Dynamika rynku produktów OTC w latach '12‑14 wyniesie średniorocznie 3 proc. - PMR

04.09. Warszawa (PAP) - W latach 2012-2014 rynek produktów OTC w Polsce rozwijał się będzie w tempie około 3 proc. średniorocznie - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR...

04.09.2012 | aktual.: 04.09.2012 13:53

04.09. Warszawa (PAP) - W latach 2012-2014 rynek produktów OTC w Polsce rozwijał się będzie w tempie około 3 proc. średniorocznie - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pod tytułem "Rynek produktów OTC w Polsce 2012. Prognozy rozwoju na lata 2012-2014"

PMR uważa, że chociaż dynamika wzrostu rynku będzie niższa niż w 2011 roku, to segment będzie notował dodatnie dynamiki, w przeciwieństwie do sprzedaży leków refundowanych. Ustawa refundacyjna, która weszła w życie w 2012 roku, będzie jednak miała również implikacje dla sektora OTC.

W 2011 roku wartość rynku produktów OTC w Polsce (rozumiany jako sprzedaż apteczna i pozaapteczna leków i suplementów diety)
wzrosła o 4,7 proc. rdr do 7,9 mld zł. Po spadku o 3 proc. w 2010 r., który był ogólnie słabym rokiem dla sektora farmaceutycznego, rynek przekroczył wartość z 2009 r.

"Czynnikami wzrostu w 2011 roku były m.in. wzrost cen, wprowadzanie nowych produktów na rynek, starzenie się społeczeństwa, wzrost zainteresowania samoleczeniem, zdrowym stylem życia i zdrowym wyglądem zewnętrznym, a także wysoka zachorowalność na grypę (dwukrotnie wyższa niż w 2010 r.)" - powiedziała cytowana w komunikacie Agnieszka Skonieczna, starszy analityk rynku farmaceutycznego PMR i koordynator raportu.

Według PMR w 2012 roku dynamika rynku OTC wyniesie rdr 3,3 proc. do 8,17 mld zł, w 2013 roku 2,9 proc. do 8,4 mld zł, a w 2014 roku 2,8 proc. do 8,64 mld zł.

PMR ocenia, że spadek dynamiki w 2012 roku w porównaniu z 2011 rokiem obserwowany będzie we wszystkich segmentach rynku OTC i wyniknie m.in. z wysokiej bazy z 2011 roku, jak również pogorszenia się sytuacji makroekonomicznej.

PMR uważa, że ustawa refundacyjna, która weszła w życie 1 stycznia 2012 roku i wprowadziła najważniejszą zmianę w działaniu systemu refundacji w Polsce w ostatnich latach, wpłynie także na rynek OTC.

"Przede wszystkim, ustawa całkowicie zabrania reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, (informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego nie jest reklamą). Ustawa całkowicie zabrania także reklamy placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnoszącej się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych" - podano.

"Warto podkreślić jednak, że reklama leków i reklama aptek są niezależnymi od siebie aktywnościami. Dlatego też ustawa refundacyjna nie wprowadziła od 1 stycznia 2012 r. zmian w zakresie reklamy leków. Zakaz reklamy aptek nie pociąga za sobą zakazu reklamy leków OTC wewnątrz aptek. Jednocześnie reklama leków kierowana do publicznej wiadomości nie może stanowić reklamy konkretnej apteki. Apteka nie może reklamować się również przez produkt, np. reklamować faktu, że w danej aptece dany lek dostępny jest w promocyjnej cenie" - czytamy w raporcie.

Ustawa refundacyjna ma również pośredni wpływ na segment OTC.

"Doprowadziła między innymi do wzrostu marż na produkty OTC (po wprowadzeniu sztywnych marż i cen na leki refundowane, aptekarze chcą powetować sobie straty), a także ograniczania stanów magazynowych leków na receptę na korzyść produktów OTC. Generalnie, apteki zmieniają profil działalności i rozwijają biznes OTC kosztem biznesu Rx. Coraz więcej producentów wprowadza również do swojego portfolio produkty OTC, by zminimalizować straty na lekach refundowanych" - podał PMR.(PAP)

bas/ ana/

Źródło artykułu:PAP
farmaceutykigiełdaspółka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)