Trwa ładowanie...

Biedronka przeszarżowała? Sypią się skargi

Czy atak w kampanii reklamowej, który Biedronka przypuściła na Lidla, był zgodny z prawem? UOKiK nie zabrał jeszcze w tej sprawie głosu, ale eksperci mają duże wątpliwości. Wskazują, że niemiecki dyskont będzie mógł domagać się przeprosin.

Biedronka się zagalopowała? Ekspert krytycznie o ataku na LidlaBiedronka się zagalopowała? Ekspert krytycznie o ataku na LidlaŹródło: Adobe Stock
d3m56tp
d3m56tp

Zmagania Biedronki z Lidlem o miano najtańszego sklepu w Polsce trwają od miesięcy, ale w najgorętszą fazę weszły dopiero w ubiegły weekend. Portugalska sieć wysłała do swoich klientów smsy, w których porównała swoją ofertę z ofertą Lidla. Przy każdym przykładzie wykazywała, że jej produkty są o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent tańsze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Milioner radzi w co dziś opłaca się inwestować - Marian Owerko - Biznes Klasa #15

W niedzielę wieczorem posiadacze programu lojalnościowego Biedronki dostali na telefon wiadomości na przykład o takiej treści: "W poniedziałek 5.02 w Biedronce masło extra Mleczna Dolina 200 g, 2,95 zł sztuka (przy zakupie 3 sztuk, limit 6 sztuk), a w Lidlu 16 proc. drożej niż w Biedronce, masło Pilos 200 g 3,45 zł sztuka z aplikacją przy zakupie 3 sztuk. Oferta Lidl z gazetki".

d3m56tp

Dyskonty sięgają po reklamę porównawczą

Było to pierwsze zastosowanie tzw. reklamy porównawczej w rywalizacji między obiema sieciami handlowymi. Od razu pojawiły się głosy, wskazujące że Biedronka posunęła się w tym wypadku za daleko. Sama reklama porównawcza jest wprawdzie legalna, jej autor musi jednak spełnić szereg warunków, by pozostała zgodna z prawem.

Kancelaria LT Law na swoim blogu wymienia, że reklama nie może m.in. wprowadzać w błąd, powinna porównywać usługi i towary na podstawie obiektywnych kryteriów i nie może dyskredytować usług konkurenta.

Biedronka przesadziła?

Eksperci mają wątpliwości, czy wszystkie te warunki zostały spełnione. W rozmowie z "Rzeczpospolitą" radca prawny Hubert Lipiński z Lipiński Mierzwicka Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych podkreśla, że reklama porównawcza nie może być sprzeczna z dobrymi obyczajami.

Zdaniem Lipińskiego kampania reklamowa Biedronki nie zawsze ma charakter pozytywny. Część z jej spotów zarzuca Lidlowi nieuczciwość w obliczeniach, na podstawie których dyskont ogłosił się liderem niskich cen. Sieć nie tłumaczy jednak konsumentowi, na czym owo kłamstwo miałoby polegać.

d3m56tp

Radca dodaje, że kreatywność agencji reklamowej sprawia, że trudno jest ująć w ramy prawne wszystkie możliwe warianty kampanii. To, czy reklama porównawcza zostanie uznana za legalną, czy nie jest w pewnej mierze kwestią interpretacji, której może dokonać sąd. Według Lipińskiego Lidl ma jednak podstawy, by domagać się zaniechania czynienia naruszeń, usunięcia ich skutków i opublikowania przeprosin ze strony Biedronki.

UOKiK przyznał, że dostał od Polaków wiele skarg na działania Biedronki. Urząd analizuje je pod kątem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3m56tp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3m56tp