CityHandlowy: Aż 36% mikrofirm chce rozpocząć działalność za granicą
Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Co piąte polskie mikroprzedsiębiorstwo planuje ekspansję w ciągu najbliższych dwóch lat. Spośród nich aż 36% chce rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne. Wśród mikroprzedsiębiorstw, które do tej pory zdecydowały się na ekspansję krajową lub zagraniczną, aż 94% pozytywnie ocenia ten ruch pozytywnie, a 96% planuje wejść na kolejne rynki, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy CityHandlowy.
Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Co piąte polskie mikroprzedsiębiorstwo planuje ekspansję w ciągu najbliższych dwóch lat. Spośród nich aż 36% chce rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne. Wśród mikroprzedsiębiorstw, które do tej pory zdecydowały się na ekspansję krajową lub zagraniczną, aż 94% pozytywnie ocenia ten ruch pozytywnie, a 96% planuje wejść na kolejne rynki, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy CityHandlowy.
Większość badanych firm planuje rozszerzać swój zasięg na terenie Polski, ale aż 36% z nich ma zamiar rozpocząć działania także poza granicami kraju.
W Polsce przedsiębiorcy najchętniej rozszerzają działalność na województwa: mazowieckie (16%), śląskie (13%) oraz wielkopolskie (11%).
Z kolei wśród rynków zagranicznych polscy przedsiębiorcy wybierają najchętniej Niemcy (34% spośród firm, które chcą zaistnieć za granicą) oraz inne państwa europejskie.
Z badania wynika, że spośród firm, które planują ekspansję w Polsce kluczowa jest lokalizacja (38%. A dopiero na drugiej pozycji rynek zbytu produktów lub usług (19%), zaś najrzadziej brane pod uwagę są istniejące już relacje biznesowe.
W przypadku firm, które chcą rozwijać się za granicą najważniejszym czynnikiem jest potencjalne zapotrzebowanie na ich pracę (31%), możliwości rozwoju (17%) oraz nawiązane już kontakty biznesowe (14%). Najmniej istotna jest natomiast lokalizacja (6%).
Mikrofirmy, które zamierzają rozszerzać obszar działalności są nastawione również na rozwój w pozostałych sferach działania. Ponad 70% z nich planuje w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzenie nowych usług lub produktów, podczas gdy w przypadku firm, które nie mają w planach ekspansji odsetek ten wynosi 42%.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fundacji Kronenberga przy City Handlowy techniką CATI w kwietniu i maju tego roku na reprezentatywnej grupie 1456 mikrofirm, w tym mikrofirm po ekspansji i planujących ekspansję. Próba badawcza obejmowała firmy prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz firmy zatrudniające do 9 osób z takich branż, jak usługi (51%), handel (23%), budownictwo (13%) oraz produkcja (13%).
(ISBnews)