Dzieci wydają miesięcznie 285 mln zł na przekąski i napoje. Najbardziej lubią Coca-Colę

Dzieci są w Polsce samodzielne. Ponad 80 proc. z nich kupuje produkty spożywcze - w tym głównie napoje. O pieniądze nie jest trudno. Dostają je od rodziców w ramach kieszonkowego, zapłaty za domowe obowiązki lub po prostu jako prezent.

Dzieci wydają miesięcznie 285 mln zł na przekąski i napoje. Najbardziej lubią Coca-Colę
Źródło zdjęć: © flickr.com | woodleywonderworks

22.10.2017 14:53

Dzieci w wieku 5-17 lat w Polsce najczęściej kupują napoje, słodycze i przekąski. Wydają na nie miesięcznie około 285 mln zł - wynika z najnowszego raportu GfK Polonia - "Junior Shopper 2017".

Skąd się bierze budżet dzieci

Budżet dzieci pochodzi oczywiście od ich rodziców. Najczęściej młodzi dostają pieniądze na konkretny cel, na przykład na napój czy lody. Dzieci dostają też środki na wydatki niespożywcze, w tym wycieczki, odzież i rozrywki.

"Duży udział stanowi również tzw. kieszonkowe. Pozostałe składowe to pieniądze, które dzieci otrzymują jako prezent oraz, w niewielkim stopniu, z tytułu wykonywania prac domowych i sezonowych prac zarobkowych" - informuje GfK

Ulubiona Coca-Cola

Dzieci najczęściej wydają pieniądze na napoje (około 5-6 razy w miesiącu). Natomiast słodycze i przekąski nieco rzadziej – około 4 razy w miesiącu.

Co ciekawe, z badania GfK wynika, że dzieci podają inne marki za ulubione niż faktycznie najczęściej je kupują.

Spośród dzieci, które samodzielnie kupują napoje, najwięcej z nich sięga po napoje typu cola oraz soki i nektary. Coca-Cola jest wiodącą marką w kategorii napojów gazowanych typu cola. Niemal 90 proc. dzieci, które zaopatrują się w tę kategorię napojów, deklaruje, że kupuje produkty tej marki, a 80 proc. uważa ją za ulubioną markę wśród napojów. W przypadku soków i nektarów, marka Tymbark jest dla dzieci zarówno najbardziej ulubioną (57 proc.), jak i najczęściej przez nie kupowaną (70 proc.). Z kolei marka Kubuś ma więcej zwolenników (42 proc.) niż nabywców (34 proc.), odmiennie niż ma to miejsce w przypadku marki Hortex.

We wszystkich grupach wiekowych najpopularniejszym miejscem dokonywania zakupów jest sklep tradycyjny. Różnice między pozostałymi kanałami zacierają się wraz z wiekiem dzieci. Jedna piąta dzieci ma swoje ulubione marki sieci sklepów. W kategorii sklepów spożywczych dla ponad połowy dzieci jest to sieć Biedronka, na drugim miejscu znajduje się Lidl (11 proc.).

Dzieci same wybierają smartfony

W przypadku artykułów elektroniki użytkowej, głównym miejscem zakupu smartfonów i telefonów komórkowych są salony operatora sieci, w których dochodzi do zakupu nowego modelu w pakiecie z przedłużeniem umowy. Z kolei laptopy i tablety są najczęściej kupowane w dużych marketach specjalistycznych, przede wszystkim ze względu na przystępne ceny i promocje oraz dostępność poszukiwanego modelu czy marki.

- Dzieci w wieku 5-17 lat często posiadają różnego rodzaju sprzęt elektroniki użytkowej. Najczęściej jest to smartfon, którym obecnie dysponuje ponad połowa dzieci. Dokonując zakupu sprzętu elektroniki użytkowej dla swoich dzieci, rodzice często konsultują z nimi kwestie marki czy modelu, jednak dzieci mają największy wpływ na wybór w przypadku zakupu smartfona (około 70 proc.) - mówi Renata Twardowska, analityk GfK w dziale Consumer Goods & Retail

Raport "Junior Shopper 2017" jest sporządzany na podstawie badania własnego GfK, danych z Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz danych GUS.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)