Trwa ładowanie...
d43uybf

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d43uybf
d43uybf

05.04. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:

- propozycje średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2012 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2012,

- założenia do projektu budżetu państwa na rok 2012.

d43uybf

Podjęła uchwałę w sprawie aktualizacji "Wieloletniego planu finansowego państwa 2011-2014".

Rząd zapoznał się z dokumentem Wstępna prognoza dotycząca stanu transpozycji dyrektyw rynku wewnętrznego w Polsce (Internal Market Scoreboard 23) - III Aktualizacja.


Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2012 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2012, przedłożoną przez ministra finansów.

d43uybf

Zgodnie z propozycją, wskaźniki te wynoszą:

- realny wzrost produktu krajowego brutto - 4,0 proc.;

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 2,8 proc.;

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 5,8 proc.;

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - 6,1 proc.;

- poziom przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej - 10.182 tys. osób;

d43uybf

- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku - 10,0 proc.;

- prognozowane zatrudnienie ogółem w państwowej sferze budżetowej w 2012 r. - 551.342 osoby;

- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - 100,0 proc. (w ujęciu nominalnym, co oznacza, że wynagrodzenia w 2012 r. nie będą waloryzowane).


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu budżetu państwa na rok 2012, przedłożone przez ministra finansów.

d43uybf

Na potrzeby projektu budżetu na 2012 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych:

- PKB w ujęciu realnym: wzrost o 4,0 proc.,

- PKB w cenach bieżących: 1.619,1 mld zł,

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem: 2,8 proc.,

- przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej: 3.624 zł,

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 5,8 proc.,

d43uybf

- realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej: 2,9 proc.,

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw: 6,1 proc.,

- wzrost przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej: o 1,3 proc.,

- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku: 10 proc.

Założenia makroekonomiczne

Oczekuje się, że w 2012 r. realne tempo wzrostu PKB w Polsce, pomimo znacznego ograniczenia wkładu w ten wzrost ze strony popytu publicznego, utrzyma się na poziomie 4,0 proc. Spadek popytu publicznego związany będzie także z kończącą się perspektywą finansową 2007-2013.

d43uybf

Miejsce inwestycji publicznych w tworzeniu wzrostu gospodarczego powinny stopniowo przejmować inwestycje prywatne. W związku z zaplanowanymi działaniami konsolidacyjnymi, w 2012 r. oczekuje się istotnego obniżenia tempa wzrostu spożycia publicznego. Z drugiej strony, dobra sytuacja na rynku pracy powinna wspierać popyt konsumpcyjny gospodarstw domowych. Uwzględniając dodatkowo wpływ Euro 2012 na konsumpcję prywatną, który może wynieść do 0,5 pkt. proc., oczekuje się, że w 2012 r. realne tempo wzrostu popytu konsumpcyjnego gospodarstw domowych powinno przyspieszyć do ok. 3,9 proc.

Wynikiem zacieśniania polityki pieniężnej oraz stopniowej stabilizacji cen surowców i dalszego umacniania się waluty krajowej będzie spadek inflacji średniorocznej w 2012 r. do 2,8 proc.

Podstawowe uwarunkowania prognozy dochodów budżetu państwa

W 2012 r. na poziom dochodów budżetowych wpływ będą miały między innymi skutki zmian systemowych wprowadzonych w 2011 r. Do zwiększenia dochodów budżetowych przyczynią się przede wszystkim: podwyżka stawek VAT, ograniczenie prawa do odliczeń VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową (tzw. auta z kratką) oraz paliw używanych do ich napędu, likwidacja ulg w podatku akcyzowym z tytułu dodawanych biokomponentów do paliw silnikowych.

Na 2012 r. planowane są również dodatkowe zmiany w systemie podatkowym. Zaliczyć do nich należy między innymi podwyżkę stawki na papierosy oraz zmianę ordynacji podatkowej, która ma ograniczyć możliwości unikania podatku od zysków kapitałowych uzyskiwanych z lokat bankowych.

Jeśli chodzi o podatek PIT, to w 2012 r. planuje się wprowadzenie nowej ulgi podatkowej, mającej na celu promowanie dodatkowego indywidualnego ubezpieczenia emerytalnego. Skutek wprowadzenia tego rozwiązania będzie jednak widoczny w 2013 r.

W przyszłym roku planowana jest także zmiana sposobu płacenia grudniowej zaliczki podatku dochodowego od osób prawnych oraz fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Ma ułatwić przedsiębiorcom rozliczanie bieżących należności podatkowych i spowodować poprawę płynności przedsiębiorstw pod koniec roku.

Na zwiększenie dochodów budżetu państwa wpłyną w 2012 r. dochody z tytułu sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Istotne zwiększenie wpływów z tego źródła przewidywane jest jednak dopiero od 2013 r.

Spodziewana w 2012 r. poprawa na rynku pracy będzie pozytywnie oddziaływać na wpływy z podatku PIT oraz z podatków od działalności gospodarczej. Będzie to w głównie spowodowane poprawiającą się kondycją przedsiębiorstw oraz ograniczeniem rozliczania strat poniesionych w okresie spowolnienia gospodarczego. Prognozowane ograniczenie poziomu inwestycji publicznych w 2012 r. spowoduje wyhamowanie tempa wzrostu podatku VAT.

Podstawowe uwarunkowania w obszarze wydatków budżetu państwa

Najistotniejsze przy opracowaniu planu wydatków budżetowych na 2012 r. będzie zastosowanie tymczasowej, dyscyplinującej reguły wydatkowej. Elementem wzmacniającym jej efekt jest przewidywane kontynuowanie zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej. Dlatego opracowując budżet państwa przyjęto zasadę, że planowany poziom wydatków prawnie zdeterminowanych nie będzie przekraczał poziomu wynikającego ściśle z przepisów prawa, a roczny wzrost łącznych pozostałych wydatków nie przekroczy 1 proc. w ujęciu realnym.

Szczegółowe cele i uwarunkowania polityki fiskalnej w latach 2011-2014, zwłaszcza w obszarze wydatków i zmian w systemie podatkowym, przedstawiono w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie aktualizacji Wieloletniego planu finansowego państwa 2011-2014, przełożoną przez ministra finansów.

Zintegrowane, ponadsektorowe podejście do zagadnień społeczno-gospodarczych oraz długookresowy, ponadpokoleniowy wymiar czasowy planowania, wybiegający poza siedmioletnie ramy planistyczne UE - to najważniejsze aspekty nowego modelu zarządzania rozwojem kraju. Jego ramy tworzą "Długookresowa strategia rozwoju kraju" oraz "Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju" i "Plan zagospodarowania przestrzennego kraju". Realizacja strategicznego celu rozwojowego będzie opierała się na trzech filarach zadaniowych: innowacyjności (modernizacji), terytorialnie zrównoważonym wzroście oraz efektywności.

Innowacyjność to przede wszystkim uruchomienie silnego potencjału umożliwiającego znaczny wzrost konkurencyjności we wszystkich działach gospodarki i innych obszarach życia społecznego. Terytorialnie zrównoważony rozwój to wyrównywanie szans w ramach polityki spójności społecznej, dający impuls do powstania potencjału konkurencyjności Polski i polskiej gospodarki. Filar efektywności to sprawne i pomocne państwo, a działania w nim przewidziane mają za cel zwiększenie jakości i dostępności usług publicznych oraz podniesienie jakości wymiaru sprawiedliwości.

Zgodnie z zaleceniami, do 2012 r. Polska musi obniżyć nadmierny deficyt. Wprowadzona w 2011 r. nowelizacja ustawy o finansach publicznych wprowadziła rozwiązania, które ograniczają wzrost wydatków sektora rządowego i samorządowego. Chodzi m.in. o wydatkową regułę dyscyplinującą, która pozwala na maksymalny ich wzrost tylko o 1 proc. w ujęciu realnym. Zmniejszeniu wydatków służy ponadto obowiązek lokowania wolnych środków na rachunku ministra finansów. Prowadzony jest również audyt wewnętrzny wydatków, którego celem jest zwiększenie efektywności i zasadności wydawania pieniędzy publicznych. Wszystkie te działania pozwolą uniknąć ryzyka przekroczenia przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego (55 proc. PKB).

