Gemius: kobiety bardziej niż mężczyźni odczuwają kryzys gospodarczy
Kobiety w większym stopniu niż mężczyźni odczuwają skutki kryzysu gospodarczego - wynika z badań przeprowadzonych wśród polskich internatów na zlecenie Gemius. Pogorszenie swojej sytuacji finansowej zauważyło 59 proc. kobiet i 49 proc. mężczyzn.
08.03.2013 | aktual.: 08.03.2013 16:52
Główne dziedziny, w których kobiety zauważyły pogorszenie swojej sytuacji finansowej, to zakupy codzienne, opłaty i wydatki (75 proc.). Polki (44 proc. odpowiedzi) ograniczyły także wydatki okazjonalne - na wycieczki, kulturę i sprzęt domowy.
Mężczyźni odczuwają skutki kryzysu przede wszystkim podczas codziennych zakupów, wnoszenia opłat i wydatków na życie (68 proc.) oraz przy okazji wydatków okazjonalnych (36 proc.).
Zdaniem dr Rafała Towalskiego z Katedry Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kobiety w większym stopniu niż mężczyźni odczuwają skutki kryzysu z dwóch powodów. - Po pierwsze to kobiety robią codzienne zakupy i to one pierwsze odczuły spadek realny dochodów spowodowany inflacją i wyższymi cenami. Po drugie, kobiety nadal zarabiają mniej niż mężczyźni, dlatego nawet delikatny spadek dochodów musiały mocniej odczuć - powiedział PAP Towalski.
Prawie połowa zapytanych kobiet (49 proc.) nie planuje inwestycji pieniężnych w najbliższym półroczu, a 39 proc. nie podjęło jeszcze w tej kwestii decyzji. 45 proc. pytanych mężczyzn również nie planuje inwestycji w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.
Blisko 33 proc. pytanych internautek nie wie, jak będzie wyglądała ich sytuacja finansowa, 26 proc. nie przewiduje zmian, a 26 proc. sądzi, że będzie ona gorsza lub zdecydowanie gorsza niż obecnie. Tylko 15 proc. pań przewiduje poprawę.
Mężczyźni oceniają swoją przyszłość z nieco większym optymizmem. Jedna trzecia (30 proc.) przewiduje, że ich sytuacja będzie taka sama jak obecnie, a 20 proc. sądzi, że będzie lepsza lub dużo lepsza. Co czwarty mężczyzna (26 proc.) nie potrafi powiedzieć, czy zajdą jakieś zmiany, a 23 proc. spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia swojej sytuacji finansowej.
Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2012 r. na grupie 4 tys. internatów w ramach VIII fali badań "Finanse i plany finansowe polskich internautów".
Gemius prowadzi największe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Firma powstała w Polsce w 1999 roku.