Dalsza konsolidacja największych spółek energetycznych byłaby niekorzystna - UOKiK
15.03. Warszawa (PAP) - Dalsza konsolidacja największych spółek energetycznych mogłaby spowodować wzrost cen energii. Dla rozwoju konkurencji krajowego rynku energii pozytywna...
15.03.2010 | aktual.: 15.03.2010 12:08
15.03. Warszawa (PAP) - Dalsza konsolidacja największych spółek energetycznych mogłaby spowodować wzrost cen energii. Dla rozwoju konkurencji krajowego rynku energii pozytywna powinna być prywatyzacja - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie prasowym.
"Najważniejsza dla rozwoju konkurencji na rynku energii elektrycznej jest jego struktura. Zdaniem Urzędu niekorzystna byłaby dalsza konsolidacja największych podmiotów w sektorze. Wpłynęłaby negatywnie na rynek obrotu energią elektryczną zarówno na poziomie hurtowym, jak i detalicznym, a także mogłaby przyczynić się do nieuzasadnionego wzrostu cen, odczuwalnego dla odbiorcy końcowego, w tym konsumenta" - napisano w raporcie UOKiK-u zatytułowanym "Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów w polskim sektorze energetycznym".
"Pozytywne skutki dla rozwoju konkurencji może przynieść za to prywatyzacja wybranych spółek, przeprowadzona jednak rozważnie, w oparciu o najlepsze dla rynku scenariusze" - dodano.
UOKiK zwraca uwagę, że minusem obecnej struktury jest brak płynności rynku hurtowego oraz dostępu do energii wszystkich zainteresowanych podmiotów. Zdaniem Urzędu sytuację poprawić powinna nowelizacja prawa energetycznego, która m.in. nakłada na przedsiębiorstwo energetyczne obowiązek sprzedawania na giełdach towarowych nie mniej niż 15 proc. wytworzonej w ciągu roku energii. Obecnie przez Towarową Giełdę Energii sprzedawane jest około 3 proc.
Zdaniem Urzędu doprowadzenie do konkurencji cenowej pomiędzy spółkami będzie zachęcać odbiorców do zmiany sprzedawców prądu. Od 2004 roku taką możliwość mają przedsiębiorcy, a od 2007 roku - również konsumenci, jednak, jak zaznacza Urząd, do tej pory zrobiło to zaledwie 1035 osób prywatnych.
"Kolejnymi zmianami ułatwiającymi mobilność konsumentów powinny być działania zwiększające wiedzę na temat przysługujących praw oraz ułatwiające porównanie ofert dostępnych na rynku" - napisano.
Urząd postuluje uproszczenie rachunków, poprzez zmniejszenie liczby opłat stałych i przeniesienie części z nich do opłat zmiennych.
"Wpłynie to na przejrzystość ofert i skłonność konsumentów do oszczędzania. Konieczne wydaje się również uregulowanie kwestii związanych z reklamacją. Należy m.in. przyjąć zasadę obowiązującą w innych dziedzinach życia - nierozpatrzenie reklamacji we wskazanym terminie oznacza uznanie jej za uzasadnioną. Obecnie zakład energetyczny jest na uprzywilejowanej pozycji, a możliwość dochodzenia roszczenia przez poszkodowanego konsumenta utrudniona" - napisano w komunikacie. (PAP)
pel/