez których inwestycja nie ruszy. Na razie nie zostały dostosowane do prawa unijnego polskie przepisy związane z oddziaływaniem inwestycji na środowisko naturalne. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ma wydać rozporządzenia dotyczące rozbudowy lotnisk regionalnych.
POLSKA Dziennik Zachodni
Beata Sypuła