Trwa ładowanie...
benzyna
16-05-2008 08:26

Diesle będą nieopłacalne, bo ropa droga jak benzyna

Spodziewaliśmy się benzyny po 5 zł za litr. Tymczasem wcześniej taki poziom może osiągnąć olej napędowy. Już teraz litr diesla kosztuje na stacjach tyle samo, co litr benzyny 95-oktanowej. Niebawem cena ON powinna dogonić cenę benzyny 98. Głównym powodem jest wzrost popytu na paliwo do diesli. Taką tendencję obserwuje się w całej Europie.

Share
Diesle będą nieopłacalne, bo ropa droga jak benzynaŹródło: POLSKA Gazeta Opolska, fot: Wojciech Barczyński
d7xwpcd

Spodziewaliśmy się benzyny po 5 zł za litr. Tymczasem wcześniej taki poziom może osiągnąć olej napędowy. Już teraz litr diesla kosztuje na stacjach tyle samo, co litr benzyny 95-oktanowej. Niebawem cena ON powinna dogonić cenę benzyny 98. Głównym powodem jest wzrost popytu na paliwo do diesli. Taką tendencję obserwuje się w całej Europie.

W Polsce w ubiegłym roku już prawie połowa kierowców (48 proc.) tankowała olej napędowy - wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). _ Wystarczy, że na światowych giełdach utrzyma się obecna cena oleju napędowego - 1266 dol. za tonę, a kurs dolara wzrośnie do 2,5 zł, to na stacjach możemy się spodziewać diesla po 5 zł za litr _ - mówi Krzysztof Romaniuk, z POPiHN.

|

d7xwpcd

Zdaniem Marka Rogalskiego, głównego analityka domu maklerskiego First International Traders, notowania dolara to kolejny element ryzyka dla kierowców tankujących na polskich stacjach. _ Na razie przed podwyżkami cen paliwa chroni nas mocny złoty. Ale jeśli w Stanach Zjednoczonych dojdzie do ożywienia gospodarki, to z pewnością amerykańska waluta się umocni _ - uważa Rogalski.

Zatem biorąc jeszcze pod uwagę, że w 2007 r. sprzedaż oleju napędowego w Polsce wzrosła aż o 22 proc., natomiast benzyny zaledwie o 4 proc., scenariusz 5 zł za litr ropy wydaje się bardzo prawdopodobny.

Dlaczego rośnie popyt na olej napędowy? _ W Polsce przez kilka ostatnich lat przybywało samochodów napędzanych dieslami, bo zawsze paliwo to było tańsze niż benzyna _ - mówi Szymon Araszkiewicz, analityk firmy e-petrol. Atrakcyjność diesli wynikała głównie z polityki podatkowej - akcyza na ropę zawsze była niższa niż na benzynę. Teraz różnica w tym podatku wynosi 50 gr na litrze na korzyść diesla, ale nie hamuje to wyrównywania się cen detalicznych obu paliw.

Drugim powodem zainteresowania kierowców samochodami diesla jest ich rozwój technologiczny. _ Dzisiaj auta te nie są już tak ospałe, mają takie same osiągi jak benzynowe. Nie ma też problemu z ich uruchomieniem zimą _ - mówi Tomasz Lisicki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który monitoruje sprzedaż samochodów w Polsce.

d7xwpcd

Czy jednak wzrostu popytu na ropę nie próbują wykorzystać dystrybutorzy, narzucając wyższe marże na to paliwo? Nie zgadza się z tym Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos. _ W tej chwili nasza rafineria i PKN Orlen zapewniają zaledwie 65 proc. krajowego zapotrzebowania na olej napędowy. Resztę trzeba importować, głównie z Rosji. A tam są ceny zgodne ze światowymi notowaniami _ - tłumaczy Marcin Zachowicz.

Grupa Lotos produkuje obecnie 2 mln ton oleju napędowego rocznie. Zmieni się to w 2011 r., kiedy w gdańskiej rafinerii zostanie uruchomiona nowa instalacja o rocznej możliwości produkcji 2,5 mln ton.

W porównaniu do innych państw Unii Europejskiej ceny paliw w Polsce plasują się w połowie stawki. _ Rozpiętość między poszczególnymi krajami dochodzi nawet do ok. 2,4-2,5 zł na litrze benzyny lub oleju napędowego _ - mówi Szymon Araszkiewicz. Za benzynę najwięcej płacą Norwegowie, Holendrzy i Belgowie. Tam litr tego paliwa kosztuje ponad 5 zł. Najtańsza benzyna jest w krajach bałtyckich - średnio ok. 1-1,2 zł mniej za litr niż w Polsce.

Podobnie jest w przypadku ropy. Tu do najdroższych krajów należą Norwegia, Wielka Brytania, Dania i Niemcy, gdzie za litr trzeba zapłacić 5,7-4,7 zł. Najtaniej obok krajów bałtyckich jest w Luksemburgu.

d7xwpcd

Olej napędowy drożeje szybciej niż benzyna w całej Europie. Eksperci są zgodni, że z różnicą kilkunastu groszy na korzyść ropy możemy się pożegnać. Bardziej prawdopodobne jest, że już wkrótce będzie odwrotnie.

Czy nadal warto kupić diesla

Samochody z silnikami diesla są o 6-8 tys. zł droższe niż te same modele z jednostkami benzynowymi.

Do niedawna ta różnica zwracała się po przejechaniu 30-40 tys. km ze względu na sporą - bo wynoszącą często ponad 1 zł na litrze - różnicę cen między benzyną a olejem napędowym. Przy obecnych cenach trzeba jednak przejechać niemal dwukrotnie większy dystans, aby wydatek na zakup diesla się zwrócił. Na przykład benzynowy Ford Focus 1.6 Duratec w wersji Ambiente jest tańszy o 6,5 tys. zł od tego samego modelu z silnikiem Diesla.

Koszt przejechania 100 km przy obecnych cenach paliwa wynosi dla benzynowej wersji ok. 35 zł, a dla diesla 26 zł. Różnica na każde 100 km wynosi więc 9 zł. Koszt zakupu diesla zwróci się zatem po przejechaniu aż 73 tys. km. Dlatego silnik wysokoprężny można polecić kierowcom, którzy rocznie pokonują 40-50 tys. km.

Henryk Sadowski
Współp. Tomasz Dominiak
POLSKA Gazeta Opolska

d7xwpcd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7xwpcd
d7xwpcd