CR Media prognozują spowolnienie rynku reklamowego w '09 o 5,1 proc.
9.2.Warszawa (PAP) - CR Media Consulting, spółka zależna Internet
Group, prognozuje w 2009 roku spadek przychodów reklamowych mediów
w ujęciu netto o 5,1 proc. wobec 10,5 proc....
09.02.2009 | aktual.: 09.02.2009 12:52
9.2.Warszawa (PAP) - CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group, prognozuje w 2009 roku spadek przychodów reklamowych mediów w ujęciu netto o 5,1 proc. wobec 10,5 proc. zwyżki w 2008 roku - podała spółka w Ad.media Raporcie.
Według najnowszych szacunków CR Media Consulting, przychody reklamowe mediów mają sięgnąć 7,09 mld zł.
Wcześniej spółka szacowała, że spowolnienie rynku reklamowego w Polsce w tym roku może sięgnąć 1,7 proc.
"Pod wpływem znacznego spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie, w roku 2009 można spodziewać się spadku wartości rynku reklamy ogółem o 5 proc. Jedynym medium, które oprze się temu trendowi będzie internet, którego przychody będą jednak rosnąć w tempie znacznie niższym niż w ostatnich latach i mogą wzrosnąć o 16 proc." - napisano w raporcie Ad.media.
"Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobie radzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinny spadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadek przychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuację pogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż o tradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową" - dodano.
Według szacunków CR Media Consulting, przychody reklamowe mediów w 2008 roku zwiększyły się rdr o 10,5 proc., do 7,46 mld zł.
CR Media Consulting poinformował, że czwarty kwartał ubiegłego roku zakończył się najniższą od lat dynamiką rynku reklamy. Ogółem w ostatnim kwartale roku reklamodawcy przeznaczyli na reklamę w mediach 5,5 proc. więcej niż przed rokiem i o 55 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2008 roku.
"Obniżenie dynamiki przychodów reklamowych w ostatnim kwartale 2008 roku dotknęło wszystkie media, przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciąż znaczne przyrosty, podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia zápierwszym kwartalnym spadkiem przychodów" - napisano w komunikacie.
24-procentową dynamikę w IV kwartale 2008 roku zanotował internet, który w skali całego roku zwiększył przychody reklamowe o 33 proc.
Dzięki podwyżkom cen czasu reklamowego, znaczny wzrost przychodów osiągnęła telewizja, choć dynamika tego wzrostu po raz pierwszy od dwóch lat zamknęła się wartością jednocyfrową. Ogółem, w skali całego roku, przychody reklamowe telewizji wzrosły o blisko 13 proc.
Rosnące koszty dotarcia w telewizji spowodowały, iż ubiegły rok był bardzo korzystny dla reklamy radiowej, która zwiększyła swoją wartość o 12 proc.
Najsłabiej w 2008 roku prezentowała się reklama prasowa, która mimo korzystnego pierwszego półrocza zamknęła rok wzrostem na poziomie zaledwie 2,5 proc.
CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group, zajmuje się doradztwem w zakresie planowania i zakupu kampanii reklamowych w mediach. Oferuje analizy badawcze rynku mediów i reklamy.(PAP)
pr/ ana/