Zakłada się, że przyjęte w 2011 r. rozwiązania pomogą wzmocnić stronę dochodową budżetu państwa. Chodzi m.in. o dochody z tytułu: wprowadzenia kas fiskalnych dla prawników i lekarzy prywatnych, zniesienia zwrotu podatku VAT naliczonego przy zakupie samochodów służbowych i paliwa do nich, zniesienia obniżonej stawki podatku akcyzowego na biopaliwa. Do wzrostu dochodów budżetowych przyczyniają się ponadto: obniżenie zasiłku pogrzebowego, zamrożenie funduszu wynagrodzeń w sferze budżetowej oraz podwyższenie (na trzy lata) stawek VAT o 1 proc.

W najbliższych latach przewiduje się kontynuowanie działań zmierzających do upraszczania i uszczelniania systemu podatkowego. Chodzi m.in. o zapobieganie przed międzynarodowym uchylaniem się od opodatkowania, zmiany w systemie naliczania i odliczania podatku w obrocie surowcami wtórnymi, handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych czy podwyżki akcyzy na papierosy.

Należy podkreślić, że opracowana przez rząd i przewidziana do wdrożenia w 2011 r. reforma systemu emerytalnego umożliwi zmniejszenie wydatków bez negatywnego wpływu na wysokość przyszłych emerytur. W kolejnych latach wprowadzone zostaną zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego rolników oraz nowe zasady systemu emerytalnego służb mundurowych. Rząd prowadzi intensywne prace nad wprowadzeniem dodatkowych reguł ograniczających deficyt i przyrost długu sektora jednostek samorządu terytorialnego. Planuje się również częściowe uelastycznienie wydatków na obronę narodową poprzez stworzenie funduszu obrony narodowej.

Niektóre prognozowane podstawowe wskaźniki makroekonomiczne na lata 2011-2014

- PKB (dynamika) w ujęciu realnym wyniesie: w 2011 r. - 104,0, w 2012 r. - 104,0, w 2013 r. - 103,7, w 2014 r. - 103,9;

- PKB w cenach bieżących: w 2011 r. - 1 517,4 mld zł, w 2012 r. - 1 619,1 mld zł, 2013 r. - 1 719,9 mld zł, 2014 r. - 1 830,1 mld zł;

- średnioroczna inflacja: w 2011 r. - 103,5 proc., w 2012 r. - 102,8 proc., w 2013 r. - 102,5 proc., 2014 r. - 102,5 proc.; stopa bezrobocia: w 2011 r. - 10,9 proc., 2012 r. - 10,0 proc., 2013 r. - 9,3 proc., 2014 r. - 8,5 proc.

Ocenia się, że w latach 2011-2014, wskutek podjęcia działań mających na celu wzmocnienie dochodów budżetowych państwa, dochody te będą kształtować się następująco:

w 2011 r. dochody ogółem wyniosą 273,1 mld zł, - dochody podatkowe - 242,7 mld zł (podatki pośrednie z VAT, akcyzy i podatku od gier - 179,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT - 63,0 mld zł),

- dochody niepodatkowe - 26,2 mld zł,

- cło - 1,8 mld zł,

- dochody z UE i inne bezzwrotne - 2,4 mld zł.

w 2012 r. dochody ogółem wyniosą 292,7 mld zł, - dochody podatkowe - 270,8 mld zł (podatki pośrednie - 197,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT I PIT - 73,1 mld zł),

- dochody niepodatkowe - 18,5 mld zł,

- cło - 1,7 mld zł,

- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,7 mld zł.

w 2013 r. dochody ogółem wyniosą 309,6 mld zł, - dochody podatkowe - 285,0 mld zł (podatki pośrednie - 203,7 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT - 81,3 mld zł),

- dochody niepodatkowe - 21,2 mld zł,

- cło - 1,8 mld zł,

- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,6 mld zł,

w 2014 r. dochody ogółem wyniosą 323,3 mld zł, - dochody podatkowe - 297,8 mld zł (podatki pośrednie - 207,0 mld zł, podatki bezpośrednie z CIT i PIT - 90,8 mld zł),

- dochody niepodatkowe - 22,0 mld zł,

- cło - 1,8 mld zł,

- dochody z UE i inne bezzwrotne - 1,7 mld zł.

