IJ: Wpływy KFD mogą znacznie wzrosnąć, jeśli system viaTOLL zostanie rozbudowany

Warszawa, 20.09.2016 (ISBnews) - Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) mógłby pozyskiwać znacznie większe wpływy z użytkowania dróg pod warunkiem rozbudowy istniejącego systemu viaTOLL, wynika z raportu "Krajowy system poboru opłat w Polsce", opracowanego przez Instytut Jagielloński.

SKOMENTUJ

Autorzy raportu podkreślają, że obecnie funkcjonujący system viaTOLL, na wdrożenie którego wydano 1,2 mld zł sprawdza się, jest systematycznie unowocześniany, przynosi wpływy adekwatne do wielkości sieci dróg płatnych (6,5 mld zł do końca lipca 2016) i jest akceptowany przez użytkowników. Nie jest jednak wykorzystany w wystarczającym stopniu, gdyż nie jest odpowiednio rozbudowany.

Polski budżet traci dziś setki milionów złotych nie pobierając opłat np. od przejeżdżających masowo TIR-ów ze Wschodu, które bardzo intensywnie korzystają z polskich dróg, wskazano w raporcie.

"System viaTOLL może przynieść KFD znacznie większe wpływy pod warunkiem realnej poprawy skali rozbudowy systemu o nowe odcinki dróg płatnych w Polsce. Wymaga to jedynie decyzji poborcy opłat, czyli GDDKiA" - napisali w raporcie Kamil Moskwik i Bartłomiej Sawicki, eksperci Instytutu Jagiellońskiego.

Autorzy podkreślają, że mamy w Polsce prawie 1000 km gotowych do objęcia opłatami. Szacowany przychód z tych dróg to ok. 400 mln zł rocznie, podano w komunikacie poświęconym raportowi.

W raporcie wskazano, że w Europie mamy do czynienia z następującymi systemami poboru opłat:

? DSRC - z wykorzystaniem technologii komunikacji mikrofalowej krótkiego zasięgu;

? GNSS - z wykorzystaniem technologii satelitarnej;

? ANPR - technologia odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu;

? RFID - technologia komunikacji radiowej krótkiego zasięgu;

? Tachografy - w oparciu o pozycjonowanie pojazdu w technologii GPS;

? Winiety - w formie papierowej naklejki.

Unia Europejska, ze względu na konieczność zapewnienia interoperacyjności poboru opłat (europejskie e-myto), dopuściła do użytkowania dwa z nich: GNSS i DSRC. Według autorów, ze względu na rozwój technologii w Europie i na świecie, kontynuacja poboru opłat w technologii DSRC jest najbardziej racjonalnym posunięciem.

Autorzy raportu zwracają także uwagę na pozytywne efekty, jakie przyniosłoby objęcie jednolitym elektronicznym systemem poboru opłat również autostrad koncesyjnych. Wprowadzenie dla wszystkich kierowców możliwości korzystania z opcji "zwolnij i jedź" podczas przejazdu przez place poboru opłat zwiększyłoby znacznie ich przepustowość, zmniejszyło korki, zwiększyło komfort jazdy i finalnie - także podniosło wydajność finansową systemu.

"Zdumiewająca jest opieszałość, szczególnie poprzedniej ekipy rządzącej, która mogła zastosować nowoczesne rozwiązania ułatwiające przejazd użytkownikom, zachowując pobór opłat, a tego nie zrobiła" - czytamy w raporcie. Jego autorzy przypominają, że zamiast tego w ubiegłych latach wprowadzono zwolnienia z opłat w wakacyjne weekendy, co kosztowało budżet ok. 70 mln zł"

Instytut Jagielloński jest niezależnym ośrodkiem analitycznym, centrum wymiany poglądów i budowania strategii.

(ISBnews)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Żyli z kodów. Oszuści z Podlasia zatrzymani
Żyli z kodów. Oszuści z Podlasia zatrzymani
Na południu Polski kończą się litery. Można już zamawiać nowe tablice
Na południu Polski kończą się litery. Można już zamawiać nowe tablice
Ekspresowy paszport. Punkt na dużym polskim lotnisku już działa
Ekspresowy paszport. Punkt na dużym polskim lotnisku już działa
Będą ratować wielkie koty. Na Mazurach powstaje specjalny ośrodek
Będą ratować wielkie koty. Na Mazurach powstaje specjalny ośrodek
Nowy dodatek od maja. Pieniądze trafią do blisko 130 tys. osób
Nowy dodatek od maja. Pieniądze trafią do blisko 130 tys. osób
Hiszpańska wyspa protestuje przeciwko turystom. Jest ich zbyt dużo
Hiszpańska wyspa protestuje przeciwko turystom. Jest ich zbyt dużo
Planujesz przelew w majówkę? Uwaga, mogą być problemy
Planujesz przelew w majówkę? Uwaga, mogą być problemy
Powiedzieli nie miastu wojewódzkiemu. Nie chcą zmiany granic
Powiedzieli nie miastu wojewódzkiemu. Nie chcą zmiany granic
Nie mieszkał w domu, sąd każe zapłacić 200 tys. Bo "był zameldowany"
Nie mieszkał w domu, sąd każe zapłacić 200 tys. Bo "był zameldowany"
Nie opłaca się brać z salonu. Te auta najszybciej tracą na wartości
Nie opłaca się brać z salonu. Te auta najszybciej tracą na wartości
Nie tylko Zakopane. Kolejne regiony chcą skusić arabskich turystów
Nie tylko Zakopane. Kolejne regiony chcą skusić arabskich turystów
Mają sankcje. Rosyjski dyskont w Warszawie nic sobie z nich nie robi
Mają sankcje. Rosyjski dyskont w Warszawie nic sobie z nich nie robi