Klient kasjerowi wilkiem

„Cyborgi”, „bezmózgi”, „leniwe świnie” albo po prostu „dziwki” i „pier…lone ch…je”. Takie i wiele innych epitetów zbierają od klientów pracownicy

Obraz

Znajduje to odbicie w rankingach na najbardziej niewdzięczne profesje. Przykładowo, zawód inkasenta przy autostradzie plasuje się tam bardzo wysoko. W bezpośrednim sąsiedztwie profesji, w których pracownicy są narażeni na kontakt z toksycznymi substancjami albo szczurami.

W pracy aniołek, na drodze diabełek

Poniżanie, wyzwiska, obcesowe sztorcowanie, krzyki, a nawet rękoczyny. Z takimi formami niezadowolenia klientów muszą zmagać się przedstawiciele wielu zawodów. Czy rzeczywiście nie możemy trzymać nerwów na wodzy w kontakcie z kasjerem lub inkasentem? Nawet jeśli denerwuje nas jego powolność czy brak staranności?

Inkasent w budce na autostradzie to zajęcie sytuujące się w czołówce najgorszych, najbardziej stresujących zawodów świata. Tak wynika z publikacji firmy Sedlak & Sedlak, opracowanej na podstawie danych BusinessWeek. W rankingach zawód ten wyprzedza takie profesje, jak pracownik platformy wiertniczej czy pilot maszyny rolniczej. Sytuuje się też niedaleko za pracownikami dbającymi o stan kanalizacji.

Jest tak dlatego, ponieważ to właśnie inkasent pobierający opłatę za przejazd bardzo często ogniskuje niechęć i frustrację kierowców. Konieczność uiszczania opłat spowalnia jazdę, sprzyja tworzeniu się zatorów. Poza tym… – Generalnie tak się jakoś dzieje, że człowiek za kółkiem jest bardziej skłonny do agresji. W pracy i w domu łagodny jak baranek, na drodze zmienia się w rzucającego mięsem choleryka. Złości nas stan dróg, przeszkody związane z remontami, ogólny bałagan. W dodatku w świadomości wielu kierowców płacenie za przejazd to zawoalowana forma kradzieży. Skumulowana złość często wylewa się na Bogu ducha winnych inkasentów – mówi Jan Korbiecki, jeden z kierowców zmuszonych do częstego korzystania z autostrady A-1.

Za kasą stres

Ale i kasjerzy w hipermarketach dostają za swoje. Wygląda na to, że wielu klientów jest przeświadczonych, iż osoba, której oddają własne pieniądze, nie ma wyjścia – musi wysłuchiwać nieuprzejmych czy wręcz chamskich odzywek.

„Chce ci się lać, załóż pampersa”; „ty p…lony cyborgu”; „rusz się, leniu”; „gdzie łazisz, szmato” – to tylko niektóre przytaczane przez kasjerów zdania posłyszane z ust kupujących. Na porządku dziennym są też komentarze: „Na kasie pracują tylko nieuki”, albo pouczanie dziecka przez rodzica: „Jak nie będziesz się uczyć, to skończysz na kasie w markecie”.

Zarazem ci sami ludzie, którzy wymagają od kasjerów szybkości, bezbłędności i dyspozycyjności w każdej sekundzie, nie stronią od skandalicznych zachowań. Awanturują się po pijanemu, usiłują wkręcić bez kolejki, ciskają pieniądze na podłogę, rzucają towarem (zdarza się, że nawet butelkami) w kasjera, mają pretensje o brak drobnych. Niebezpiecznym momentem jest też zawsze chwila, w której kasjer „schodzi z kasy” i informuje, że należy przejść do innej kolejki. - To, czego musimy się wtedy nasłuchać, nie nadaje się dla cywilizowanych uszu – podkreślają kasjerzy.

- Miejsca takie jak budki na autostradach czy kasy w hipermarketach zawsze będą budzić złe emocje. Przyczyn agresji klientów może być tak wiele, że nie da się wyeliminować ich wszystkich – uważa jedna z pracownic, zatrudniona do niedawna w sklepie Bomi. – Nam pozostaje pogodzić się z tym faktem.

Klienci obrażają i poniżają kasjerów, bo: kolejki są za długie, cena produktu jest wyższa od tej na półce, brak towaru w sklepie, brak metki z ceną. W hipermarketach usytuowanych na peryferiach stale powtarzającą się pretensją jest spowodowane przez kasjera spóźnienie na odjeżdżający, bezpłatny autobus. Natomiast w stosunku do inkasentów przy autostradach najczęściej wysuwany jest zarzut, że są zbyt wolni.

Sami kasjerzy twierdzą, że najbardziej stresuje ich fakt, iż nie mogą wchodzić w dyskusje z klientami, sprzeciwiać im się, reagować. Czy to dobrze? Trudno powiedzieć. Być może możliwość natrafienia na sprzeciw kasjera ostudziłaby agresję niektórych klientów. Ale w innym przypadku mogłaby z kolei doprowadzić do eskalacji konfliktu. Co jakiś czas w mediach pojawiają się dramatyczne wypowiedzi lub listy od poniżanych kasjerek i kasjerów. – Nie jesteśmy cyborgami, maszynami, tylko ludźmi – protestują. Czy jednak podobne protesty odnoszą jakiś wymierny skutek? Danych na ten temat brak.

TK/JK

Wybrane dla Ciebie
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę