ABC pracy za granicą

Szukasz pracy za granicą za pośrednictwem agencji?

ABC pracy za granicą
Źródło zdjęć: © Thinkstock

22.04.2013 | aktual.: 23.04.2013 12:39

Szukasz pracy za granicą za pośrednictwem agencji? Zobacz, na co uważać i na co zwrócić uwagę, żeby nie paść ofiarą oszustwa.

Od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej liczba Polaków szukających pracy poza granicami kraju znacząco wzrosła. Jak wynika z danych GUS, na przestrzeni lat 2004 – 2011, liczba osób przebywających czasowo za granicą zwiększyła się z 1 mln do 2 mln 60 tys. Jak podaje GUS, najwięcej Polaków przebywa czasowo w Wielkiej Brytanii (625 tys.), Niemczech (470 tys.) i Irlandii (120 tys.). Choć ostatnio znacząco wzrosło również zainteresowanie krajami skandynawskimi.

„Wiele osób – głównie młodych – w dalszym ciągu widzi szanse na poprawę swojej sytuacji życiowej za granicą i podejmuje decyzję o wyjeździe na pewien czas z kraju” – czytamy w raporcie urzędu statystycznego.

Podjęcie decyzji o wyjeździe za granicę wiąże się z pewnym ryzykiem. Ograniczenie często stanowią finanse czy słaba znajomość języka. Dlatego emigrujący decydują się na skorzystanie z agencji pośrednictwa pracy, które wiele formalności załatwiają za nich. Coraz większy popyt na usługi tego typu firm, stał się polem manewru dla oszustów i naciągaczy. Dlatego zanim skorzystamy z pośrednictwa pracy za granicą, warto sprawdzić agencję, która oferuje nam zatrudnienie.

- W związku z otwarciem rynków pracy pojawiło się wielu nieuczciwych pośredników, którzy mogą wykorzystywać bez zezwolenia nazwę agencji pracy i podszywając się pod pracowników proponują oferty pracy za granicą, a za swoje usługi żądają opłat od kandydatów – mówi Izabela Ferenc, kierownik projektów skandynawskich w Adecco Poland.

Izabela Ferenc radzi, że jeśli decydujemy się na poszukiwanie pracy przez agencję zatrudnienia, to pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy dany podmiot posiada certyfikat upoważniający do prowadzenia rekrutacji międzynarodowych, czyli poszukiwania zatrudnienia dla Polaków za granicą.

- Wszystkie informacje na ten temat można odnaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki, która prezentuje pełny spis podmiotów uprawnionych do tego typu działalności to tzw. Rejestr Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia – (http://www.kraz.praca.gov.pl/StronaGlowna.aspx ). Wiarygodność wybranej przez nas agencji możemy potwierdzić w wojewódzkim urzędzie pracy.

Jeśli wszystko jest w porządku i zdecydujemy się na współpracę, zostanie nam przedstawiona umowa o kierowanie do pracy za granicą. - Jest to wymóg wynikający z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – mówi Izabela Ferenc.

Zauważa również, że umowa ta musi określać w przypadku każdego pracownika następujące zagadnienia:

- rodzaj zatrudnienia – jakiego rodzaju będzie to umowa o pracę,

- informacje nt. wynagrodzenia – czyli jaka stawka będzie obowiązywała w trakcie świadczenia pracy przez danego pracownika,

- informacja nt. pracodawcy – nazwa firmy lub agencji, z którą pracownik będzie związany w danym państwie,

- dodatkowe informacje związane z kosztami zakwaterowania czy też dojazdu.

Dobrze jest się zorientować czy agencja pobiera opłaty i za co. Agencje mogą pobierać opłaty związane z kosztami dojazdu i powrotu, wydawania wizy, badań lekarskich, a także tłumaczenia dokumentów. Pozostałe opłaty, na przykład za pośrednictwo, nie są dozwolone. Niektóre agencje nie pobierają żadnych opłat. Na przykład Adecco:

- Nie pobieramy opłat za przejazd za granicę, pośrednictwo, przygotowanie dokumentacji, dopełnienie wszystkich procedur, czy też tłumaczenia dokumentów – tłumaczy Izabela Ferenc.

Jakie dokumenty należy przygotować przed wyjazdem do pracy za granicę?

- Każdy kraj i rodzaj stanowiska może wymagać innego rodzaju dokumentów. Dla przykładu – w przypadku chęci podjęcia pracy w Norwegii, każdy potencjalny pracownik musi przejść tzw. test potwierdzający kwalifikacje. W zależności, jaki zawód dana osoba reprezentuje, testy te są odpowiednio skonstruowane – tłumaczy kierownik projektów skandynawskich, Adecco Poland.

Pracownik niższego szczebla sektora budowlanego powinien przygotować dyplom ukończenia szkoły, świadectwa pracy i odpowiednie uprawnienia. Inaczej sprawa wygląda na wyższych stanowiskach, na przykład inżynierskich:

- Oprócz podstawowych dokumentów, wymienionych powyżej, dodatkowo wymagane są suplementy, czyli wykaz przedmiotów i ocen otrzymanych podczas studiów – tłumaczy Kierownik Projektów Skandynawskich, Adecco Poland.

Polskie dyplomy wymagają też przetłumaczenia i nostryfikacji. Każdy kraj posiada instytucję, która zajmuje się tą procedurą.

– Podejmując na przykład pracę w Norwegii, należy udać się do Oslo, gdzie mieści sie instytucja NOKUT (http://www.nokut.no/en/), która odpowiada za nostryfikację dyplomu. Po złożeniu odpowiednich dokumentów dyplom zostanie przetłumaczony, następnie zostanie znaleziony norweski odpowiednik, po czym pracownik otrzyma dokument, który będzie przedstawiał posiadane wykształcenie oraz realne kompetencje w norweskim systemie edukacyjnym. Zaświadczenie to będzie odtąd dyplomem, który pracownik będzie mógł się posługiwać szukając pracy. Cały proces jest bezpłatny i trwa do kilku tygodni – tłumaczy Izabela Ferenc.

Gdzie jest praca za granicą i dla kogo?

Największe rekrutacje międzynarodowe prowadzone przez Adecco Poland skierowane do pracowników z Polski:

• Norwegia – inżynierowie, podstawowe stanowiska dedykowane do sektora budowlanego i energetycznego. Również branża gastronomiczna: kucharze, cukiernicy.

• Belgia – zawody techniczne: operatorzy CNC, mechanicy precyzyjni.

• Czechy – konsultanci obsługi infolinii technicznych, pracownicy call center.

• Szwajcaria – branża lotnicza: elektrycy, spawacze.

• Finlandia – branża IT: programiści.

• Węgry – księgowi.

MD,MA,WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)