Trwa ładowanie...

Błędne informowanie o cenach. Wyniki kontroli UOKiK

Co drugi sprzedawca błędnie informował o cenach produktów - wynika z kontroli prowadzonej w pierwszej połowie roku przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudził co siódmy produkt.

Błędne informowanie o cenach produktów to problem, z którym od lat walczy Inspekcja Handlowa Błędne informowanie o cenach produktów to problem, z którym od lat walczy Inspekcja Handlowa Źródło: WP, fot: Mateusz Madejski
d4lfcb0
d4lfcb0

W pierwszej połowie 2021 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy w sklepach i w różnych miejscach świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie produktów ceny towarów i usług.

Inspektorzy porównywali również zgodność eksponowanych cen z tymi zakodowanymi w kasie i w czytniku oraz z informacjami zamieszczanymi w materiałach reklamowych - poinformował w czwartkowej informacji prasowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Jak podał Urząd, inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tysięcy partii produktów. Okazało się, że błędy popełniał co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy (14 proc.) zweryfikowany produkt.

Prezes UOKiK: nie uwzięliśmy się na Biedronkę

"Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały "od… do…" i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów" – powiedział cytowany w informacji prasowej prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

d4lfcb0

Kary za błędych w cenach

UOKiK przekazał, że w 1022 sklepach inspektorzy porównali również zgodność cen podanych na półce z tymi zakodowanymi w kasie. Wyższe ceny na rachunku dotyczyły prawie 5 proc. skontrolowanych produktów.

Ponadto, inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego w 1050 punktach, aby sprawdzić, czy rzetelnie obsługują swoich klientów. Przykładowo ocenili, czy przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca odlicza wagę opakowania. Wyższa należność była pobierana w 55 miejscach.

"Kontrole oznakowania cen trwają przez cały rok – inspektorzy Inspekcji Handlowej weryfikują w terenie, czy przedsiębiorcy dostarczają tych ważnych dla decyzji informacji, a także czy nie wprowadzają konsumentów w błąd. Suma kar za naruszenie obowiązków w zakresie uwidaczniania cen i rzetelności obliczania zapłaty za produkty przekroczyła dotychczas 350 tys. zł" - wyjaśnił szef UOKiK.

d4lfcb0

Urząd przekazał, że stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 443 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 295 tys. 902 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach. Sześć decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 57 tys. 300 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

Biedronka pod lupą inspektorów

Urząd podkreślił, że każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru. Jak zaznaczył, "uporczywe i ciągłe niespełnianie go może skutkować uznaniem takiej praktyki za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów".

d4lfcb0

UOKiK przypomniał, że w zeszłym roku skargi na tego typu działania dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), które zakończyło się nałożeniem 115 mln zł kary.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4lfcb0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4lfcb0