Gdańsk/Nie ma chętnych na 45 ha w porcie

Nie wpłynęła żadna oferta w przetargu Portu Gdańsk na siedem przyległych działek o łącznej powierzchni ponad 45 ha. To jest ostatni wolny teren na prowadzenie działalności w zewnętrznej, głębokowodnej części portu.

02.12.2015 15:15

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na dzierżawę nieruchomości gruntowych na początku października. W środę przed południem minął termin składania ofert.

Dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Monika Wszeborowska poinformowała w środę PAP, że w ogłoszonym przetargu nie wpłynęła żadna oferta. Wyjaśniła, że nie wiadomo czy będzie wszczęte drugie postępowanie przetargowe, a decyzję w tej sprawie podejmie zarząd.

Przedmiotem przetargu było siedem działek przyległych o powierzchni od ok. 2 do prawie 13 ha. Łączna powierzchnia terenu położonego w rejonie ulic Sucharskiego i Kontenerowej to ponad 45 ha. Można było wydzierżawić (na okres od 10 do 30 lat) jedną lub więcej działek.

Nieruchomości są niezabudowane i niezagospodarowane; zgodnie z "Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego "Port Północny I" w Gdańsku, działki mogą być przeznaczone pod działalność produkcyjno-usługową, np. pod usługi intermodalne.

Działki leżą na terenie portu, ale nie mają bezpośredniego dostępu do linii brzegowej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uważa jednak, że ze względu na położenie jest to w tej chwili jedna z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji w porcie pod budowę terminali intermodalnych czy logistycznych.

Teren położony jest blisko zarówno głównego węzła kolejowego doprowadzającego i wyprowadzającego ruch z Portu Zewnętrznego w głąb Polski jak i głównej sieci dróg krajowych i autostrady A1. Działki położone są na zapleczu rozbudowującego się obecnie terminalu kontenerowego DCT, terminalu naftowego spółki PERN, terminalu ładunków masowych suchych spółki Port Północny oraz mającego już niebawem powstać, nowego głębokowodnego terminalu masowego spółki OT Logistics.

W bezpośrednim sąsiedztwie działek w latach 2014-2020 planowana jest budowa nowego i przebudowa istniejącego układu drogowo-kolejowego (w ramach projektu "Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku").

Gdański port od początku roku do 27 listopada przeładował 32,5 mln ton ładunków - więcej niż w całym ubiegłym roku. W 2014 r. przeładowano 32,3 mln ton ładunków. Spółka spodziewa się, że do końca roku może przeładować ok. 35 mln ton - do tej pory takiego wyniku nie osiągnął żaden polski port. Byłby to trzeci rok z rzędu, w którym port bije własne rekordy przeładunków.

Podano, że po podsumowaniu minionych 10 miesięcy, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, zanotowano wzrost przeładunków o 13 proc.; natomiast zakładane na ten rok plany przekroczone zostały o 11 proc. Wzrost przeładunków spółka tłumaczy, jak to określiła, "niezwykle prężną działalnością terminali przeładunkowych zlokalizowanych w Porcie Gdańsk i inwestycjami realizowanymi na terenach portowych".

W sierpniu spółka informowała, że do 2020 roku na terenie portu i w jego otoczeniu może być zainwestowanych około 8 mld zł, w tym ok. 7 mld zł mogą zainwestować m.in. spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics, a ok. 1 mld zł - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. W najbliższych 5 latach spółka planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii.

Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)