Grabarczyk: od 2014 r. budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w Łodzi, że budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) rozpocznie się w 2014 roku, a pierwszy pociąg powinien po nim pojechać cztery lata później. KDP połączyć ma cztery miasta: Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Całość inwestycji ma być zakończona najpóźniej w 2020 roku.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w Łodzi, że budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) rozpocznie się w 2014 roku, a pierwszy pociąg powinien po nim pojechać cztery lata później. KDP połączyć ma cztery miasta: Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Całość inwestycji ma być zakończona najpóźniej w 2020 roku.

Szef resortu przyjechał do Łodzi, aby wziąć udział w podpisaniu porozumienia pomiędzy samorządem Łodzi, samorządem województwa łódzkiego i PKP Polskie Linie Kolejowe, dotyczącego budowy pod miastem tunelu m.in. dla KDP łączącego dwa dworce: Łódź Fabryczna z Łódź Kaliska. Podpisany w sobotę dokument dotyczy realizacji studium wykonalności tej inwestycji.

Według Grabarczyka, budowa tunelu łączącego dwa łódzkie dworce jest niezwykle ważna dla realizacji całego projektu KDP. Bez niego - zdaniem ministra - inwestycja KDP nie miałaby sensu. Przypomniał, że linia KDP łącząca te cztery wielkie aglomeracja ma kształt litery Y, a Łódź stanowi jej centrum; to tu będzie krzyżował się najważniejszy węzeł kolejowy w kraju. Chodzi więc o to - jak twierdzi minister - aby te szybkie pociągi mogły bez problemu przejechać przez centrum miasta, a bez tunelu byłoby to trudne.

Obecny przy podpisaniu porozumienia prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki powiedział, że studium wykonalności dla tunelu musi odpowiedzieć m.in. na pytania: jak połączyć tunel między dworcami, jaki będzie jego optymalny przebieg, jakie będą koszty jego budowy. Zakończenie i przekazanie studium wykonalności przewidziano na 2011 roku.

Dla potrzeb KDP w Łodzi ma być wybudowany nie tylko tunel, ale również zupełnie nowy dworzec Łódź Fabryczna, który znajdzie się 16 metrów pod ziemią. Nowy dworzec będzie węzłem multimedialnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu: kolejowy - w tym pociągi aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie - i drogowy - w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS. Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów. Sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Prace związane z przebudową dworca mają się rozpocząć w połowie przyszłego roku.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Ceny szaleją. Widać już zmiany na półkach polskich sklepów
Ceny szaleją. Widać już zmiany na półkach polskich sklepów
Tyle masz czasu na skasowanie biletu. Inaczej będzie mandat
Tyle masz czasu na skasowanie biletu. Inaczej będzie mandat
Ogrzewanie domu za mniej niż 5 tys. zł rocznie. Oto lider oszczędności
Ogrzewanie domu za mniej niż 5 tys. zł rocznie. Oto lider oszczędności
To odpowiada za zmianę w wielu gminach. Miliardy na modernizację
To odpowiada za zmianę w wielu gminach. Miliardy na modernizację
Gratka dla fanów zbiorkomów. Kolekcjonerskie bilety tramwajowe
Gratka dla fanów zbiorkomów. Kolekcjonerskie bilety tramwajowe
Dopłaty do termomodernizacji. Oto szczegóły programu
Dopłaty do termomodernizacji. Oto szczegóły programu
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram