Etui na papierosy zasłoni ci nowotwór. Polacy nie chcą oglądać drastycznych zdjęć

Opakowania na papierosy w kolorowe wzorki, z logo Ferrari, Burberry czy Apple, a nawet z gwiazdami rocka - oto nowy hit w sklepach. Polacy nie chcą patrzeć na zdjęcia chorych na raka, zniekształconych organów czy trumien. Zasłaniają więc obrazki kolorowymi etui. Opakowania na papierosy zniknęły też z części sklepów.

Etui na papierosy zasłoni ci nowotw�ór. Polacy nie chcą oglądać drastycznych zdjęć
Sebastian Ogórek
Sebastian Ogórek

Opakowania na papierosy w kolorowe wzorki, z logo Ferrari, Burberry czy Apple, a nawet z gwiazdami rocka - oto nowy hit w sklepach. Polacy nie chcą patrzeć na zdjęcia chorych na raka, zniekształconych organów czy trumien. Zasłaniają więc obrazki kolorowymi etui. Opakowania na papierosy schowano też w części sklepów.

- Idą jak woda. Mam tylko na grube, te na cienkie już się skończyły - mówi mi kasjerka w kiosku. I podaje przykładowe etui stylizowane na podwiązkę założoną na kobiecą nogę. Wybieram inne, które bardziej przypomina stylistyką Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy - kolorowe wzory a'la dzieci kwiaty powykręcane na wszystkie sposoby w kształt podróżnika, boksera czy łyżwiarza. Cena to zaledwie 2,5 zł.

Sklepy w ofercie mają też opakowania gumowe (ok. 6 zł) czy metalowe (ok. 7 zł). Część ma prosty kształt i jeden kolor, inne to już prawdziwe papierośnice o finezyjnych wzorach, np. w banknot 200 euro, dzikie koty czy nawet z nadrukiem skóry węża.

Od stycznia opakowania papierosów zostały ujednolicone. Ich producenci muszą swój produkt wkładać do paczek ze zdjęciami z operacji, zniekształconych organów w wyniku chorób nowotworowych lub wręcz pogrzebów. Widok operacji płuc czy tracheotomii z dopiskiem "Palenie powoduje raka jamy ustnej i gardła" zniechęcają do sięgnięcia po papierosa. Nowe przepisy to efekt wprowadzenia w Polsce unijnych rozporządzeń.

Palacze szybko znaleźli na nie sposób - specjalne opakowania i papierośnice idą się jak świeże bułeczki.

- Nasi partnerzy oczekiwali takiego produktu, dlatego szybko wprowadziliśmy etui do naszej oferty. Może to nie jest dla nas najbardziej przychodowy biznes, bo te opakowania nie są drogie, ale jednak kilkanaście tysięcy już udało się sprzedać - mówi Maciej Kasprzak z firmy Tobacco Trading International Poland (TTI Poland).

Jak dodaje, w ofercie mają około 10 wzorów - połowa w stonowanych wzorach, połowa w dużo bardziej fantazyjnych. Wszystkie zostały wprowadzone od stycznia, czyli wtedy kiedy na rynku pojawiły się nowe opakowania. Oficjalnie tego nie przyznaje, to termin wprowadzenia produktu nie jest przypadkowy. Etui pojawiły się wraz z nowymi, drastycznymi zdjęciami na papierosach.

- Oczywiście chodzi o spersonalizowanie wyglądu paczki, ale także o pewnego rodzaju gadżet. Fajnie jest rzucić na stół na imprezie opakowanie papierosów, które wygląda niecodziennie - tłumaczy Kasprzak.

TTI Poland zamierza wprowadzać co jakiś czas kolejne wzory, tak by klientów zaskakiwać. Choć w swoim e-sklepie kawałek zadrukowanej tekturki firma sprzedaje po 60-70 groszy plus przesyłka, to w kioskach koszt to już 2-3 zł. Na Allegro podobnych ofert są już dziesiątki.

Można nawet dostać opakowania z wizerunkiem członków zespołu Die Antword. To pewnego rodzaju puszczenie oka do palaczy, bo rockmeni z RPA słyną z dość ekscentrycznego wyglądu, który także niektórych może odstraszać. Są też opakowania z gołymi kobietami w stylu pin-up czy z logo najbardziej rozpoznawalnych marek luksusowych.

Nie tylko palacze chowają papierosy. Robią to też sieci handlowe. Dotąd część z nich przy kasach miała wystawione cenniki papierosów wraz z fotografiami opakowań poszczególnych marek. Teraz zdjęć już najczęściej nie ma. Zamiast nich są tylko wydrukowane nazwy papierosów i ceny - wszystkie opakowania często są też schowane.

- Były marki, ale ich już nie ma. Po co straszyć klientów? Tam na zdjęciach są tylko krew i śmierć - mówi mi kasjer w jednym ze sklepów.

Możliwe też, że sieci handlowe przestraszyły się kar finansowych związanych z zakazem reklamy papierosów. Od 1 stycznia oprócz zmian opakowań papierosów ze sklepów zniknąć musiały wszelkiego rodzaju marketingowe gadżety tytoniowe. Zakazane jest np. stosowanie podkładek na billon, na których jest nazwa marek papierosowych.

raketuiopakowanie

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (61)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.