Trwa ładowanie...
d3dw32u

Aż 64 inwestycje na pewno nie powstaną na Euro 2012!

To już pewne; na Euro 2012 nie powstaną drogi, dworce kolejowe, parkingi podziemne i wiele więcej. W sumie co najmniej 64 różnego rodzaju inwestycje - to oficjalne dane z Master Planu rządowej spółki PL.2012.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Aż 64 inwestycje na pewno nie powstaną na Euro 2012!
(Jupiterimages)
d3dw32u

Największe cięcia dotkną dróg ekspresowych. Wypadła szczególnie ważna z punktu widzenia Euro 2012 trasa S5 z Wrocławia przez Poznań i dalej do Gdańska. Pomimo kilku prób nie powstanie także autostradowe połączenie Łodzi ze Śląskiem, czyli blisko 200 km fragment drogi A1. Najpierw koncesjonariusze nie mogli uzyskać kredytu na inwestycję, później okazało się, że w projekcie budowlanym są błędy i nie da się szybko przeprowadzić przetargu.
- Bardzo nam zależało na trasie S8 Warszawa-Wrocław - mówi Andrzej Bogucki, wiceprezes spółki PL.2012 - GDDKiA jeszcze rok temu twierdziła, że uda się wyremontować tę drogę. Dziś wiemy, że w trakcie mistrzostw nie będzie to ekspresówka. To jest coś czego nam na pewno zabraknie na Euro - żali się koordynator infrastrukturalnych przygotowań do mistrzostw.

To jednak nie koniec czarnej wyliczanki.
- Do mojej eksperckiej listy dołączyłbym fragment A1 od Kowala do Strykowa - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Jeśli będzie sroga zima to problemy z oddaniem tylko w stanie przejezdności będą na pewno na A2 z Łodzi do Warszawy. Może nie powstać w całości autostrada na Ukrainę, zagrożony jest zwłaszcza odcinek Rzeszów-Jarosław - wylicza ekspert inwestycje, które w Master Planie jeszcze świecą się na zielono.
Pozostałe strategiczne inwestycje powinny powstać do czerwca 2012 roku. Wiele z nich nie będzie miała jednak standardu autostrady czy ekspresówki, a jedynie będzie przejezdna. Oznacza to, że zabraknie punktów obsługi podróżnych, być może niektórych zjazdów czy nasadzonej zieleni. Będą za to po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

Kolej się spóźnia

Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, to przede wszystkim zabraknie nowych dworców w Warszawie - Zachodniego i Wschodniego. Obydwa nadal nie mają inwestora prywatnego, który w zamian za wieloletnią dzierżawę postawiłby nowoczesne budynki. PKP do braku nowego dworca Zachodniego na Euro 2012 cały czas się nie przyznaje. Na stronie internetowej przewoźnika jako termin rozpoczęcia prac widnieje data... I kwartał 2007. Natomiast na forach poświęconych kolei krąży żart: "Ilu trzeba kolejarzy do wkręcenia jednej żarówki ?
Odpowiada rzecznik PKP Michał Wrzosek: - Teraz szukamy inwestora - firmy, która sfinansuje wspólny projekt. Prowadzimy rokowania, na przełomie lutego i marca zobaczymy, ile firm jest zainteresowanych tym przedsięwzięciem".
W Warszawie wystarczyć będą musiały remonty głównych dworców.

Lista najważniejszych inwestycji, które na pewno nie zostaną zrealizowane do czerwca 2012 roku:

  • trasa ekspresowa S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy (na Euro 2012 będzie tylko kilka kilkukilometrowych fragmentów);
  • S8/S7 - ekspresówka od węzła Opacz do węzła Paszków łącząc S8 i S7 pod Warszawą
  • autostrada A1 ze Strykowa do Pyrzowic;
  • linia kolejowa Rzeszów - Medyka, brak remontu i ograniczenie prędkości do 80 km/h;
  • linia kolejowa Poznań - Wrocław na odcinku Rawicz- Poznań brak remontu, więc pociągi będą musiały jechać maksymalnie 70 km/h;
  • druga linia metra w Warszawie (inwestycje nieujęta w Master Planie);
  • brak nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia;
  • we Wrocławiu budowa połączenia lotniska ze stadionem w ciągu drogi krajowej nr 94
d3dw32u

Ale zagrożone są też linie kolejowe. Na pewno nie zostanie wyremontowana ważna linia z Rzeszowa do granicy z Ukrainą. Pociągi w 2012 roku pojadą tamtędy 80 km/h, zamiast planowanych 120 km/h. Jeszcze wolniej pojedziemy z Wrocławia do Poznania. Większość trasy nie zostanie wyremontowana i pociągi pospieszne będą wlec się tamtędy z prędkością 70 km/h.

Podobnie będzie na trasie z Warszawy do Gdańska. Tam wyremontowana zostanie jedynie połowa zaniedbanej od lat trasy. Od Iławy aż do Trójmiasta pociągi będą musiały zwolnić ze 160 km/h do 80 km/h.

