Czy mamy jeszcze dostęp do morza?

Polska w ogóle nie wykorzystuje swojej pozycji państwa morskiego. Estonia ma 17 razy większy morski przeładunek towarów miż my. Wyprzedzają nas także Rumunia oraz Bułgaria - pisze wnp.pl.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska

Polska w ogóle nie wykorzystuje swojej pozycji państwa morskiego. Estonia ma 17 razy większy morski przeładunek towarów niż my. Wyprzedzają nas także Rumunia oraz Bułgaria - pisze wnp.pl.

Eurostat wyliczył, że na 3,6 mld ton przeładowywanych w 2010 roku towarów Polska zajmuje 13. miejsce. Przy uwzględnieniu przeładunku towarów na głowę mieszkańca jesteśmy na szarym końcu.
Nasz kraj wyprzedzają państwa o zdecydowanie uboższej linii brzegowej. Polska przeładowała w 2010 roku 59,5 mln ton towarów. Jest to minimalnie więcej niż na Litwie, która przeładowała 58,7 mln ton. W przeliczeniu per capita bezpośrednio wyprzedza nas Rumunia z wolumenem 1,7 tony oraz Bułgaria z 2,9 ton. My przeładowaliśmy 1,2 tony na głowę każdego Polaka.

Z jednej strony bardzo słaba pozycja Polski wynika z mało strategicznej pozycji w systemie transportu morskiego. Nie bez znaczenia jest jednak brak rozwiniętej sieci transportowej umożliwiającej połączenie portów z lokalizacjami docelowymi.

Wśród liderów morskiej wymiany handlowej znalazły się Holandia (539 mln ton), wyprzedzając Wielką Brytanię z 512 mln ton oraz Włochy, które zarejestrowały przepływ 494 mln ton towarów. Na dalszych miejscach znajduje się Hiszpania (376 mln), Francja (314 mln), Niemcy (276 mln) i Belgia (228 mln).

Wśród europejskich portów o najwyższym wolumenie przeładunku znalazły się holenderski Rotterdam, belgijska Antwerpia oraz niemiecki Hamburg. Tylko Rotterdam przeładował 6 i pół raza więcej towarów niż wszystkie polskie porty. Z transferem 395,8 mln ton towarów jest bezwzględnym liderem. Druga w kolejności Antwerpia zanotowała o ponad połowę gorszy wynik - 160 mln ton.

To te porty przejmują większość transportów z Dalekiego Wschodu. Są także bardzo dobrze skomunikowane z resztą kontynentu. Ważna jest również historyczna spuścizna tych portów, które są od setek lat centrami handlowymi.

Dla porównania przeładunek w porcie w Gdańsku to jedynie 26,4 mln ton, w Gdyni - 12,3 mln ton.

Mimo że Polska od lat ma deficyt w handlu zagranicznym jesteśmy jednym z pięciu państw, które mają dodatni bilans w przeładunku morskim. Wywozimy więcej towarów niż przyjmujemy.

Wybrane dla Ciebie

Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy