Język obcy kluczem do kariery
Posługiwanie się językiem obcym jest jedną z podstawowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Wystarczy przejrzeć oferty zatrudnienia publikowane w Internecie, by przekonać się, że ok. 60 proc. pracodawców oczekuje od kandydatów wysoko rozwiniętych kompetencji w tym zakresie podając znajomość angielskiego, jako jedno z głównych kryteriów w ogłoszeniach o pracę.
Dobra znajomość języka angielskiego w międzynarodowej korporacji jest absolutnie niezbędna w codziennej pracy. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW) w 2013 roku językiem angielskim na poziomie dobrym lub bardzo dobrym władało 48 proc. uczestników badania. Język rosyjski i niemiecki znało odpowiednio 8 proc. i 7 proc. uczestników. Najmniej popularne były natomiast takie języki jak: francuski (2 proc.), hiszpański (1 proc.) i włoski (1 proc.).
Dlaczego język obcy
Dla ok. 365 mln ludzi na całym świecie angielski jest językiem rodzimym, a 1,6 mld osób włada nim, jako językiem obcym. Większość ważnych badań i publikacji naukowych, a także cennych artykułów branżowych, napisana jest właśnie po angielsku. Nic zatem dziwnego, że znajomość języka angielskiego jest tak istotna w procesie rekrutacji.
Od kandydatów wymagamy znajomości angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym, drugi język jest mile widziany. – mówi Agnieszka Langer-Krol, Learning & Development Manager w State Street Banku - Obsługujmy podmioty obecne na głównych światowych rynkach finansowych, dlatego nasi pracownicy muszą swobodnie komunikować się w obcych językach oraz znać specjalistyczne słownictwo związane z usługami finansowymi.
Niektórzy pracodawcy wymagają od kandydatów poświadczenia znajomości języka obcego odpowiednim certyfikatem, inni podnoszą poziom specjalistycznej wiedzy językowej poprzez organizacje kurów językowych w ramach warunków pracy. Wybór języków obcych zależy od specyfiki firmy, często poza angielskim firma oferuje język kraju, z którego się wywodzi (np. Samsung proponuje naukę koreańskiego, BNP Paribas - francuskiego), inne uczą z kolei języków, które są potrzebne w komunikacji z klientami.
Nasi pracownicy mają możliwość nauki pięciu języków – angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego oraz polskiego (dla obcokrajowców) - mówi Agnieszka Langer-Król ze State Steet Banku - Rocznie z kursów językowych korzysta około 800 pracowników.
Języki obce a wynagrodzenia
Kompetencje językowe mają również wpływ na wynagrodzenie. Zajmowanie wysokiego stanowiska w firmie nie gwarantuje najwyższej pensji, jeśli pracownik nie posiada kompetencji językowych. Jak pokazuje OBW, np. wśród dyrektorów ds. produkcji i głównych księgowych osoby znające język angielski w stopniu bardzo dobrym zarabiają nawet 82 proc. więcej niż osoby bez tej umiejętności.
Inwestycja w naukę języków obcych ma dla pracodawcy wymierne korzyści. Z jednej strony pracownicy czują się swobodniej i pewniej wykonują swoją pracę, z drugiej wzrasta ich efektywność, co pozwala na dalsze rozwijanie firmy.
Nawet zajmowanie wyższego stanowiska w firmie nie musi oznaczać wyższej pensji, jeśli nie idą za nim odpowiednie kompetencje językowe. Dyrektor nie znający języków obcych zarabia średnio mniej od mówiącego np. po angielsku głównego księgowego. Spośród niemal 122,5 tys. respondentów, najwięcej 48 proc. pochwaliło się, że dobrze lub biegle zna język angielski. Mediana ich zarobków wyniosła w ubiegłym 5 670 zł. Minimalnie mniej zarabiają osoby znające francuski – 5 645 zł oraz niemiecki – 5 500 zł.
Humanista z analitycznym umysłem czy ekonomista z dobrym językiem
Międzynarodowy pracodawca często stoi przed wyborem: przyjąć do pracy osobę z wykształceniem kierunkowym i pracować nad jej zdolnościami językowymi, czy zatrudnić raczej absolwenta kierunków humanistycznych (np. filologii angielskiej, niemieckiej, rosyjskiej) i kształcić jego kompetencje zawodowe.
Obie te grupy pracowników posiadają obszary o silnych kompetencjach oraz takie, które wymagają wzmocnienia. – tłumaczy Agnieszka Langer-Król - Pracownicy z wykształceniem ekonomicznym napotykają więcej problemów na ścieżce kariery. Ograniczone umiejętności językowe często stają się barierą do wykazania się wiedzą oraz dowiedzenia umiejętności i profesjonalizmu. Z drugiej strony, pracownicy z wykształceniem językowym sprawdzają się w pracy w finansach tylko, jeśli mają rozwinięte umiejętności analityczne.
Niedawne badania naukowe przeprowadzone na hiszpańskim Uniwersytecie Pompeau Fabry wykazały, że poligloci są bardziej spostrzegawczy, a także efektywniej przetwarzają i selekcjonują informacje. Często mają natomiast problemy z kulturą organizacyjną oraz z presją czasu. Nasze doświadczenie pokazuje jednak, osoby o dużych umiejętnościach językowych, które chcą się uczyć i mają chłonny, analityczny umysł, mogą osiągać w finansach ogromne sukcesy.
(AS)