83 proc. firm nie chce inwestować w Polsce Wschodniej
83 proc. firm nie jest zainteresowanych w najbliższych dwóch latach rozpoczęciem inwestycji w regionie Polski Wschodniej. Takie plany ma 5 proc. przedsiębiorców, głównie z sektora usług nowoczesnych - wynika z badania przedstawionego w czwartek przez PAIiIZ.
25.03.2010 | aktual.: 25.03.2010 15:39
Chęć inwestowania w województwach: podlaskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim wyrażają również firmy z branży maszynowej, chemicznej, a także zajmujące się turystyką biznesową.
Zaprezentowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych badanie zostało przeprowadzone od 5 lutego do 15 marca br. Wzięło w nim udział tysiąc polskich i zagranicznych firm prowadzących działalność gospodarczą w naszym kraju.
Około 30 proc. inwestorów ocenia "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze" kwalifikacje mieszkańców Polski Wschodniej. 13,6 proc. firm jest przeciwnego zdania.
Bezrobocie na tych terenach jest dla jednych inwestorów atutem - ze względu na pracowników, których można zatrudnić po kosztach niższych niż w innych województwach. Niektórzy przedsiębiorcy twierdzą jednak, że bezrobocie tam jest efektem zacofania regionu.
Ponad 60 proc. inwestorów, przedstawicieli stowarzyszeń i organizacji biznesowych ocenia współpracę z firmami tego regionu "zdecydowanie dobrze" i "raczej dobrze". Około 5 proc. respondentów jest przeciwnego zdania.
Z badania wynika, że 53 proc. przedsiębiorstw nie jest zainteresowanych współpracą handlową z firmami z Polski Wschodniej. Chęć taką wyraża 32 proc. badanych. Chodzi o przedsiębiorstwa z sektorów usług nowoczesnych (BPO), przemysłu chemicznego i meblarskiego. Dyrektor departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska poinformowała na czwartkowej konferencji prasowej, że do czerwca 2015 roku Agencja będzie mogła wydać 86 mln zł z pieniędzy unijnych na promocję gospodarczą pięciu województw Polski Wschodniej. Zapewniła, że Agencji na pewno uda się wykorzystać wszystkie środki. Od września ubiegłego roku PAIiIZ wydała z tej puli prawie 3 mln zł, m.in. na uczestnictwo w targach inwestycyjnych w Barcelonie, Cannes oraz misję gospodarczą w Indiach.
- Na misję gospodarczą do Indii zabraliśmy ze sobą przedstawicieli z branży IT, z czego dwie firmy nawiązały współpracę z firmami hinduskimi z tego sektora - podkreśliła.
Łukaszewska-Wojnarowska wyjaśniła, że "Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej" to jedno z przedsięwzięć unijnego programu "Rozwój Polski Wschodniej". Środki w wysokości 86 mln zł, przewidziane w latach 2009-2015 m.in. na wzrost inwestycji w tym regionie, pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Cały program "Rozwój Polski Wschodniej" opiewa na sumę 2,7 mld euro.
- Głównym celem Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest przyciągnięcie inwestycji zagranicznych do tego regionu. Jest on postrzegany przez inwestorów jako mniej atrakcyjny niż reszta Polski - podkreśliła.
Dyrektor zwróciła uwagę, że inwestorzy, którzy nie mieli styczności z naszym krajem, nie mają uprzedzeń dotyczących regionu Polski Wschodniej, jak firmy rodzime. - Z drugiej strony przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w tym regionie, uważają, że jest to świetny obszar inwestycyjny. Cenią kadry oraz samorząd terytorialny, który ich wspiera - zaznaczyła.
PAIiIZ chce przyciągnąć do tego regionu inwestorów, prowadząc kampanie promocyjne, biorąc udział w zagranicznych misjach gospodarczych, targach i wystawach.
Według Łukaszewskiej-Wojnarowskiej, miasta Polski Wschodniej przyciągają m.in. inwestycje z sektora usług nowoczesnych (BPO), produkcyjne, a także z sektora lotniczego i meblarskiego. Dodała, że branża chemiczna jest zainteresowana m.in. Zakładami Azotowymi Puławy, które - jej zdaniem - mają potencjał do zbudowania klastra wokół siebie.