CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
30.10.2012 14:48
30.10. Warszawa - CIR informuje:
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.
Rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw,
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych.
Zaakceptowała listę proponowanych obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty (OZW) oraz zmiany w dotychczasowych obszarach przyjętych przez Radę Ministrów i zatwierdzonych przez Komisję Europejską jako OZW.
Rząd zapoznał się z informacją na temat stanu wdrożenia dyrektyw unijnych. Polska nie wdrożyła 32 dyrektyw, których termin transpozycji już minął.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Wniosek dotyczy przedłużenia użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Bośni i Hercegowinie, który ma liczyć tak jak obecnie do 50 żołnierzy i pracowników wojska. Polscy żołnierze mają stacjonować w tych państwach od 19 listopada 2012 r. do 18 listopada 2013 r.
Polski Kontyngent Wojskowy uczestniczy w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie (operacja ALTHEA), prowadzonej przez siły UE (EUFOR). Ich głównym zadaniem jest nadzorowanie wdrażania wojskowych postanowień porozumienia z Dayton, związanych z utrzymaniem pokoju i bezpieczeństwa w Bośni i Hercegowinie. Siły Unii Europejskiej udzielają także wsparcia szkoleniowego siłom zbrojnym tych państw i w zakresie budowy ich zdolności wojskowych.
Zadaniem Polskiego Kontyngentu Wojskowego będzie właśnie szkolenie i budowa zdolności wojskowych sił zbrojnych Bośni i Hercegowiny. Zajmie się on także monitorowaniem sytuacji w obszarze bezpieczeństwa oraz współpracą z przedstawicielami władz samorządowych, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych.
W budżecie MON na wykorzystanie polskiego kontyngentu zaplanowano: w 2012 r. - ok. 8,919 mln zł i w 2013 r. - ok. 9,790 mln zł.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowano rozwiązania, które zmniejszą obowiązki informacyjne wykonywane przez emitentów papierów wartościowych. Przewidziano regulacje, które umożliwią zwiększenie efektywności działania systemu nadzoru nad ofertami publicznymi oraz wzmocnienie bezpieczeństwa, przejrzystości i zaufania do rynku kapitałowego, a także zapewnią ochronę interesów jego uczestników, a w szczególności ochronę interesów inwestorów. Najważniejsze rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawa do regulacji unijnych.
Istotne zmiany to przede wszystkim:
- uproszczenie obowiązków informacyjnych związanych z niektórymi rodzajami ofert publicznych,
- umożliwienie stosowania przez emitentów w Polsce konstrukcji tzw. oferty kaskadowej (jej istotą jest to, że emitent sprzedaje papiery wybranej/wybranym instytucjom finansowym, które odsprzedają te papiery "dalej" kolejnym instytucjom finansowym, tworząc tym samym kolejne "poziomy" kaskady, na końcu której papiery są sprzedawane inwestorom detalicznym);
- rozszerzenie formy i treści podsumowania prospektu emisyjnego (po zmianach powinno ono stanowić podstawowe źródło informacji dla inwestorów detalicznych, aby umożliwić im podejmowanie decyzji inwestycyjnych);
- wprowadzenie obowiązku - w przypadku gdy oferta jest dokonywana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej - dokonywania wpłat z tytułu zapisów na akcje nowej emisji na wydzielony rachunek bankowy tej firmy (chodzi o zabezpieczenie interesów inwestorów uczestniczących w ofercie publicznej);
- zakazanie publicznego poszukiwania inwestorów w przypadku oferty niepublicznej (zastąpi to obecnie obowiązujące "proponowanie nabycia"), czyli w przypadku oferty publicznej prowadzonej bez prospektu emitent/sprzedający będzie zobowiązany uzyskać akceptację Komisji Nadzoru Finansowego dla treści materiałów promocyjnych, co uszczelni system nadzoru nad ofertami;
- zmiany dotyczące sankcji karnych i administracyjnych w celu zwiększenia efektywności systemu nadzoru nad ofertami publicznymi oraz spójności systemu kar administracyjnych i sankcji karnych.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych, przedłożone przez ministra obrony narodowej.
Zaproponowano rozwiązania, które usprawniają organizację i funkcjonowanie Narodowych Sił Rezerwowych (NSR). Z dotychczasowego funkcjonowania NSR wynika, że zasadne jest skorygowanie prawa, które pozwoli zwiększyć atrakcyjność tej służby i ściślej powiązać ją z działalnością jednostek wojskowych. Nowe regulacje powinny zachęcić do pełnienia obowiązków w ochotniczej służbie wojskowej oraz podnieść efektywność wykonywania zadań służbowych.
Rezultatem wprowadzanych regulacji ma być także prostszy proces administrowania rezerwami osobowymi, który stanowi główny element ich przygotowania na czas mobilizacji i wojny, a także bardziej racjonalne wydatkowanie środków na uposażenia tej grupy żołnierzy.
Zmiana ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej przewiduje modyfikację obowiązujących przepisów dotyczących:
- naboru i uzupełniania stanowisk służbowych do NSR
Przewidziano ok.: możliwość pisemnego aneksowania kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach NSR; umożliwienie nadawania przydziałów kryzysowych również żołnierzom zwalnianym z czynnej służby wojskowej; określenie przesłanek dokonywania zmiany przydziału kryzysowego; zniesienie górnej granicy (15 lat) pozostawania na przydziale kryzysowym; wprowadzenie instytucji zawieszenia przydziału kryzysowego dla kobiet w ciąży i podczas urlopu macierzyńskiego; modyfikację systemu powoływania żołnierzy rezerwy na przydziałach kryzysowych do czynnej służby wojskowej.
- szkolenia żołnierzy rezerwy w ramach NSR
Aby zwiększyć poziom wyszkolenia żołnierzy rezerwy zaproponowano ok.: ochotnicze odbywanie jednodniowych ćwiczeń wojskowych przez żołnierzy NSR; odbywanie ćwiczeń wojskowych w uczelniach i szkołach wojskowych oraz ośrodkach szkolenia; ustawowe zapewnienie możliwości pełnienia okresowej służby wojskowej przez żołnierzy rezerwy nie posiadających nadanych przydziałów kryzysowych.
- systemu motywacyjnego i zachęt do służby oraz podnoszenia kwalifikacji przez żołnierzy rezerwy w ramach NSR
Chodzi głównie o stworzenie warunków zachęcających do pozostawania na przydziałach kryzysowych i zwiększenie atrakcyjności wykonywania obowiązków w ramach NSR, a także ograniczenie zjawiska zwalniania się żołnierzy ze służby przygotowawczej przed jej ukończeniem. W tym celu zaproponowano możliwość organizowania szkoleń lub rekompensowania kosztów indywidualnego nabycia (przez żołnierzy rezerwy) kwalifikacji na cywilnym rynku pracy, które byłyby przydatne w wojsku. Regulacje te będą korzystne zarówno dla Sił Zbrojnych RP, żołnierzy rezerwy, ale też dla ich pracodawców.
Przewidziano dostosowanie sposobu określania wysokości świadczenia pieniężnego, rekompensującego utracone zarobki w okresie odbywania ćwiczeń wojskowych - do bardziej korzystnych zasad, stosowanych przy naliczaniu wynagrodzeń przez pracodawców.
- relacji z pracodawcami, organizacjami społecznymi o charakterze proobronnym i innymi podmiotami zainteresowanymi współpracą na rzecz kształtowania i wykorzystania NSR
Na podstawie nowych przepisów wojskowy komendant uzupełnień będzie zobowiązany do informowania pracodawcy o powołaniu jego pracownika do czynnej służby wojskowej. Z kolei pracodawca mógłby wnioskować o zmianę terminu powołania pracownika na rotacyjne ćwiczenia wojskowe, jeśli jest on niezbędny w tym czasie w przedsiębiorstwie.
Zaproponowano ułatwienie procedury wnioskowania przez pracodawcę o wypłatę rekompensaty kosztów poniesionych na zastępstwo za pracownika pełniącego czynną służbę wojskową (pracodawca będzie miał na to 90 dni, a nie jak obecnie 30, co ułatwi mu zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji do wniosku).
