Jak palili, tak palą

Ponad 80 proc. monitorowanych przez CMR sklepów prowadzi sprzedaż papierosów. Spośród produktów paczkowanych jest to kategoria o najwyższej wartości sprzedaży w sklepach tradycyjnych.

Palenie szkodzi zdrowiu
Źródło zdjęć: © AFP

Ponad 80 proc. monitorowanych przez CMR sklepów prowadzi sprzedaż papierosów. Spośród produktów paczkowanych jest to kategoria o najwyższej wartości sprzedaży w sklepach tradycyjnych.

Na papierosy Polacy wydają co piątą złotówkę i ani kryzys, ani kolejne obostrzenia związane z paleniem tego nie zmieniają. Również pod względem generowanej liczby transakcji papierosy są w ścisłej czołówce. Ustępują miejsca jedynie piwu.

Jacek Banaszek, właściciel sklepu U Jacka w Brwinowie, uważa, że w minionym roku popyt na papierosy nie zmienił się, a przynajmniej on tego nie zauważył. – Kto kupował, kupuje nadal i nie zwraca zbyt dużej uwagi na cenę – mówi Jacek Banaszek. Detaliści przyznają jednak, że nawet jeśli popyt utrzymuje się na tym samym poziomie co kilka lat temu, na papierosach po prostu coraz trudniej jest dobrze zarobić. Z racji popularności tych produktów wśród Polaków trudno jednak zrezygnować z ich sprzedaży.

– Ani ja, ani nikt z mojej rodziny nie sięga po papierosy, ale moi klienci jak palili, tak palą – śmieje się Jan Szeliga, właściciel sklepu spożywczego U Jana w Świnoujściu. – Co prawda po każdej kolejnej podwyżce klienci trochę narzekają, trochę marudzą, ale potem i tak zwykle wracają do swoich ulubionych marek – dodaje.

Pan Jan na brak chętnych do zakupu papierosów nie narzeka, ale na minimalny utarg na tych produktach już tak. – Jestem w tym biznesie od 21 lat. Na papierosach dobrze zarabiało się tylko wtedy, gdy na paczce nie były drukowane ich ceny. Teraz na jednym opakowaniu zarabiam najwyżej 40-50 groszy – przyznaje Jan Szeliga.

Piotr Hanas handluje od 25 lat. Ma dwa sklepy, w tym jeden w niewielkiej miejscowości Wieruszów (woj. łódzkie). – Palacze coraz częściej kupują papierosy na bazarach lub tytoń i bibułkę, a potem sami przygotowują papierosy. Tytoń mam w ofercie od 4 lat, ale w tym roku sprzedałem go najwięcej – mówi Piotr Hanas. Dodaje, że trudno się dziwić, skoro Mocne – jedne z najtańszych papierosów na rynku, a znane już od czasów PRL – kosztują dziś na półce 9,50 zł (20 szt.). – Jeszcze pięć lat temu było to ok. 6,80 zł – podkreśla Piotr Hanas.

Uważa ponadto, że na rynku dostępnych jest zbyt dużo wariantów jednej marki papierosów, co powoduje, że trudno tak naprawdę trafić w gusta konsumentów. – Z tego powodu na półce mam zamrożonych ok. 20-30 tys. zł. Są to papierosy, które kiedyś pewnie się sprzedadzą, ale kiedy, nie wiem – przyznaje.

Agnieszka Rozdejczer z CMR radzi, by w tych trudnych warunkach rynkowych detaliści pamiętali o dobrej ekspozycji papierosów, odpowiednio dobranej ofercie oraz eliminacji braków na półce. Chodzi więc o wszystkie działania związane z miejscem sprzedaży. Wskazuje, że marki, które długofalowo zanotowały wzrost sprzedaży w handlu tradycyjnym, to: LD, Route 66, Marlboro i L&M.

Ilona Mrozowska

zdaniem eksperta

Tytoń obok papierosów
Agnieszka Rozdejczer,
CMR

Rok 2011 był kolejnym, w którym wyższa akcyza spowodowała zwiększenie cen poszczególnych marek papierosów. Obecnie średnia cena za paczkę 20 szt. przekracza 10 zł. W porównaniu z 2010 r. zwiększyła się o ok. 25 proc., a z 2009 r. – o ok. 35 proc. Efektem tych skoków cen jest wzrost dystrybucji tytoniu, który – właśnie w lokalnych placówkach – stanowi substytut papierosów. O ile w 2009 r. jedynie 20 proc. tradycyjnych sklepów spożywczych uwzględniało w swoim asortymencie tytoń, o tyle pod koniec 2011 r. już 36 proc.

Największy wzrost cen obserwujemy w przypadku dwóch najtańszych segmentów cenowych: ekonomicznego i tego niższego, definiowanego jako „papierosy krótkie w miękkim opakowaniu” (główne SKU w tym segmencie to Mocne). Podwyżka uderzyła zatem w największym stopniu w nabywców najtańszych produktów. Generalnie w handlu tradycyjnym wyróżniamy 4 segmenty papierosów: krótkie, segment ekonomiczny, średni (tu znajduje się m.in. rynkowy lider – marka L&M, ale również marki: West, Golden American i Pall Mall) oraz premium (Marlboro, Vogue).

Wybrane dla Ciebie

Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu