Półki uginają się od jego produktów. Gigant oskarżony o oszustwo

Stowarzyszenie Konsumentów z Holandii oskarżyło firmę Unilever o greenwashing, czyli pozorne dbanie o środowisko. Handlowy gigant ma na przykład korzystać z własnych logotypów, które do złudzenia przypominają logotypy uznanych firm certyfikacyjnych - pisze serwis Retail Detail.

supermarket, sklep, promocja,Gigant handlu oskarżony o oszukiwanie klientów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Ponad połowa z 450 badanych produktów zawiera wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju - ustaliło holenderskie Stowarzyszenie Konsumentów.

Unilever został oskarżony o greenwashing. Najgorsze wyniki w badaniu osiągnęły marki Unox (104 produkty) i Knorr (95). Na liście znalazł się również m.in. Lipton (21), Calvé (12), Ola (10) i Hellmann’s (5).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?

Organizacja podkreśliła, że używane przez firmę komunikaty typu "uprawiane w sposób zrównoważony" są zbyt ogólne. Co więcej, Unilever używa logotypów, które przypominają oficjalne znaki certyfikacyjne. A to oznacza, że o przyznaniu ekologicznego certyfikatu decydują wewnętrzne firmowe procedury, a nie zewnętrzny audytor.

W odpowiedzi Unilever tłumaczy, że stosowane przez niego oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju "opierają się na jego własnych standardach i uznanych międzynarodowych certyfikatach".

"W przyszłym roku wejdzie w życie "Dyrektywa o wzmocnieniu pozycji konsumentów". Zbiór przepisów UE zabroni używania samodzielnie stworzonych logo zrównoważonego rozwoju. Tylko niezależne strony będą mogły wówczas przyznawać certyfikaty w ramach walki z greenwashingiem" - zauważył Retail Detail.

Firmy piętnowane za greenwashing

W ostatnich latach za wprowadzanie klientów w błąd dostało się wielu korporacjom. Nestlé było oskarżone przez francuskie stowarzyszenie konsumentów za stwierdzenie, że Nespresso jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Pozwany został także Shell za reklamę mówiącą, że spółka prowadzi działalność opartą na energii niskoemisyjnej".

Serwis money.pl pisał dwa lata temu, że w obawie przed oskarżeniami o greenwashing z obietnic składanych konsumentom wycofało się Nestle. Producent złożył deklarację, według której jego marki zależne - KitKat i Perrier - miały stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Ostatecznie firma wycofała się z tego pomysłu.

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu