Trwa ładowanie...
d1663p3
24-10-2016 15:05

DCT Gdańsk ma nowe nabrzeże kontenerowe

Firma DCT Gdańsk otworzyła w poniedziałek drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe T2. Inwestycja, która kosztowała ok. 200 mln euro, pozwoli podwoić potencjał przeładunkowy spółki do 3 milionów TEU rocznie.

d1663p3
d1663p3

Budowa nabrzeża T2 trwała od maja 2015 roku. Nowy terminal, podobnie jak istniejący już terminal T1, będzie obsługiwał przede wszystkim statki giganty - największe statki kontenerowe świata.

"Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku. Zeszły rok na Bałtyku był wprawdzie pod względem liczby przeładunków definitywne słabszy dla całej branży portowej, ale jednak w porównaniu do innych portów w tym obszarze nasz spadek był umiarkowany" - powiedział prezes DCT Gdańsk SA Maciek Kwiatkowski na konferencji prasowej z okazji oficjalnego otwarcia nabrzeża kontenerowego T2.

W 2015 roku w DCT Gdańsk przeładunek wyniósł ok. 1,1 mln TEU (TEU to pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). "Podwojenie tej liczby uzależnione jest oczywiście od rynku, ale szacujemy, że uda nam się to osiągnąć w ciągu 2-3 lat" - dodał Kwiatkowski.

Wiceprezes DCT Gdańsk SA Adam Żołnowski powiedział PAP, że w tym roku firma osiągnie wynik ok. 1,3 mln TEU.

d1663p3

Jednym z podmiotów finansujących nową inwestycję był Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Udział działającego w Grupie PFR Banku Gospodarstwa Krajowego wyniósł ok. 50 mln euro.

"Oddanie do użytku drugiego głębokowodnego nabrzeża terminala kontenerowego w DCT Gdańsk to inwestycja istotna dla podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki, która wymaga nowoczesnej infrastruktury logistycznej. Połączenie silnych portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie z dobrą infrastrukturą drogową, kolejową, lotniczą i rzeczną czyni z Polski realne silne centrum logistyczne Europy Środkowej i Wschodniej. Otwiera to także łatwiejszą drogę polskich towarów eksportowych na szybko rosnące rynki azjatyckie" - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 ma długość 650 metrów i jest wyposażone m.in. w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Około 5-6 hektarów z ogólnej, ok. 26-hektarowej powierzchni nabrzeża T2 powstało przez zasypanie piaskiem Zatoki Gdańskiej. Na placu budowy pracowało ponad 400 osób, w tym ok. 120 inżynierów.

Nowy terminal zaprojektowała i zbudowała belgijska firma N.V. Besix.

d1663p3

DCT Gdańsk obsługuje dwie grupy z największych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC) oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container Line). DCT jest jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.

Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.

Właścicielem DCT Gdańsk jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II - funduszu emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

d1663p3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1663p3