Trwa ładowanie...
d24c6ke
rząd
31-12-2013 10:09

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d24c6ke
d24c6ke

31.12. Warszawa - CIR informuje:

Rada Ministrów kontynuowała obrady rozpoczęte 30 grudnia br. Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego".

Rada Ministrów przyjęła informacje:

- na temat realizacji zaleceń Rady UE skierowanych do Polski w ramach Semestru Europejskiego 2013,

d24c6ke

- na temat realizacji "Polityki energetycznej Polski do 2030 roku w 2012 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego", przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Trzecia edycja programu wieloletniego "Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego" na lata 2014-2018 uwzględnia aktualną europejską i światową sytuację epizootyczną, rezultaty badań prowadzonych w poprzednich edycjach programu oraz zadania określone przepisami Unii Europejskiej.

d24c6ke

Głównym celem badań jest tworzenie aktualnego profilu występowania zagrożeń dla zdrowia publicznego powodowanych skażeniami żywności pochodzenia zwierzęcego, występowaniem chorób odzwierzęcych oraz istotnych z punktu widzenia epizootycznego chorób zakaźnych zwierząt. Pojawianie się nowych zagrożeń dla zdrowia publicznego spowodowało rozwinięcie zadań programu wieloletniego. W programie przewidziano wykonanie 46 zadań badawczych z zakresu ochrony zdrowia publicznego i ochrony zdrowia zwierząt, które zostały ujęte w cztery grupy tematyczne:

- kontrola występowania substancji niedozwolonych w żywności pochodzenia zwierzęcego i substancji niepożądanych w paszach; - ocena występowania chorób odzwierzęcych; - ocena stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt gospodarskich; - szkolenia dla Inspekcji Weterynaryjnej.

Wykonawcą programu jest Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach. Przewidywane wydatki z budżetu państwa na realizację programu w latach 2014-2018 wyniosą 77 mln zł.


Rada Ministrów przyjęła informację na temat realizacji zaleceń Rady Unii Europejskiej skierowanych do Polski w ramach Semestru Europejskiego 2013, przedłożoną przez ministra gospodarki.

d24c6ke

Zalecenia dla poszczególnych krajów są podstawowym instrumentem mechanizmu wzmocnionej koordynacji polityk gospodarczych państw członkowskich w ramach Semestru Europejskiego oraz strategii "Europa 2020". Określane przez Radę UE zalecenia powinny być uwzględniane przez państwa członkowskie przy tworzeniu budżetu, w aktualizacji Krajowego Programu Reform i Programie konwergencji.

Tegoroczne zalecenia są w znacznym stopniu powtórzeniem zaleceń z lat poprzednich. Wynika to z faktu, że dotyczą one problemów, które trudno rozwiązać w ciągu krótkiego okresu czasu i których realizacja jest trudna ze względów politycznych lub społecznych.

Polska wypełniła już wiele zaleceń, np. deregulację zawodów, zwiększenie miejsc w przedszkolach, przyjęła również dokument "Perspektywa uczenia się przez całe życie". Jednak w wielu innych zaleceniach odnotowujemy opóźnienia. Dotyczy to m.in.: reformy systemów emerytalnych (górnicy i rolnicy), rozbudowy mocy wytwórczych i sieci energetycznych, inwestycji w kolejnictwie.

d24c6ke

Polska wdraża strategię budżetową na 2013 r. i lata następne, co umożliwi trwałą i terminową korektę nadmiernego deficytu na 2014 r. Szczegóły ww. działań zostały przekazane Komisji Europejskiej i Radzie UE.

Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzający stabilizująca regułę wydatkową (obecnie ustawa czeka na podpis prezydenta). Nowa reguła ma charakter antycykliczny i dotyczy sektora instytucji rządowych i samorządowych. Jej celem jest ustabilizowanie finansów publicznych. Ma zredukować i ustabilizować deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, a w konsekwencji zredukować zadłużenie publiczne. Przy planowaniu wydatków budżetowych na 2014 r. zastosowano tę regułę pomocniczo, pełne jej zastosowanie nastąpi przy konstruowaniu budżetu na 2015 r.