W latach 2012-2014 wydatki budżetu państwa będą kształtowane głównie przez wcześniej określone wydatki prawnie zdeterminowane, tzw. stare wydatki sztywne. Ocenia się, że dynamika wzrostu nominalnego tych wydatków wyniesie łącznie 12,1 proc. i będzie niższa od dynamiki wzrostu nominalnego PKB (20,6 proc.). Łącznie w przyjętym okresie czasowym wydatki te wyniosą maksymalnie 1 333,7 mld zł.

Wydatki budżetowe państwa w 2011 r. wyniosą 313,3 mld zł (20,6 proc. PKB),

- w 2012 r. - 329,6 mld zł (20,4 proc. PKB),

- w 2013 r. - 339,6 mld zł (19,7 proc. PKB),

- w 2014 r. - 351,2 mld zł (19,2 proc. PKB).

Deficyt budżetu państwa będzie wynosił:

- w 2011 r. - 40,2 mld zł,

- w 2012 r. - 37,0 mld zł,

- w 2013 r. - 30,0 mld zł,

- w 2014 r. - 28,0 mld zł.

Ocenia się, że budżet środków europejskich w latach 2011-2014 będzie kształtować się następująco:

- w 2011 r. dochody wyniosą 68,6 mld zł, wydatki - 84 mld zł,

- w 2012 r. dochody wyniosą 74,1 mld zł, wydatki - 78,8 mld zł,

- w 2013 r. dochody wyniosą 67,2 mld zł, wydatki - 56,3 mld zł,

- w 2014 r. dochody wyniosą 58,9 mld zł, wydatki - 49,8 mld zł.

Przewidywane poziomy deficytów oraz potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa:

- w 2011 r. - deficyt w wysokości 40,2 mld zł, potrzeby pożyczkowe netto - 49,2 mld zł,

- w 2012 r. - deficyt 37,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe - 51,9 mld zł,

- w 2013 r. - deficyt 30,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe - 32,1 mld zł,

- w 2014 r. - deficyt 28,0 mld zł, potrzeby pożyczkowe - 35,1 mld zł.

Na zmniejszenie potrzeb pożyczkowych netto wpływają środki z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz środki uzyskane poprzez konsolidację finansów publicznych. Źródłem finansowania tych potrzeb są również przychody na rynku krajowym (emisja bonów i obligacji skarbowych) i zagranicznym.

W latach 2011-2014 relacja państwowego długu publicznego do PKB będzie malała. Przyjęto następujące prognozy (uwzględniono w nich wysokość transferów do OFE)
:

- 2011 r. - 52,7 proc.,

- 2012 r. - 51,9 proc.,

- 2013 r. - 50,6 proc.,

- 2014 r. - 49,7 proc.

Należy zaznaczyć, że na obniżanie potrzeb pożyczkowych w kolejnych latach będą wpływać spadek deficytu budżetu państwa, przewidywana od 2013 r. nadwyżka środków europejskich oraz zmniejszenie części składki przekazywanej do OFE, przychody z prywatyzacji oraz lokowanie wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych.


Rada Ministrów zapoznała się z dokumentem "Wstępna prognoza dotycząca stanu transpozycji dyrektyw rynku wewnętrznego w Polsce (Internal Market Scoreboarad 23) - III Aktualizacja, przedłożonym przez ministra gospodarki.

Z dokumentu wynika, że aby osiągnąć dopuszczalny poziom deficytu transpozycyjnego (tj. 1 proc.) resorty powinny wdrożyć do 30 kwietnia br., i notyfikować to wdrożenie najpóźniej do 10 maja br. - przynajmniej 26 dyrektyw.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d43uybf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d43uybf