W ramach usprawniania administracji wojskowej zdecydowano, że terenowe organy administracji wojskowej (TOAW: wojewódzkie sztaby wojskowe i wojskowe komendy uzupełnień) zostaną podporządkowane ministrowi obrony narodowej (obecnie kieruje nimi szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych). Uprości to administrowanie rezerwami osobowymi, co jest ważnym elementem przygotowania ich na czas mobilizacji i wojny. Oznacza to także skrócenie procesu decyzyjnego, a także zwiększenie efektywności funkcjonowania wojewódzkich sztabów wojskowych oraz wojskowych komend uzupełnień.
Proponowana nowelizacja ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych zakłada:
- wprowadzenie comiesięcznego świadczenia pieniężnego dla żołnierzy rezerwy z tytułu utrzymywania zdolności do wykonywania obowiązków w ramach NSR
Proponuje się, aby świadczenie to było naliczane i wypłacane miesięcznie w wysokości 1/12 uposażenia należnego z tytułu 30-dniowych rotacyjnych ćwiczeń wojskowych (ok. dla szeregowego - 175 zł, sierżanta - 206 zł; chorążego - 226 zł; podporucznika - 275 zł). Oczekuje się, że to rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia liczby ochotników. Zastąpi ono roczną nagrodę pieniężną.
- naliczanie uposażenia dla żołnierzy rezerwy z tytułu ćwiczeń wojskowych według stopnia etatowego zajmowanego stanowiska służbowego, a nie jak dotychczas, według posiadanego stopnia wojskowego
Zmiana dotyczy wprowadzenia korzystniejszego sposobu określania wysokości uposażenia dla żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe.
- wprowadzenie dodatku motywacyjnego za posiadanie klas kwalifikacyjnych dla żołnierzy rezerwy pełniących czynną służbę wojskową
Założono przyznanie żołnierzom rezerwy, pełniącym czynną służbę wojskową, dodatku motywacyjnego za posiadanie klas kwalifikacyjnych - o ile uzyskali oni w ostatniej opinii służbowej pozytywną ocenę. Regulacje te obejmą nie tylko podoficerów i szeregowych rezerwy, ale także oficerów rezerwy.
- wprowadzenie mechanizmów utraty lub ograniczenia świadczeń pieniężnych z powodu zwolnienia ze służby przygotowawczej przed ustalonym czasem jej trwania
Założono wprowadzenie zasady, że prawo do uposażenia w przypadku pełnienia służby przygotowawczej przysługuje za czas jej odbywania. Oznacza to, że miesięczne uposażenie byłoby wypłacane z "dołu" za faktyczny okres jej pełnienia, a nie jak dotychczas z "góry". Przewidziano także możliwość wcześniejszej wypłaty części tego uposażenia w formie zaliczki. Zaproponowano pozbawienie żołnierza prawa do odprawy - po zwolnieniu się z czynnej służby przygotowawczej przed terminem.
Skutki finansowe przyjętych rozwiązań (w obydwu ustawach) wyniosą łącznie ok. 3 mln zł rocznie i będą pokrywane z budżetu MON.
Rada Ministrów zatwierdziła listę proponowanych obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty (OZW) oraz zmiany w dotychczasowych obszarach przyjętych przez Radę Ministrów i zatwierdzonych przez Komisję Europejską, jako OZW, przedłożoną przez ministra środowiska.
Zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, do czasu zakończenia procesu wyznaczania sieci obszarów Natura 2000 poszczególne państwa mogą zgłaszać zmiany lub proponować nowe obszary, które będą zatwierdzane przez Komisję Europejską.
Do listy obszarów Natura 200 Polska zgłosiła kilkanaście nowych obszarów i zaproponowała zwiększenie granic obszarów już wyznaczonych. Lista zawiera także propozycje zmian przebiegu granic obszarów Natura 2000, które wynikają z procedury oddziaływania na środowisko i sprawowania nadzoru na tymi obszarami.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/