Jachty na Narodowym

Jachty na Narodowym
Źródło zdjęć: © PAP

05.04.2014 07:25, aktual.: 05.04.2014 10:23

Lśniące kadłuby, napięte liny, wysoko postawione żagle - taki widok czeka na odwiedzających Stadion Narodowy w ten weekend, gdzie do niedzieli odbywają się największe w tej części Europy Targi Sportów Wodnych i Rekreacji Wiatr i Woda.

Według organizatorów w wydarzeniu bierze udział ponad 450 wystawców - od największych firm produkujących łodzie i jachty do producentów wodnego sprzętu rekreacyjnego. Są m.in. akcesoria dla miłośników kitesurfingu, wędkowania, ale też takie ciekawostki jak np. deska surfingowa z silnikiem.

Tego typu targi po raz pierwszy odbywają się na Stadionie Narodowym w Warszawie. Dotychczasowy rekord frekwencji w ponad 20 letniej historii imprezy wynosił 35 tys. osób. - Ile będzie na Stadionie Narodowym? Nie wiem, liczymy na to, że przekroczymy 40 tys. - powiedział PAP organizator wydarzenia Waldemar Heflich.

Polska produkuje ok. 22 tys. jachtów żaglowych i motorowych. Prawie 95 proc. z tego trafia na eksport. Jego wartość to ok. 200 mln euro. - To jest jedna z najbardziej prężnych eksportowo grup polskiego przemysłu - podkreślił Heflich, który jest też redaktorem naczelnym miesięcznika Żagle.

Wiceprezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych Philip Scott uważa, że jeśli chodzi o produkcję jachtów i żaglówek do 10 metrów Polska jest numerem dwa na świecie. Nasz sprzęt trafia głównie do Europy Zachodniej, ale też np. do krajów Zatoki Perskiej. - Kiedyś etykietka made in Poland nie kojarzyła się dobrze, dziś jest zupełnie inaczej - powiedział PAP Scott.

Nasi przedsiębiorcy wspierani branżowymi programami Ministerstwa Gospodarki nie mają powodów do narzekań. - Przed dwoma laty sprzedawaliśmy 30-40 jachtów, przed rokiem podskoczyło to do 100, teraz idzie nam jeszcze lepiej - powiedział PAP przedstawiciel jednego z większych producentów.

Na targach promują się też regiony, czy miejscowości kojarzone z żeglarstwem. Wśród nich jest koalicja siedmiu gmin mazurskich: Giżycka, Mikołajek, Rucianego Nidy, Pisza, Węgorzewa i Mrągowa, które razem starają się promować swój region.

- Cała idea zrodziła się rok temu i była pokłosiem dość głośnej kampanii +Mazury cud natury+, której celem było wypromowanie regionu w przededniu konkursu New 7 wonders na najpiękniejsze miejsca na ziemi. Oni nie wygrali, ale znaleźli się wśród 14 najpiękniejszych miejsc na ziemi i 5 najpiękniejszych w Europie - powiedział PAP Maciej Kołtoński z agencji reprezentującej gminy.

Teraz region chce wykorzystać ten potencjał, zwracając się nie tylko do żeglarzy, ale też do innych potencjalnych odwiedzających. - Żeglarze w sezonie już tam są. Teraz chcemy podkreślać co innego, co jest tam wartościowe, zarówno zabytki architektury, wszelkie imprezy kulturalne, czy inne aktywności pozażeglarskie, jak rowery, czy bojery - podkreślił Kołtoński.

Targi Wiatr i Woda odbywają się po raz 26. Tym razem przyciągnęły firmy m.in. z Grecji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Ukrainy, Bułgarii, Niemiec, Słowacji, Chorwacji, Węgier i Włoch.

Źródło artykułu:PAP
żaglówkastadion narodowyhit
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także