Rząd pracuje również nad rozwiązaniem zalecenia dotyczącego nadmiernego wykorzystywania zatrudnienia czasowego oraz umów cywilnoprawnych. Prowadzone są intensywne rozmowy z partnerami społecznymi, a ich wyniki będą przedstawione podczas spotkań dwustronnych KE.

d24c6ke

Reforma KRUS musi być poprzedzona wprowadzeniem systemu obowiązkowej rachunkowości w gospodarstwach rolnych. Projekt założeń do ustawy dotyczącej włączenia działalności rolniczej do powszechnego systemu podatku dochodowego został przekazany do resortu rolnictwa. Na potrzeby dalszych kontaktów z KE i przyszłorocznej aktualizacji Krajowego Programu Reform będzie określony harmonogram dalszych prac nad ww. ustawą.

Komisja Europejska została poinformowana o sprawach dotyczących reformy emerytur górniczych. Przekazano, że uprzywilejowane, wyższe emerytury obejmują tylko górników pracujących bezpośrednio przy wydobyciu.

Zalecenia dotyczące wprowadzania ulg podatkowych sprzyjających innowacjom będą przez rząd wypełniane w zależności od sytuacji finansów publicznych. Zalecenia dotyczące obszaru energetyki będą uwzględnione w projektach ustaw wchodzących w skład tzw. trójpaku energetycznego. Część problemów została już rozwiązana poprzez regulacje znajdujące się w poselskim projekcie nowelizacji ustawy Prawo energetyczne - chodzi o prawne wydzielenie operatora gazowego systemu przesyłowego, obowiązek obrotu częścią surowca przez giełdę towarową czy bezpośredniego uczestnictwa w giełdzie przedsiębiorców sektora gazu ziemnego.

d24c6ke

Szczegółowe przedstawienie w KE sposobu dalszego postępowania w kwestiach zaleceń będzie szansą na głębsze rozpoznanie przez Komisję naszych uwarunkowań gospodarczych, społecznych i politycznych.

Należy wzmocnić proces monitorowania zaleceń Rady UE, zdiagnozować przyczyny opóźnień oraz określić realistyczne możliwości wykonywania poszczególnych działań przed przedstawieniem KE kolejnej aktualizacji KPR i Programu konwergencji. Do 30 kwietnia 2014 r. należy priorytetowo potraktować następujące kwestie:

- konsekwentnie wdrażać działania na rzecz ograniczenia nadmiernego deficytu; - zakończyć proces legislacyjny dot. regulacji wprowadzającej stabilizującą regułę wydatkową; - przyjąć nowelizację ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; - precyzyjnie określić nasze stanowisko na temat zmian w KRUS i systemu emerytur górniczych; - przyjąć Program Rozwoju Przedsiębiorstw; - wdrożyć ustawy regulujące sektor energetyczny oraz zrealizować inwestycje ujęte w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych, Narodowym

Planie Szerokopasmowym oraz przyjąć nowelizację Prawa budowlanego.


Rada Ministrów przyjęła informację na temat realizacji "Polityki energetycznej Polski do 2030 roku" w 2012 r., przedłożoną przez ministra gospodarki.

Działania realizowane w ramach "Polityki energetycznej Polski do 2030 roku" nakierowane były na zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

W 2012 r. prowadzono liczne prace mające na celu realizację zadań zawartych w dokumencie - kontynuowano zadania rozpoczęte w poprzednich latach, rozpoczęto kolejne, a także wykonywano działania o charakterze pracy ciągłej. W dokumencie przedstawiono ogółem informacje dotyczące 154 zadań, z których 24 zostały zrealizowane, 53 były w toku realizacji, z kolei 54 zadania wykonywano jako pracę ciągłą, wykonanie 11 zadań przesunięto w czasie, realizacja 2 zadań była opóźniona, a odstąpiono od realizacji 10 zadań.

