Gemius: kobiety bardziej niż mężczyźni odczuwają kryzys gospodarczy

Kobiety w większym stopniu niż mężczyźni odczuwają skutki kryzysu gospodarczego - wynika z badań przeprowadzonych wśród polskich internatów na zlecenie Gemius. Pogorszenie swojej sytuacji finansowej zauważyło 59 proc. kobiet i 49 proc. mężczyzn.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Główne dziedziny, w których kobiety zauważyły pogorszenie swojej sytuacji finansowej, to zakupy codzienne, opłaty i wydatki (75 proc.). Polki (44 proc. odpowiedzi) ograniczyły także wydatki okazjonalne - na wycieczki, kulturę i sprzęt domowy.

Mężczyźni odczuwają skutki kryzysu przede wszystkim podczas codziennych zakupów, wnoszenia opłat i wydatków na życie (68 proc.) oraz przy okazji wydatków okazjonalnych (36 proc.).

Zdaniem dr Rafała Towalskiego z Katedry Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kobiety w większym stopniu niż mężczyźni odczuwają skutki kryzysu z dwóch powodów. - Po pierwsze to kobiety robią codzienne zakupy i to one pierwsze odczuły spadek realny dochodów spowodowany inflacją i wyższymi cenami. Po drugie, kobiety nadal zarabiają mniej niż mężczyźni, dlatego nawet delikatny spadek dochodów musiały mocniej odczuć - powiedział PAP Towalski.

Prawie połowa zapytanych kobiet (49 proc.) nie planuje inwestycji pieniężnych w najbliższym półroczu, a 39 proc. nie podjęło jeszcze w tej kwestii decyzji. 45 proc. pytanych mężczyzn również nie planuje inwestycji w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Blisko 33 proc. pytanych internautek nie wie, jak będzie wyglądała ich sytuacja finansowa, 26 proc. nie przewiduje zmian, a 26 proc. sądzi, że będzie ona gorsza lub zdecydowanie gorsza niż obecnie. Tylko 15 proc. pań przewiduje poprawę.

Mężczyźni oceniają swoją przyszłość z nieco większym optymizmem. Jedna trzecia (30 proc.) przewiduje, że ich sytuacja będzie taka sama jak obecnie, a 20 proc. sądzi, że będzie lepsza lub dużo lepsza. Co czwarty mężczyzna (26 proc.) nie potrafi powiedzieć, czy zajdą jakieś zmiany, a 23 proc. spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia swojej sytuacji finansowej.

Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2012 r. na grupie 4 tys. internatów w ramach VIII fali badań "Finanse i plany finansowe polskich internautów".

Gemius prowadzi największe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Firma powstała w Polsce w 1999 roku.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów