Trwa ładowanie...
d1fa6md
25-05-2016 10:30

GUS: lekkie pogorszenie koniunktury konsumenckiej

W maju 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, nastąpiło niewielkie pogorszenie nastrojów konsumenckich - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

d1fa6md
d1fa6md

Urząd zaznaczył jednocześnie, że dotyczy to raczej bieżących, niż przyszłych nastrojów konsumenckich.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,7.

"Największy spadek odnotowano dla składowej wskaźnika odnoszącej się do przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 5,2 p. proc.), a w dalszej kolejności dla obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,2 p. proc.) i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,0 p. proc.). Z drugiej strony poprawiły się wskaźniki dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów i nieznacznie obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 1,9 i 0,6 p. proc.)." - napisano w środowym komunikacie Urzędu.

Jednak - jak podkreślono - w porównaniu do maja 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,9 p. proc.

d1fa6md

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 0,5 p. proc. w stosunku do kwietnia i ukształtował się na poziomie -7,7.

"Wśród składowych wskaźnika, pogorszyły się przewidywania dotyczące zarówno przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, jak i finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 5,2 i 3,0 p. proc.). Wpływ niższych wartości tych składowych na wartość WWUK został ograniczony przez poprawienie się wskaźników dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 3,8 i 2,1 p. proc.)" - podał GUS.

I w tym przypadku tegoroczny majowy odczyt WWUK osiągnął wartość o 9,5 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań są, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100.

Jeśli przyjmuje wartość dodatnia to występuje przewaga liczebna konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

d1fa6md
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fa6md