W 2012 r. kontynuowano realizację zaplanowanych zadań ujętych w 6 priorytetach dokumentu: "Polityka energetyczna Polski do 2030 roku". W ramach priorytetu I "Poprawa efektywności energetycznej" wdrożono do polskiego prawa dyrektywę 2010/30/WE w sprawie wskazania przez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużyciu energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (nową ustawę o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię uchwalono 14 września 2012 r.).

W 2012 r. ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, ulokowanego w Banku Gospodarstwa Krajowego, przyznano wsparcie w wysokości: 139,42 mln zł na realizację 2859 przedsięwzięć termomodernizacyjnych o łącznej wartości 1 018,8 mln zł oraz 31,79 mln zł na realizację 658 przedsięwzięć ream o łącznej wartości 226,2 mln zł. Poprawa efektywności energetycznej następowała także przy zastosowaniu środków z funduszy Unii Europejskiej.

W ramach działania "Wysokosprawne wytwarzanie energii" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) ogłoszono 2 konkursy na całą dostępną alokację (53,28 mln euro). Podpisano 19 umów o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 226,58 mln zł, co stanowi 102,3 proc. dostępnej alokacji. Na podstawie działania "Efektywna dystrybucja energii" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ogłoszono jeden konkurs na całą dostępną alokację (192,76 mln euro). Podpisano 41 umów o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 773,85 mln zł, co stanowi 97,6 proc. dostępnej alokacji. W ramach działania "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej" POIiŚ ogłoszono jeden konkurs na całą dostępną alokację (97,58 mln euro). Podpisano 38 umów o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 384,95 mln zł, co stanowi 96 proc. dostępnej alokacji.

W 2012 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ze środków przekazanych przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego, finansowało 46 projektów badawczych, międzynarodowych, celowych i rozwojowych w obszarze efektywności energetycznej. Na te projekty przyznano łączną kwotę 70 480 617 zł, z której w 2012 r. wydatkowano 13 560 770,69 zł.

Podejmowano działania informacyjne i promocyjne dotyczące problematyki efektywności energetycznej. Przeprowadzono ogólnopolską kampanię edukacyjną na temat zmian klimatu i redukcji emisji gazów cieplarnianych pod hasłem: "Wyłączamy prąd, włączamy oszczędzanie". Jej celem było zachęcenie Polaków do oszczędzania energii w gospodarstwach domowych.

W ramach priorytetu II "Wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii" prowadzono działania dotyczące węgla kamiennego, gazu ziemnego, ropy naftowej i paliw ciekłych oraz energii elektrycznej i ciepła.

Odnośnie węgla kamiennego, to w przyjętej przez rząd w grudniu 2011 r. "Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2030" zawarto postanowienia dotyczące ujęcia w planach zagospodarowania przestrzennego ochrony strategicznych złóż kopalin. Wskazano na konieczność opracowania wykazu złóż strategicznych węgla oraz ustalenia zakresu ich ochrony przed zabudową. Ponadto na bazie notowanej na rynku kapitałowym Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA (jednostka dominująca) zbudowano Grupę węglowo-koksową. Głównym przedmiotem działalności Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA jest wydobycie węgla kamiennego oraz wytwarzanie i przetwarzanie koksu oraz wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucja energii elektrycznej.

W odniesieniu do gazu ziemnego, w szczególności rozwijały się prace nad budową terminala LNG w Świnoujściu. W 2012 r. kontynuowano realizację wszystkich 4 projektów składających się na całą inwestycję terminala LNG. Zakończono główne prace budowlane w ramach projektów "Nabrzeże i falochron". Na koniec grudnia 2012 r. zaawansowanie rzeczowe pozostałych projektów wynosiło: terminal - 36 proc., gazociąg - 70 proc. Podejmowano, również za pośrednictwem placówek dyplomatycznych, intensywne działania na rzecz wspierania polskich spółek z sektora gazu ziemnego. Głównym elementem tych działań była promocja na arenie międzynarodowej polskich spółek (Orlen Upstream, LOTOS Petrobaltic, PGNiG), jako ważnych podmiotów prowadzących aktywną działalność w sektorze gazu ziemnego lub przygotowywania do wydobycia gazu ze skał łupkowych. W ramach polityki koncesyjnej kontynuowano działania promujące możliwości poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania złóż węglowodorów w Polsce, co przełożyło się na udzielenie w 2012 r. (wg
stanu na 31 grudnia 2012 r.) 8 nowych koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów, w tym czterech koncesji na gaz z łupków oraz jednej na wydobywanie węglowodorów. 4 lipca 2012 r. pięć polskich firm: PGNiG, ENEA, KGHM Polska Miedź, PGE i TAURON Polska Energia podpisało Umowę Ramową o współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu z łupków na terenie należącej do PGNiG Koncesji Wejherowo. W jej ramach ścisła współpraca dotyczyć będzie powierzchni około 160 km2 ("Obszar Współpracy").

Kontynuowano prace nad projektem ustawy Prawo gazowe w ramach tzw. trójpaku. Chodzi o kompleksowe uregulowanie funkcjonowania rynku gazu ziemnego. Projekt obejmuje m.in. regulacje dotyczące reagowania w sytuacjach zaburzenia dostaw gazu ziemnego (dlatego obecna ustawa o zapasach zostanie ograniczona jedynie do regulacji dotyczących sektora naftowego).

W zakresie problematyki ropy naftowej i paliw ciekłych w 2012 r. kontynuowano działania wspierające na forum międzynarodowym koncepcję Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy (EAKTR). Prowadzono intensywne działania na szczeblu krajowym, unijnym i globalnym na rzecz wspierania polskich spółek z sektora paliwowego (PKN Orlen SA, PGNiG SA i Grupa Lotos SA). Analizowano lub realizowano także inne projekty służące poprawie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej (np. budowa dodatkowej bazy przeładunkowo-magazynowej w Porcie Gdańskim i poprawa zdolności przesyłowych ropociągu Pomorskiego oraz powiększenie zdolności magazynowych). Ze względu na uwarunkowania rynkowe nie dokonuje się w Polsce znacząca zmiana kierunków dostaw ropy naftowej. Nowe kontrakty zawarte przez spółki naftowe w 2012 r. zakładają zakup ropy rosyjskiej.

Przy ocenie realizacji zadań dotyczących energii elektrycznej i ciepła, należy wskazać, że w Ministerstwie Gospodarki kontynuowano prace nad projektem ustawy o korytarzach przesyłowych.

Opracowano też kompleksowy, obszerny projekt nowej regulacji sektora energetycznego: projekt ustawy Prawo energetyczne. Projekt ten, wraz z pozostałymi projektami wchodzącymi w skład tzw. trójpaku energetycznego, został opublikowany w BIP w grudniu 2011 r. i poddany szerokim konsultacjom. Po ich zakończeniu wypracowano nowe wersje projektów, które przekazano pod obrady Komitetu do Spraw Europejskich. 19 grudnia 2012 r. Komitet do Spraw Europejskich rekomendował trójpak energetyczny do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów.

Odnośnie priorytetu III "Dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej poprzez wprowadzenie energetyki jądrowej" - 29 marca 2012 r. pełnomocnik rządu ds. polskiej energetyki jądrowej zainaugurował kampanię informacyjną "Poznaj Atom. Porozmawiajmy o Polsce z energią". Jej celem jest przede wszystkim zwiększenie wiedzy Polaków o energetyce jądrowej i korzyściach wynikających z budowy elektrowni jądrowych, a także uzyskanie przyzwolenia społecznego dla rozwoju energetyki jądrowej w Polsce oraz poparcia dla budowy elektrowni jądrowych wśród mieszkańców powiatów, na terenie których rozważana jest ich lokalizacja.

