KNF przypomina bankom i SKOK-om o zasadach restrukturyzacji kredytów

Warszawa, 11.03.2016 (ISBnews) - Niezbędne jest dostosowanie działalności banków oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK) do wprowadzonych wymogów w zakresie restrukturyzacji kredytów. Proces ten powinien być odpowiednio sformalizowany i określony w procedurach i uwzględniać konieczność zapewnienia odpowiednich zasobów, aby został przeprowadzony skutecznie, poinformowała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).

11.03.2016 10:58

Komisja, powołując się na treść artykułu 75c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe przypomina, że zgodnie z tym przepisem, jeżeli kredytobiorca spóźnia się ze spłatą zobowiązania z tytułu udzielonego kredytu lub pożyczki, kredytodawca wzywa go do dokonania spłaty, wyznaczając termin nie krótszy niż 14 dni roboczych. W wezwaniu tym kredytodawca powinien poinformować o możliwości złożenia, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, wniosku o restrukturyzację zadłużenia.

Restrukturyzacja taka dokonywana jest na warunkach uzgodnionych przez obie strony umowy o charakterze kredytowym, a jej dokonanie musi być poprzedzone analizą i uzasadnione oceną sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy.

KNF podkreśla, że rzetelne realizowanie wprowadzonych obowiązków pozytywnie wpłynie na wizerunek banków i SKOK-ów, postrzeganych jako instytucje zaufania publicznego, które odpowiedzialnie prowadzą działalność kredytową i aktywnie poszukują możliwych do zaakceptowania przez obie strony rozwiązań problemów związanych ze spłatą zobowiązań przez odbiorców usług finansowych.

"Prawidłowa praktyka w tym obszarze wzmocni tym samym zaufanie do całego rynku finansowego" - napisał przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak w liście do zarządów banków i SKOK-ów.

Przewodniczący wskazał również, że zasadnym jest także zamieszczenie stosownych informacji, dotyczących możliwości wystąpienia z wnioskiem o restrukturyzację, również w serwisie internetowym danego kredytodawcy.

Dodatkowo wskazane jest, aby kredytodawcy, którzy dostrzegą pierwsze symptomy problemów kredytobiorcy z obsługą swego zobowiązania, również z własnej inicjatywy, jak najwcześniej podejmowali z kredytobiorcą rozmowy na temat przyczyn tych problemów oraz możliwych sposobów ich rozwiązania.

"Należy podkreślić, iż kredytodawca podejmując mediację ze swoimi klientami pozytywnie kształtuje swój wizerunek jako podmiotu przyjaznego klientom, prezentuje otwartość na potrzeby swoich klientów, a także dążenie do budowania i utrzymania długotrwałych relacji z odbiorcami usług finansowych" - czytamy także w liście.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)