Bony towarowe dla pracowników będą tańsze
Firmy i urzędy będą mogły nabywać bony na świąteczne zakupy dla swoich pracowników po cenie niższej niż nominalna.
18.10.2008 | aktual.: 29.10.2008 12:14
Tak wynika z przyjętych w piątek przez posłów przepisów dotyczących bonów towarowych dla pracowników, które są nabywane przez firmy i urzędy np. przed Bożym Narodzeniem, Wielkanocą czy z okazji świąt branżowych.
Chodzi o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.). Art. 15 ust. 4 tej ustawy przewidywał dotychczas, że zakazanym utrudnianiem dostępu do rynku jest emisja i realizacja znaków legitymacyjnych, które podlegają wymianie na towary lub usługi, jeśli oferuje się je poniżej ich nominalnej wartości. Zakaz dotyczył też emisji i realizacji znaków na towary lub usługi mające wyższą cenę niż nominalna cena znaku. W praktyce oznaczało to wyłączenie z kryteriów wyboru dostawcy podstawowego elementu: ceny.
Polecamy: » Poradnik emigranta » Najnowsze wiadomości z kraju i świata » Codzienny przegląd prasy ekonomicznej src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1479283200&de=1479396600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=USDPLN&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Na wniosek Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w tej sprawie odpowiedni projekt znoszący ograniczenia przygotowała komisja “Przyjazne państwo”. W uzasadnieniu noweli posłowie napisali, że przed wejściem w życie tych ograniczeń wybór oferty zależał najczęściej od bonifikaty udzielonej od wysokości nominalnej ceny bonu. Gdy cena nie mogła już być kryterium wyboru bonów, to podmioty, które musiały stosować ustawę o zamówieniach publicznych, stosowały inne kryteria, najczęściej liczbę sklepów akceptujących bony, czasem też termin ich ważności.
Posłowie wnioskodawcy podkreślają też, że dzięki zmianom przepisów bardziej racjonalne mogą być wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji podkreślali, że choć założeniem dotychczasowych przepisów było zmniejszenie roli super- i hipermarketów w sprzedaży bonów, to niestety nie spowodowało to większego udziału małych firm handlowych w realizowaniu bonów. Na zmianach zyskają też sklepy, zwłaszcza największe sieci handlowe, które będą mogły emitować własne, konkurencyjne cenowo, bony towarowe.
Nowelizacja polega na wykreśleniu z ustawy dotychczasowych ograniczeń. Jeśli wejdzie w życie, to będzie można przyjmować kryterium ceny, czyli robić przetargi, kto zaproponuje bony o określonej wartości nominalnej za niższą cenę. Nowe przepisy musi jeszcze zatwierdzić Senat i podpisać prezydent. Wejdą jednak w życie już po sezonie bożonarodzeniowych zakupów, bo 1 stycznia 2009 r.
Michał Kosiarski
Rzeczpospolita