W ramach realizacji priorytetu IV "Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw" przygotowano projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, która ma zagwarantować zrównoważone zaopatrzenie odbiorców w energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych oraz osiągnięcie celu dla OZE na rok 2020.

W ramach działania "Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) ogłoszono dwa konkursy na całą dostępną alokację (379,54 mln euro). Podpisano 49 umów o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 1,22 mld zł, co stanowi 77,9 proc. dostępnej alokacji. Na podstawie działania "Wytwarzanie biopaliw ze źródeł odnawialnych" POIiŚ ogłoszono jeden konkurs na całą dostępną alokację (8,51 mln euro). Podpisano jedną umowę o dofinansowanie na kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 11,47 mln zł, co stanowi 32,8 proc. dostępnej alokacji. W ramach działania "Sieci ułatwiające odbiór energii ze źródeł odnawialnych" POIiŚ ogłoszono jeden konkurs na całą dostępną alokację (16,36 mln euro). Podpisano trzy umowy o dofinansowanie na kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 26,22 mln zł, co stanowi 39,1 proc. dostępnej alokacji. Jeśli chodzi o działania w sferze "Rozwój przemysłu dla odnawialnych źródeł energii" POIiŚ, ogłoszono jeden
konkurs na całą dostępną alokację (29,41 mln euro). Podpisano cztery umowy o dofinansowanie na kwotę dofinansowania w części UE w wysokości 53,08 mln zł, co stanowi 43,9 proc. dostępnej alokacji.

W celu realizacji zadań priorytetu V "Rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii" w 2012 r. kontynuowane były prace Zespołu Doradczego do spraw związanych z wprowadzeniem inteligentnych sieci elektroenergetycznych w Polsce. Wypracowywano rozwiązania do nowej ustawy Prawo energetyczne ze względu na konieczność wymiany liczników zwykłych na inteligentne liczniki elektroniczne oraz powołania i funkcjonowania nowego podmiotu na rynku energii elektrycznej, jakim będzie Operator Informacji Pomiarowej.

24 lipca 2012 r. prezes URE zatwierdził Instrukcję Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej (IRiESP), dotyczącą systemu przesyłowego OGP GAZ-SYSTEM SA, i określił termin wejścia jej w życie na 1 stycznia 2013 r. Instrukcja - uwzględniając zapisy zawarte w III Pakiecie Energetycznym oraz zasady funkcjonowania systemu wypracowane przez europejskich operatorów sieci przesyłowych - w istotny sposób zmienia sposób organizacji polskiego rynku gazu.

Prezes URE 5 lutego 2012 r. opublikował na stronie internetowej urzędu Mapę drogową, w której przewidziany jest harmonogram uwalniania cen gazu ziemnego. W pierwszej kolejności uwolnienie cen gazu ma nastąpić dla dużych odbiorców przyłączonych do sieci przesyłowej. W efekcie uruchomienia w grudniu 2012 r. obrotu gazem na giełdzie towarowej, w lutym 2013 r. prezes URE wydał komunikat w sprawie zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych, posiadających koncesję na obrót paliwami gazowymi, z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf w zakresie hurtowego obrotu gazem ziemnym.

Odnośnie priorytetu VI "Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko"- 2 maja 2012 r. minister środowiska poinformował premiera o wstrzymaniu prac nad projektem ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla dużych źródeł spalania. Podjęto natomiast prace związane z implementacją dyrektywy 2010/75/WE w sprawie emisji przemysłowych.

Rząd skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE skargę o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji 2011/278/UE w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Polska sprzeciwiła się również podejmowanym przez Komisję próbom ingerencji w ETS. Podjęte w 2012 r. działania strony polskiej w sprawie wniosku Komisji dotyczącego decyzji zmieniającej dyrektywę ETS, w zakresie czasowego wycofania 900 mln uprawnień z rynku handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (tzw. backloading), przyczyniły się do negatywnego zaopiniowania przez Parlament Europejski i skierowania go do ponownego rozpatrzenia przez Komisję PE ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności w 2013 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

d24c6ke
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24c6ke