Bony zrealizujesz tylko w marketach
Szykuje się wielka rewolucja na rynku przedświątecznych bonów towarowych. Zamiast kuponów uniwersalnych uprawniających do zakupu towarów w dowolnie wybranym sklepie, znaczna część Polaków może w tym roku dostać od pracodawców talony do konkretnych hipermarketów.
A wszystko dlatego, że lobby wielkich sieci handlowych przeforsowało korzystne dla siebie zmiany w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Podczas jednego z posiedzeń komisji "Przyjazne państwo", kierowanej przez posła Janusza Palikota, z ustawy wykreślono zapis, który uznawał sprzedaż bonów towarowych za cenę niższą niż ich wartość nominalna za czyn nieuczciwej konkurencji. Zmianę zaproponował Andrzej Maria Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zrzeszającej wielkie sieci handlowe. Komisja przystała na propozycję, zapis został wykreślony. Kilka dni temu nowelizacja ustawy została przyjęta przez Sejm, ale czeka jeszcze na rozpatrzenie przez Senat.
Polecamy: » Kalkulator wynagrodzeń - policz swoją pensję » O rynku pracy czytaj w serwisie Kadry » Codzienny przegląd prasy ekonomicznej src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1474239600&de=1474299000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EURPLN&colors%5B0%5D=%230082ff&s%5B1%5D=USDPLN&colors%5B1%5D=%23e823ef&s%5B2%5D=CHFPLN&colors%5B2%5D=%23ef2361&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=1&lp=1"/>
Hipermarkety już zacierają ręce. Są pewne, że wiele firm skusi się, gdy dostanie propozycję kupna bonów za cenę o 5-10 proc. niższą niż ich wartość nominalna, np. za talony warte 300 zł zapłacą zaledwie 270 zł. _ Pozornie zyskają pracodawcy, ale stracą klienci, którzy będą zmuszeni do robienia zakupów w konkretnych sklepach - przekonuje Robert Lech, dyrektor generalny Sodexho Pass Polska. Dziś bony uniwersalne, np. emitowane przez Sodexho, Bonus Systems czy Accor, można realizować w ponad 50 tys. placówek. M ieszkańcy mniejszych miejscowości zmuszeni będą podróżować nawet po kilkadziesiąt kilometrów, by zrealizować swoje bony _- mówi poseł Adam Gawęda.
Zmiana w przepisach bardzo opłaca się wielkim sieciom supermarketów. _ Wprawdzie obniżą one ceny bonów dla pracodawców, ale potem będą mogły podnieść marże, bo wiedzą, że dzięki bonom będą miały zagwarantowanych klientów _- dodaje Gawęda. Hipermarkety zyskają podwójnie: do tej pory zmuszone były rywalizować o klientów bonów uniwersalnych: żeby ich przyciągnąć, proponowały promocyjne zniżki. Na przykład w Carrefourze, Championie, Globi klient mógł uzyskać nawet 10 proc. rabatu, a w sieci odzieżowej KappAhl - nawet 25 proc.
Przeciwko zmianie protestują nie tylko emitenci bonów - Sodexho, Bonus System i Accor - ale także organizacje kupieckie takie jak Polska Izba Handlu i Kongregacja Przemysłowo-Handlowa. Bo to właśnie małe sklepiki stracą przedświątecznych klientów. _ Nawet nie konsultowano z nami tej zmiany _- mówi Małgorzata Więch, prezes Polskiej Izby Handlu. Kupcy mają nadzieję przekonać Senat, by nie wprowadzał zmian.
POLSKA Gazeta Krakowska
Beata Sypuła, Joanna Pieńczykowska