Trwa ładowanie...
16-05-2011 16:21

Coraz więcej kredytów dla firm

Od pewnego czasu wyraźnie zarysowuje się trend rosnącego znaczenia segmentu MSP dla banków. Wszystko wskazuje na to, że zjawisko to będzie w jeszcze większym stopniu się nasilać powodując dalsze uatrakcyjnienie, indywidualizację i uelastycznienie oferty dla tego segmentu klientów.

Coraz więcej kredytów dla firmŹródło: BOS Bank
d1fa6md
d1fa6md

Co więcej, banki coraz częściej zdają sobie sprawę z ogromnej różnorodności w obrębie małych i średnich przedsiębiorstw, a co za tym idzie, odmiennych potrzeb firm działających w różnych branżach i będących na różnym etapie rozwoju.

Dla części firm z segmentu MSP szczególnie istotne znaczenie będą miały narzędzia wspierające płynność finansową przedsiębiorstw i zapewniające bieżące finansowanie potrzeb. Bardzo ważny jest dostęp do szybkiego kredytu, linii kredytowych, factoringu, przy czym dla części przedsiębiorców kluczowe znaczenie ma szybkość i prostota procesu kredytowego, podczas gdy dla innych o wiele ważniejsza będzie możliwość elastycznego wykorzystywania dostępnego limitu kredytowego. I właśnie w obu tych kierunkach zmierzają obecnie innowacje w ofercie kredytowej dla segmentu MSP.

Z kolei dla klientów transakcyjnych kluczowa będzie jakość oferowanych przez banki systemów bankowości internetowej. Szczególnie ważne są w tym przypadku takie cechy jak ergonomia, intuicyjność oraz szybkość obsługi. Równie istotna jest też funkcjonalność – zarówno samego systemu bankowości internetowej, jak i dostępność i możliwości w zakresie obsługi poszczególnych produktów bankowych. Poza stosunkowo nieliczną grupą tradycjonalistów, zdecydowana większość firm w ogromnym stopniu wykorzystuje już elektroniczne kanały obsługi. Są oni przy tym coraz lepiej wyedukowanymi i świadomymi użytkownikami, a co za tym idzie mają rosnące wymagania w stosunku do systemów oferowanych przez banki. Dlatego od dłuższego już czasu obserwujemy rosnący poziom jakości oferowanych rozwiązań, jak również rozwój funkcjonalności aplikacji dedykowanych wyłącznie dla klientów korporacyjnych oraz ich coraz pełniejszą integrację z systemami finansowo-księgowymi przedsiębiorstw.

Poza bankowością internetową, wspomniana wyżej grupa klientów transakcyjnych w coraz większym stopniu korzysta także z coraz bardziej zaawansowanych usług rozliczeniowych, do tej pory zarezerwowanych wyłącznie dla dużych korporacji. Dotyczy to choćby płatności masowych, produktów finansowania handlu (m.in. gwarancji, akredytyw), czy też coraz bardziej elastycznych produktów depozytowych, w tym np. automatycznych lokat O/N, czy usług kompensacji sald na rachunkach.

d1fa6md

Znacznie bardziej atrakcyjna i łatwiej dostępna stała się także oferta produktowa dla klientów aktywnych w zakresie transakcji międzynarodowych. Dotyczy to nie tylko malejących opłat za realizację płatności zagranicznych, ale również coraz lepszych kwotowań kursów walutowych i spadającego minimalnego pułapu uprawniającego do negocjacji kursu poprzez dedykowane platformy internetowe lub bezpośrednio z dealerem walutowym. Coraz większa grupa tych klientów jest także świadoma ryzyka walutowego, na jakie są oni narażeni realizując kontrakty w handlu międzynarodowym. Dlatego rosnącą popularnością cieszą się transakcje zabezpieczające przed ryzykiem kursowym, m.in. FX forward.

Bogactwo i różnorodność oferty bankowej dla MSP jak również ogromne zróżnicowanie potrzeb w ramach tego segmentu klientów prowadzi zatem do odchodzenia przez instytucje finansowe od uproszczonej pakietowej oferty. Z kolei mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją, iż z pozoru bezpłatne konto z kilkunastoma gratisowymi przelewami i kartą bankomatową nie zawsze jest dla nich korzystną ofertą, gdyż bardzo często korzystają oni ze znaczniej większej palety produktów i usług finansowych. Zapotrzebowanie na wiele produktów sprawia, że banki w większym stopniu zwracają uwagę na skalę działania, całkowitą efektywność obsługi klientów. Śrubowanie wyników opartych o jednostkową sprzedaż produktów czy usług dziś się już nie sprawdza. Klienci są coraz bardziej wyedukowani i oczekują kompleksowej oferty, a nie jednego, choćby najlepszego kredytu czy konta i reszty usług na zaledwie średnim poziomie.

Piotr Sadza,
Dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w BOŚ Banku

Sprawdź jakiej oferty potrzebuje Twoja firma na bosbankdlafirm.pl

d1fa6md
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fa6md