- Wbrew pozorom najważniejsze, że w trakcie mistrzostw na liniach kolejowych nie będą prowadzone żadne prace. To głównie remonty powodują, że pociągi mają zmienione rozkłady i jadą przez to dłużej - uważa Andrzej Bogucki.
Na Euro 2012 nie będzie też superszybkich - jak na polskie warunki - pociągów. Przetarg PKP InterCity na składy zespolone przedłuża się i pierwsze lokomotywy połączone z wagonami, mające pędzić po naszych torach 250 km/h, trafią do Polski najwcześniej w 2013 roku (zakup pociągów nie jest ujęty Master Planie).

Miasta-(nie)gospodarze

Największe cięcia inwestycji dotyczą nie dróg czy kolei, ale miast organizatorów. W Warszawie na 10 projektów zrezygnowano już z pięciu. Z pozostałych trzy są opóźnione. Dodatkowo dochodzi nieujęte w Master Planie metro, którego druga linia przebiegająca tuż przy arenie otwarcia Euro 2012 zostanie uruchomiona dopiero w rok po imprezie. Z inwestycji realizowanych poprawnie, chlubnym wyjątkiem jest... kolektor ściekowy.
- Kryzys spowodował, że zrezygnowano z realizacji wielu inwestycji w Warszawie. Już wiemy, że nie powstanie pętla tramwajowa przy stacji kolejowej Warszawa Stadion i przystanek tramwajowy przy ulicy Zielenieckiej - zdradza Wirtualne Polsce wiceprezes PL.2012.

Warszawa to niestety nie wyjątek. Podobne problemy mają w Poznaniu, gdzie na 15 inwestycji nie powstaną cztery. W tym budowa ważnych tras tramwajowych. We Wrocławiu zaniechano siedmiu inwestycji, w Gdańsku dwóch - w tym jednej niezwykle ważnej w kontekście Euro 2012.
- Mało prawdopodobne, aby Trasa Słowackiego w Trójmieście była dwupasmowa od lotniska do Obwodnicy Trójmiasta - zdradza nam Andrzej Bogucki.

Lotniska bez pociągu

Problemy są z lotniskami. Tylko w Warszawie na Euro 2012 będzie bezpośrednie połączenie Okęcia z centrum miasta i Stadionem Narodowym. W pozostałych miastach przygotowujących się do najazdu kibiców zrezygnowano z tego typu nowoczesnych rozwiązań.
- Na pewno nie będzie połączenia w Gdańsku, gdzie kosztowałoby to miliard złotych. We Wrocławiu brakuje już tylko 50 mln, ale nikt i tak nie ma na to pieniędzy - mówi Adrian Furgalski. - Jak dziś się dowiedziałem, nie będzie też kolei na lotnisku w Balicach. Projekt został skreślony z listy. Wprawdzie to nie miasto-gospodarz, ale wiadomo, że do Krakowa przyleci masa turystów - dodaje ekspert. Wiele lotnisk zrezygnowało również z innych inwestycji. Według Master Planu do czerwca 2012 nie zostanie dokończona budowa Terminala 2 na Okęciu oraz dróg kołowania na lotnisku w Balicach, problemy z płytami postojowymi i terminalem będą także w Poznaniu. Na jednej z konferencji eksperckich przedstawiciel tego lotniska stwierdził nawet, że to nic jeśli nie zdążymy - W razie czego postawimy namioty albo kontenery i w nich urządzimy odprawę pasażerów - skonstatował. Pomysł broni się tylko tym, że podobne rozwiązanie zastosowano w trakcie Euro 2008 w Austrii i Szwajcarii.

Biznes nie ma pieniędzy

Z powodu kryzysu gospodarczego nie powstanie wiele prywatnych inicjatyw związanych z Euro 2012, głównie w branży turystycznej. - Chodzi o część hotelową tzw. centrów pobytowych dla drużyn piłkarskich, które przyjadą na mistrzostwa - mówi Andrzej Bogucki. - Gdy robiliśmy wstępną listę takich ośrodków mieliśmy blisko 200 lokalizacji, po pierwszej weryfikacji zostało 100 hoteli. Wybraliśmy 40-50, a zrealizowanych zostanie 20-30 projektów. Część nie powstanie z braku pieniędzy, inne z powodu kryzysu obniżyły standard na niższy i wypadły z listy - opisuje trudności tego branży hotelarskiej wiceprezes PL.2012

d3dw32u

Sebastian Ogórek

Master Plan to narzędzie, dzięki któremu na stronach internetowych szykującej nas do Mistrzostw Europy spółki PL.2012, każdy może sprawdzić jak idą przygotowania. Co trzy miesiące dokument jest aktualizowany. Dane pochodzą z miast-gospodarzy, GDDKiA, PKP, lotnisk i innych instytucji przygotowujących nas na Euro 2012. Postęp prac pokazywany jest przy pomocy pięciu kółek: przezroczyste (wyprzedzenie prac), zielone (zgodnie z planem), żółte (opóźnienie), czerwone (opóźnienie krytyczne), czarne (opóźnienie nie do nadrobienia). Powstała także specjalna lista inwestycji „wyłączonych” z projektu Euro 2012

d3dw32u

Podziel się opinią

Share

d3dw32u

d3dw32u