Ceny wody mineralnej idą w górę. Najbardziej w dyskontach - nawet o 20 proc.

Od początku czerwca do połowy lipca br. wody mineralne gazowane były droższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku średnio o 5,5 proc. Z kolei niegazowane zdrożały o blisko 5 proc. Wody z bąbelkami najmocniej poszły w górę w dyskontach – o ponad 17 proc.

Są wakacje, więc drożeje woda. Szczególnie gazowana. Najmocniej w dyskontach, gdzie ceny są wyższe nawet o 20 proc.
Źródło zdjęć: © Pixabay

Wyraźny wzrost został również odnotowany w supermarketach – o prawie 10 proc. Artykuły bez gazu też najbardziej podrożały w dyskontach – o 7 proc. Niemal o połowę mniejsze podwyżki zaobserwowano w sieciach cash&carry i w supermarketach, tj. o niecałe 4 proc.

Z analizy blisko 2 tys. akcji promocyjnych wynika, że gazowana woda mineralna zdrożała średnio o 5,5 proc., a niegazowana – o 4,8 proc. Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland tłumaczy większy wzrost cen wody z bąbelkami tym, że proces jej nasycania i butelkowania jest bardziej kosztowny niż produkcji napoju bez gazu. Niemniej różnica jest stosunkowo niewielka.

- Na rynku wszystko drożeje, w tym woda. Występują też problemy z zatrudnieniem pracowników i zabezpieczeniem produktów. Jednak różnica wzrostu cen między artykułami jest minimalna. To najprawdopodobniej wynika z tego, że popyt na wodę gazowaną zawsze był nieco większy niż na niegazowaną - mówi dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego.

Obejrzyj: Powszechny błąd podczas picia wody

Woda gazowana najbardziej podrożała w dyskontach – średnio o 17,4 proc. Na drugim miejscu były supermarkety – wzrost o 9,9 proc. Niewielkie podwyżki odnotowano też w sklepach convenience - o 1,6 proc., a także w hipermarketach - o 1,5 proc. Ceny najmniej poszły w górę w sieciach typu cash&carry – o 0,1 proc. Zdaniem Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland, wzrosty są stonowane, biorąc pod uwagę zwiększoną sprzedaż napojów w okresie letnim oraz tegoroczne utrudnienia związane z pandemią.

- Dyskonty zaczęły być postrzegane jako dobre sklepy na czas kryzysu. Konsumenci uważają, że właśnie w nich zrobią zakupy najszybciej, czyli najbezpieczniej, a także najtaniej. Dodatkowo duży udział kilku marek własnych powoduje, że wody mniej tam kosztują niż w innych formatach. Dlatego takie sieci mogły sobie pozwolić na prawie 20 proc. podwyżki. Na obecnej sytuacji skorzystały również małe supermarkety, w których sposób prowadzenia sprzedaży jest bliski dyskontom - wyjaśnia dr Faliński.

Według analizy, woda niegazowana również najbardziej zdrożała w dyskontach – o 7 proc. Mniejsze wzrosty były w sieciach cash&carry i w supermarketach – o 3,6 proc., a także w sklepach convenience – o 3,3 proc. Najmniej widoczne podwyżki zanotowano w hipermarketach – o 2,9 proc.

– Jak wiadomo, dyskonty są znane z najniższych cen na rynku detalicznym, a jednym z ich najtańszych produktów są właśnie wody. To jest więc oczywiste, że tego typu sieci wprowadzają na nie podwyżki, próbując niwelować stale rosnące koszty prowadzenia sklepów. W pozostałych formatach wzrosty nie są aż tak znaczące – podsumowuje Michał Majszczyk.

Analizę wykonali eksperci z międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland. Finalnie sprawdzono ceny 10 najczęściej promowanych wód mineralnych (gazowanych i niegazowanych) w gazetkach handlowych wydanych od 1 czerwca do 15 lipca br. Porównano je z wynikami z analogicznego okresu w 2019 r. Łącznie sprawdzono 852 publikacje, w tym 1853 akcji promocyjnych organizowanych we wszystkich dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sieciach convenience i cash&carry.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie

Ci cudzoziemcy będą wyjeżdżać z Polski. "Perspektywa pół roku"
Ci cudzoziemcy będą wyjeżdżać z Polski. "Perspektywa pół roku"
Oto nowy odcinkowy pomiar prędkości. Za 140 km/h dostaniesz tu mandat
Oto nowy odcinkowy pomiar prędkości. Za 140 km/h dostaniesz tu mandat
Mieszkańcy mogli wykupić miejsca parkingowe. Kolejka stanęła o 3 rano
Mieszkańcy mogli wykupić miejsca parkingowe. Kolejka stanęła o 3 rano
Kraków podnosi podatki fliperom. Nawet 1700 zł rocznie za dwa pokoje
Kraków podnosi podatki fliperom. Nawet 1700 zł rocznie za dwa pokoje
Ukraińska sieć rozwija się w Polsce. Otworzy pierwszy sklep w stolicy
Ukraińska sieć rozwija się w Polsce. Otworzy pierwszy sklep w stolicy
Fioletowe worki na odpady. Miasto szykuje rewolucję
Fioletowe worki na odpady. Miasto szykuje rewolucję
Ich zarobki to 14,5 tys. zł. Tak wygląda dzień maszynisty
Ich zarobki to 14,5 tys. zł. Tak wygląda dzień maszynisty
Groziły im kolosalne podwyżki cen ciepła. Mieszkańców czekają zmiany
Groziły im kolosalne podwyżki cen ciepła. Mieszkańców czekają zmiany
Ile trzymać gotówki na wypadek kryzysu? Ekspertka szacuje
Ile trzymać gotówki na wypadek kryzysu? Ekspertka szacuje
Malezyjski gigant rozkręca się w Polsce. Otworzył dwa nowe sklepy
Malezyjski gigant rozkręca się w Polsce. Otworzył dwa nowe sklepy
Załamanie na rynku kapusty. Producenci niszczą plony
Załamanie na rynku kapusty. Producenci niszczą plony
Cecha, która odstrasza ludzi w pracy. "Poważna czerwona flaga"
Cecha, która odstrasza ludzi w pracy. "Poważna czerwona flaga"