Katowice kupią do 2020 r. 85 autobusów, w tym 20 elektrycznych

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planuje kupić do 2020 r. jeszcze 85 nowych autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. We wtorek PKM pokazało partię 30 wozów z ostatniego zamówienia.

20.12.2016 15:35

Dostawy do Katowic 135 nowych autobusów, w tym 20 elektrycznych, to cel przygotowanych przez miejską spółkę unijnych projektów zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł, został już zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu POIiŚ_TRA - komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

We wtorek katowiccy samorządowcy zaprezentowali wozy kupione w rozstrzygniętym pod koniec czerwca br. przetargu na zakup 15 osiemnastometrowych (przegubowych) i 15 dwunastometrowych (krótkich) pojazdów z silnikami diesla. Przetarg, który był częścią projektu ZIT, wygrał Solaris.

Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego magistratu Maciej Stachura, dostarczone teraz pojazdy dołączają do 15 autobusów przegubowych i pięciu krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w ub. roku (w tamtym przetargu też wygrał Solaris).

"W latach 2017-2018 finalizujemy projekt. To będzie 50 nowych autobusów, z czego 40 o napędzie konwencjonalnym, a 10 elektrycznych. Autobusy elektryczne będą kupowane w 2018 r., natomiast z puli 40 dieslowskich najprawdopodobniej 30 będzie w 2017 r." - zasygnalizował Stachura.

Jak wynika z informacji przekazanej PAP we wtorek przez Monikę Nawrat z PKM Katowice, 100 autobusów kupowanych w latach 2015-2018 będzie dofinansowanych w ramach projektu ZIT.

Przy wsparciu środków POIiŚ w latach 2019-2020 spółka przewiduje natomiast zakup 35 pojazdów, z których 25 ma spełniać normy spalin Euro 6, a 10 mieć napęd elektryczny.

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymi takimi wozami w konurbacji katowickiej - kupowanymi przy wsparciu środków unijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamierza też kupić Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Ponad 20 takich pojazdów ma jeździć od 2017 r. we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.

Pod koniec listopada br. sosnowiecki PKM ogłosił przetarg na zakup trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. To element wartego 129 mln zł unijnego projektu przewoźnika zakładającego zakup nowego taboru niskoemisyjnego. We wrześniu br. spółka podpisała już umowy z dostawcami 78 nowych autobusów pod kątem tego projektów (35 z nich to hybrydy).

PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczne od 2012 r. Pod kątem obecnych środków unijnych spółka przygotowała też wart 60 mln zł unijny projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Wiosną jaworznicki PKM ogłosił m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (dziewięcio-, dwunasto- i osiemnastometrowych), a także sześć dwunastometrowych autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.

Zwycięzcą pierwszego z tych przetargów został Solaris; umowę o wartości 35,2 mln zł już podpisano. Ta sama spółka złożyła najlepszą ofertę w drugim przetargu; jaworznicki PKM dotąd nie informował o zamknięciu go umową.

Ogłoszone również wiosną br. przetargi PKM Jaworzno na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz stacji ładowania autobusów zostały unieważnione - wobec braku ofert bądź wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady. Na początku grudnia br. spółka wybrała najkorzystniejszą ofertę w ponowionym przetargu na budowę budynku stacji ładowania i wymiany baterii.

Według informacji PKM Katowice teraz tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc, Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy ponad 256 pojazdów. Obecne zakupy mają pozwolić na zakończenie eksploatacji wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus. Wśród wstępnych planów spółki na lata ok. 2020-2021 jest też budowa nowej bazy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)