Grupa AB: Sytuacja finansowa umożliwia dalszą ekspansję biznesową
Warszawa, 01.03.2016 (ISBnews) - Grupa AB ocenia, że jej sytuacja finansowa umożliwia dalszą ekspansję biznesową. Grupa oczekuje dalszego umacniania pozycji w Czechach oraz wykorzystania impulsu wzrostowego na polskim rynku w postaci programu rządowego Rodzina 500+, poinformowali członkowie zarządu.
"Umocniliśmy pozycję rynkową w Polsce i Czechach w ubiegłym roku. Sytuacja finansowa Grupy AB umożliwia dalszą ekspansję biznesową. Wykorzystujemy szczególnie sprzyjającą sytuację makro w Czechach, gdzie nasza spółka ATC korzystnie finansuje długiem wzrost zatowarowania, co zapewnia wyższą sprzedaż w kolejnym okresie" - powiedział członek zarządu ds. finansowych AB SA Grzegorz Ochędzan podczas konferencji prasowej.
Grupa pokazała wzrost zadłużenia odsetkowego o 172 mln zł na koniec roku 2015, z czego inwestycja w magazyn w Magnicach to 67,7 mln zł, zwiększenie zadłużenia w ATC 75,5 mln zł, a w AB 25 mln zł.
"Największy wpływ na to miał wzrost zapasów, szczególnie w ATC. To w pełni zaplanowany proces. Wcześniejsza emisja obligacji została przeprowadzona, aby dać nowe paliwo do wzrostu, utrzymać dotychczasowe wysokie wzrosty sprzedaży. Wzrost zapasów w ATC to w efekcie przygotowanie na zwiększoną sprzedaż w bieżącym kwartale, co teraz realizujemy. Finansujemy się nisko oprocentowanym długiem. Chcemy to wykorzystać, aby jeszcze bardziej zwiększyć udziały rynkowe i więcej zarobić" - dodał członek zarządu AB SA.
Zarząd AB SA podkreśla, że jego spółka ATC przekroczyła 1 mld zł przychodów kwartalnych. W Czechach jest bardzo korzystne otoczenie makroekonomiczne i "dawno nie było takich danych makro jak obecnie". Ponadto ATC realizuje inwestycje w segmenty: enterprise (wysoki wzrost obrotów), cloud i telco (sieć Digimax ma 122 punkty, 98% wzrostu obrotów r/r w IV kw).
Prezes AB SA Andrzej Przybyło ocenia, że program rządowy Rodzina 500+ będzie miał wpływ na rynek na którym działa grupa i w efekcie AB SA będzie beneficjentem programu, posiadając 60 tys. indeksów produktowych w ramach oferty dla domu i rodziny. Grupa podaje szacunki, według których 25% respondentów deklaruje zakupy elektroniki użytkowej ze środków z programu.
W ocenie zarządu grupy, wchodzący w jej skład Rekman miał udany rok. Spółka została dopasowana do struktury grupy i "może pokazywać zrównoważony rozwój". W jej ramach sieć franszyzowa Wyspa Szkrabów ma już 63 sklepy, a celem jest ich zwiększenie do 200.
"Cały rynek zabawek ma się dobrze z szacowanym wzrostem na poziomie 10%. Notujemy systematyczny wzrost nowych klientów i ich wysoką aktywność. Mamy w Rekmanie zaprogramowany wzrost na wiele kwartałów" - stwierdził Przybyło.
W segmencie enterprise zarząd grupy podkreślił 44% wzrost udziałów w tym kanale r/r, rozwój portfolio produktowego, który daje organiczny potencjał do wzrostu i rozwój dodatkowych usług w tym w segmencie presales & solution design.
Jako kluczowe segmenty traktowany jest e-commerce i logistyka. Grupa podkreśla 53% wzrostu liczby transakcji e-commerce w IV kwartale. Posiada partnerów e-commerce w 22 krajach i 108 e-sklepów partnerskich.
Bieżące inicjatywy grupy to rozwój produktowy w segmentach: druk 3D, security, drony, wearable, zabawki, dystrybucja (serwery Lenovo), centra kompetencyjne, cyfrowa dystrybucja, cloud, rozwój sprzedaży projektowej, a także eksport (rozwój sprzedaży do podmiotów e-commerce w Europie).
"Grupa pozyskuje systematycznie nowe umowy dystrybucyjne w wielu segmentach - wszędzie tam, gdzie są szanse na zwiększenie udziałów rynkowych" - podsumował prezes AB SA.
Grupa AB jest czołowym europejskim dystrybutorem. Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając produkty największych światowych producentów nowoczesnych technologii do ponad 16 tys. partnerów handlowych. AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 roku.
(ISBnews)