Klub Jagielloński krytykuje udział Doroty Wellman w kampanii Lidla

Klub Jagielloński krytykuje w liście otwartym zaangażowanie Doroty Wellman w kampanię reklamową sieci handlowej Lidl. Sam Lidl nie potwierdza na razie, że prezenterka reklamuje właśnie tę sieć.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL
Agata Kalińska

Klub Jagielloński napisał list otwarty do Doroty Wellman, w którym krytykuje jej zaangażowanie w kampanię reklamową sieci handlowej Lidl. „Praktyki tej sieci na polskim rynku budzą liczne wątpliwości zarówno natury ekonomicznej, społecznej jak i moralnej” - czytamy w liście. Sieć sklepów na zarzuty odpowiedziała. Zapewnia nie tylko, że współpracuje z polskimi producentami, ale również dba o pracowników.

Według informacji medialnych popularna prezenterka Tvn ma zastąpić w spotach reklamowych sieci duet kucharzy: Pascala Brodnickiego i Karola Okrasę. Reklamy z udziałem dziennikarki można oglądać w telewizji od kilku tygodni. Lidl na razie nie potwierdza i nie zaprzecza, że to właśnie tę sieć ma ona reklamować – oficjalną prezentację zaplanowano na środę.

W opinii Klubu Jagiellońskiego reklamowanie Lidla przez Dorotę Wellman jest przynajmniej zaskakujące. „Niezwykle cenimy Pani zaangażowanie w liczne akcje charytatywne i wrażliwość na problemy społeczne, której publicznie dawała Pani wyraz. To postawa rzadka w świecie ludzi polskiego show biznesu i z pewnością godna pochwały. Z tym większym zdziwieniem przyjęliśmy informacje, że zaangażowała się Pani w kampanię reklamową sieci handlowej, której praktyki na polskim rynku budzą liczne wątpliwości zarówno natury ekonomicznej, społecznej jak i moralnej. Znając Pani poglądy wychodzimy z założenia, że w kampanię reklamową Lidla zaangażowała się Pani nie będąc świadoma tych problemów” – piszą w liście ekonomista, szef pionu analitycznego Klubu Jagiellońskiego Marcin Kędzierski i socjolog, prezes Fundacji Kazimierza Wielkiego dr Joanna Szalacha-Jarmużek.

Według nich udział Doroty Wellman w kampanii może być przez wielu konsumentów traktowane jako uwiarygodnienie odpowiedzialności społecznej sieci. Tymczasem – jak zwracają uwagę - „powszechnie wiadomo, że żywność w Lidlu ani nie jest specjalnie tania (co pokazują różne zestawienia tzw. koszyków zakupowych), ani też nie jest to sieć otwarta na lokalnych, czyli polskich producentów”.

Czy żywność w Lidlu rzeczywiście jest droga? Sprawdź to w ostatnim zestawieniu koszyka Wirtualnej Polski.

Kolejnym przykładem złych praktyk Lidla ma być w opinii autorów listu ograniczanie praw pracowniczych. „Od początku 2014 roku kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazały 106 naruszeń praw pracowniczych w placówkach sklepu” - wskazują. Pełną treść listu można przeczytać tutaj.

Lidl odpowiada i nie zgadza się z zarzutami

Przesłaliśmy list Klubu Jagiellońskiego do biura prasowego sieci. Jak Lidl odpowiada na takie zarzuty? Sieć w przesłanym nam oświadczeniu informuje, Lidl Polska zatrudnia ponad 14 tysięcy osób na terenie całego kraju.

- Wszyscy nasi pracownicy zatrudnieni są w oparciu o umowę o pracę. Ponadto objęci są pakietem dodatkowych świadczeń. Tylko w samym 2015 roku firma przeznaczy ponad 20 mln złotych na programy rozwojowe i szkoleniowe swoich pracowników, nie zapominając jednocześnie o tak ważnej kwestii jaką są podwyżki – tylko w tym roku przeznaczono na nie ponad 30 mln złotych, a otrzymali je pracownicy wszystkich ponad 500 sklepów Lidl na terenie całej Polski, jak również pracownicy centrów dystrybucyjnych - poinformowała Anna Biskup, przedstawicielka sieci Lidl.

Jak zaznaczyła, Lidl współpracuje zarówno z dużymi polskimi dostawcami, jak Grupa Maspex Wadowice, Grupa Animex, SM Mlekovita, Tarczyński S.A., jak i tymi mniejszymi, lokalnymi, jak np. SM Jana, SM Koło, SM Głubczyce, SM KaMOS.

- Lidl Polska notuje ok. 70 proc. obrotu na towarach od polskich dostawców. Lidl rozwija także eksport i stawia na promocję polskich produktów za granicą, czego przykładem są tygodnie polskie organizowane w sklepach Lidl w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Polscy dostawcy przy współpracy z Lidlem wyeksportowali tylko w samym 2014 roku produkty oryginalnych marek Lidl o łącznej wartości 2,3 mld złotych. To 2,5 proc. całkowitego krajowego eksportu produktów rolno - spożywczych w 2014 r. i aż o 800 mln zł więcej niż w 2013 r., a już tamten wynik zapewnił Lidlowi 39 miejsce w rankingu największych polskich eksporterów dziennika Rzeczpospolita - podkreśla Anna Biskup.

Co celebryci sądzą o kampanii Lidla? Zobacz sam:

Wybrane dla Ciebie

Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy