Bezpłatna e‑wizyta lekarska. Przez całą dobę, 7 dni w tygodniu
Jeśli nie możesz skorzystać z porady swojego lekarza rodzinnego, wypełnij formularz online i zapisz się na e-wizytę. Dzięki niej otrzymasz poradę, e-receptę oraz e-zwolnienie, a wszystko bez wychodzenia z domu. E-wizyta to usługa uruchomiona przez Ministerstwo Zdrowia. System do jej obsługi został stworzony przez Operatora Chmury Krajowej.
28.05.2020 10:46
Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim
Wchodzę na stronę pacjent.gov.pl/ewizyta. Wypełniam formularz online - podaję imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, e-mail oraz telefon. Następnie czekam na e-mail z instrukcją jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera lub telefonu. Kiedy będzie zbliżał się termin e-wizyty dostanę SMS z taką informacją, a następnie kolejny e-mail z linkiem, który muszę kliknąć, aby odbyć konsultację. Od momentu rejestracji do odbycia e-wizyty może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i oczekujących pacjentów.
Tak działa e-wizyta, system, który w ciągu kilku tygodni stworzyli informatycy spółki Operator Chmury Krajowej, założonej przez PKO Bank Polski i Polski Fundusz Rozwoju. Pozwala on na konsultację lekarską w formie wideorozmowy, chatu lub rozmowy telefonicznej niezależnie od miejsca, w którym się jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej, bo zaobserwował u siebie niepokojące objawy albo źle się czuje.
Czym jest e-wizyta?
To usługa, dzięki której mamy możliwość kontaktu z pracownikiem medycznym (lekarzem lub pielęgniarką) bez konieczności wychodzenia z domu. To szczególnie istotne dla osób, które znajdują się w grupie ryzyka (małe dzieci, osoby starsze) i powinny jak najbardziej ograniczyć kontakty z innymi. Dlatego od początku jej założeniem podstawowym była prostota obsługi i minimum wymagań technicznych po stronie pacjenta. Do odbycia e-wizyty wystarczy komputer lub telefon.
Kiedy można korzystać z e-wizyty?
Odpowiedź na to pytanie brzmi: zawsze, kiedy jest taka potrzeba. To znaczy – jeśli nie można skorzystać z porady lekarza ze "swojej" przychodni. Jeśli konieczność taka nastąpi w dzień roboczy, w godzinach pracy przychodni – pierwszym krokiem powinien być telefon właśnie tam.
Jeśli jednak z jakichkolwiek powodów konsultacja z lekarzem z przychodni nie jest możliwa – można zapisać się na e-wizytę.
I jeszcze jedna ważna uwaga ekspertów – jeśli czujesz się bardzo źle, nie czekaj na poradę online – dzwoń na numer alarmowy 112.
E-wizyta – obsługa krok po kroku
System jest tak skonstruowany, żeby każdy kto zna podstawy obsługi komputera, mógł z niego skorzystać.
Po wejściu na stronę pacjent.gov.pl/ewizyta trzeba wypełnić formularz: podajemy imię i nazwisko, PESEL, wiek, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail. Po potwierdzeniu czekamy na wiadomość.
Jako pierwszy otrzymamy mail z potwierdzeniem rejestracji. Będzie on zawierała link testowy, mający sprawdzić działanie kamery. Jeśli wszystko działa poprawnie, wystarczy poczekać na kolejną wiadomość SMS z informacją o zbliżającym się terminie wizyty oraz email już z zaproszeniem do rozmowy z lekarzem.
Jeśli nie możesz skorzystać z porady przez komputer, możesz to zrobić także przez telefon.
Technologia pomaga w czasie pandemii
Informatycy Chmury Krajowej mieli niełatwe zadanie, żeby spiąć ten system i udostępnić go najszybciej jak się dało – już po 2 tygodniach od rozpoczęcia prac odbyła się pierwsza konsultacja online.
Operator Chmury Krajowej to spółka technologiczna powołana przez PKO Bank Polski i Polski Fundusz Rozwoju. Jest obecnie najbardziej wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań chmury obliczeniowej (czyli infrastruktury i usług zdalnych pozwalających na wdrożenia nowych technologii informatycznych) na polskim rynku.
E-wizyta to tylko jeden z projektów realizowanych przez Operatora Chmury Krajowej, mających na celu wsparcie walki ze skutkami koronawirusa. Wspólnie z partnerami powstał system "Partnerstwo dla uczelni", które umożliwia zdalne nauczanie studentów, a także rozwiązania pomagające wdrażać zdalną naukę w szkołach w całej Polsce.
Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim.