Człowiek i jego życie - dzięki technologii całkowicie policzalne
Dzięki urządzeniom mobilnym, portalom społecznościowym i szerokopasmowemu dostępowi do internetu staliśmy się całkowicie policzalni - eksperci coraz częściej analizują konsekwencje "datafikacji" człowieka.
"Nasze cyfrowe jaźnie - profile na portalach społecznościowych, skrzynki mejlowe, chmury danych - są niczym zabawki Tamagotchi. Odczuwamy nieustanną potrzebę, by karmić je nowymi treściami, to zapewnia im przetrwanie, przynosząc nam - ich właścicielom - satysfakcję" - mówiła w Berlinie Daphe Dragona, grecka badaczka i kuratorka sztuki. Dragona była także odpowiedzialna za część programu festiwalu sztuki i nowych mediów Transmediale.
Eksperci ocenili, że zespolenie naszych aktywności cyfrowych i tego, co rozgrywa się w fizycznym świecie prowadzi do głębokich zmian społecznych. Coraz częściej nasze sfery pracy i wypoczynku się przenikają - od świtu do momentu, w którym zaśniemy, korzystamy z tych samych usług, urządzeń i narzędzi.
Efekt pracy, która wykorzystuje narzędzia informatyczne - obecnie trudno podać przykład branży, które pozostała w pełni analogowa - jest w pełni policzalny i może być analizowany. Z perspektywy pracodawców to niezwykle korzystne zjawisko - każdy pracownik może być wtedy oceniony pod kątem zaangażowania i efektywności swoich działań. Eksperci wskazują jednak, że może to prowadzić do nadużyć, chociażby do negocjowania indywidualnych stawek za wykonanie tej samej pracy.
Inną konsekwencją datafikacji jest przenoszenie modeli interakcji i angażowania uwagi, wykorzystywanych w grach komputerowych do wielu sfer - zwłaszcza marketingu i obsługi klienta, ale także do strategii obliczonych na zwiększenia naszej wydajności w pracy. "Ma ona przypominać zabawę, ma dostarczać wielu bodźców" - tłumaczą eksperci, wskazując, że w samej kulturze gier komputerowych także zachodzą głębokie zmiany. Promowane są obecnie gry online, z udziałem wielu graczy. Rozgrywka za pośrednictwem sieci, a więc serwerów takich firm jak Microsoft czy Sony, dostarcza wiele informacji na temat samego użytkownika - począwszy od preferencji, dotyczących ulubionego gatunku gier, na zachowaniu podczas samej rozgrywki skończywszy.
Z Berlina Łukasz Mirocha (PAP)
łm/ bk/