Półki uginają się od jego produktów. Gigant oskarżony o oszustwo

Stowarzyszenie Konsumentów z Holandii oskarżyło firmę Unilever o greenwashing, czyli pozorne dbanie o środowisko. Handlowy gigant ma na przykład korzystać z własnych logotypów, które do złudzenia przypominają logotypy uznanych firm certyfikacyjnych - pisze serwis Retail Detail.

supermarket, sklep, promocja,Gigant handlu oskarżony o oszukiwanie klientów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Ponad połowa z 450 badanych produktów zawiera wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju - ustaliło holenderskie Stowarzyszenie Konsumentów.

Unilever został oskarżony o greenwashing. Najgorsze wyniki w badaniu osiągnęły marki Unox (104 produkty) i Knorr (95). Na liście znalazł się również m.in. Lipton (21), Calvé (12), Ola (10) i Hellmann’s (5).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?

Organizacja podkreśliła, że używane przez firmę komunikaty typu "uprawiane w sposób zrównoważony" są zbyt ogólne. Co więcej, Unilever używa logotypów, które przypominają oficjalne znaki certyfikacyjne. A to oznacza, że o przyznaniu ekologicznego certyfikatu decydują wewnętrzne firmowe procedury, a nie zewnętrzny audytor.

W odpowiedzi Unilever tłumaczy, że stosowane przez niego oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju "opierają się na jego własnych standardach i uznanych międzynarodowych certyfikatach".

"W przyszłym roku wejdzie w życie "Dyrektywa o wzmocnieniu pozycji konsumentów". Zbiór przepisów UE zabroni używania samodzielnie stworzonych logo zrównoważonego rozwoju. Tylko niezależne strony będą mogły wówczas przyznawać certyfikaty w ramach walki z greenwashingiem" - zauważył Retail Detail.

Firmy piętnowane za greenwashing

W ostatnich latach za wprowadzanie klientów w błąd dostało się wielu korporacjom. Nestlé było oskarżone przez francuskie stowarzyszenie konsumentów za stwierdzenie, że Nespresso jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Pozwany został także Shell za reklamę mówiącą, że spółka prowadzi działalność opartą na energii niskoemisyjnej".

Serwis money.pl pisał dwa lata temu, że w obawie przed oskarżeniami o greenwashing z obietnic składanych konsumentom wycofało się Nestle. Producent złożył deklarację, według której jego marki zależne - KitKat i Perrier - miały stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Ostatecznie firma wycofała się z tego pomysłu.

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Za jego ślub zapłacili sponsorzy. Ich logotypy nosił na marynarce
Za jego ślub zapłacili sponsorzy. Ich logotypy nosił na marynarce
"Chora sytuacja". Szpital jest zadłużony, lekarze zgarniają miliony
"Chora sytuacja". Szpital jest zadłużony, lekarze zgarniają miliony
Masowo okradają Polaków. Konsulat wydał rekordową liczbę dokumentów
Masowo okradają Polaków. Konsulat wydał rekordową liczbę dokumentów
Kupili stare bmw. Takimi banknotami zapłacili. "Souvenir"
Kupili stare bmw. Takimi banknotami zapłacili. "Souvenir"
Ile kosztuje Burger Drwala? Kultowa kanapka już dostępna
Ile kosztuje Burger Drwala? Kultowa kanapka już dostępna
Wojsko znów wyprzedaje samochody. Oto co można kupić za 6 tys. zł
Wojsko znów wyprzedaje samochody. Oto co można kupić za 6 tys. zł
Kupiłeś telewizor? Masz mało czasu na zgłoszenie. Później grozi kara
Kupiłeś telewizor? Masz mało czasu na zgłoszenie. Później grozi kara
Milioner stawia wieżę widokową. Mieszkańcy mają wątpliwości
Milioner stawia wieżę widokową. Mieszkańcy mają wątpliwości
Popularny miód zniknie z polskich sklepów. Powodem nowe przepisy UE
Popularny miód zniknie z polskich sklepów. Powodem nowe przepisy UE
Kupują bilety, płacą mandaty. Pasażerowie mają dość
Kupują bilety, płacą mandaty. Pasażerowie mają dość
Koniec sklepów bez kasjerów. Sieciówka tłumaczy powody
Koniec sklepów bez kasjerów. Sieciówka tłumaczy powody
Polski ser mistrzem świata. Klienci szturmują sklep. "Nawał pracy"
Polski ser mistrzem świata. Klienci szturmują sklep. "Nawał pracy"