Hipermarkety kupują taniej... muzykę
Nowe stawki opłat tantiemowych za odtwarzanie muzyki w lokalach uderza przede wszystkim w małych przedsiębiorców. Hipermarkety dostały zniżkę.
17.07.2013 | aktual.: 01.08.2013 13:44
Nowe opłaty będą stałe, a ich wysokość uzależniona od wielkości biznesu, miasta, w którym jest prowadzony, i potencjalnych korzyści, jakie przedsiębiorca uzyskuje za odtwarzanie filmów i muzyki - informuje "Dziennik Polski".
Z dużymi podwyżkami muszą liczyć się m.in. właściciele hoteli i dyskotek w największych miastach. Przykładem są hotele Grupy Orbis - stawka za tantiemy od jednego pokoju miałaby zostać podniesiona z niespełna 8,7 złotego do ponad 28 złotych.
- To kolejna skandaliczna decyzja rządu, nakładająca na społeczeństwo dodatkowe obciążenia fiskalne - stwierdził Krzysztof Milski, prezes Polskiej Izby Hotelarskiej w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl.
Mały ma gorzej
Ale nie tylko hotelarze zapłacą więcej. Zgodnie z nową tabelą opłat podwyżki dotkną też właścicieli niewielkich zakładów fryzjerskich, małych sklepów i restauracji. Podwyżki wyniosą od kilku do kilkunastu zł, ale oburzonych wśród przedsiębiorców nie brakuje. Powodem jest brak planowanych podwyżek dla hipermarketów. Niektóre z nich mają dostać nawet obniżki sięgające 90 proc., dzięki którym zapłacą niewiele mniej od właścicieli niewielkich lokali usługowych.
- Sklep wielkopowierzchniowy, wprawdzie ma duże obroty, ale bez muzyki sobie poradzi - tłumaczy Bogusław Pluta ze Związku Producentów Audio-Video. Jak dodaje, dotychczasowe wysokie stawki doprowadziły do tego, że większość hipermarketów przeszła na odtwarzanie darmowej muzyki lub całkowicie z niej zrezygnowała.