Kołobrzeg/ Kontrakt na budowę promu pasażersko-towarowego podpisany (opis)
Stocznia Szczecińska, należąca do grupy kapitałowej Mars, wybuduje prom pasażersko-towarowy, który ma kursować na linii Świnoujście-Ystad. Kontrakt w tej sprawie podpisali w środę w Kołobrzegu przedstawiciele władz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz stoczni.
08.03.2017 15:05
"Po ciężkich negocjacjach udało się w końcu wypracować pierwszy kontrakt armatorski na budowę promu, który wpisuje się w naszą politykę odbudowy pozycji na Morzu Bałtyckim oraz pozycji stoczniowej na rynku światowym. Realizujemy krok po kroku te założenia. Dla nas najważniejsze jest, by stworzyć rozwiązania rokujące na przyszłość. Przed nami kolejne inwestycje. Jednym z głównych priorytetów rządu jest odbudowa przemysłu stoczniowego oraz żeglugi bałtyckiej" - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Kontrakt na budowę promu podpisał inwestor, którego reprezentował prezes spółki Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) Piotr Redmerski i członek zarządu Andrzej Wróblewski, oraz prezes należącej do grupy kapitałowej Mars spółki Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie Marek Różalski, wraz z członkiem zarządu Mariuszem Ronewiczem.
"Jest to historyczna chwila, bo ostatni prom, który był budowany dla nas powstał w 1978 r.; teraz budujemy nową historię" - zaznaczył prezes spółki PŻB Piotr Redmerski. Jak powiedział, "nowy prom będzie miał linię załadunkową 3 km, szerokość 30 m i zabierze na swój pokład 400 pasażerów". Podkreślił, że będzie to bardzo ekologiczna jednostka, gdyż zasilana ma być dwoma rodzajami paliw. Na nowym promie docelowo ma pracować 100 osób. Dodał, że PŻB będzie się starał, aby jednostka pływała pod polską banderą.
"Obecnie mamy trzy promy, z których dwa muszą iść do wymiany. Chcemy rozwinąć naszą flotę do pięciu jednostek. Potrzebujemy tych promów na już, gdyż rynek rośnie o 7-10 proc. rocznie" zaznaczył Redmerski.
Pytany o finansowanie budowy powiedział, że kapitał PŻB zostanie wsparty przez Polski Fundusz Rozwoju oraz kredyty bankowe. "Banki, z którymi rozmawiamy od początku ubiegłych wakacji są bardzo zainteresowane. Na ostatnie spotkanie przybyli przedstawiciele 6-7 banków, co oznacza, że chcą w nas inwestować. Nie oczekujemy żadnej pomocy ze strony rządu" - podkreślił prezes.
"Budowa nowego promu to szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego w Szczecinie i na Pomorzu Zachodnim." - powiedział prezes spółki Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie Marek Różalski. "Liczę, że za trzy lata będę mógł oddać prom armatorowi. Myślę, że w tym czasie już na pochylni Wulkan będzie budowany kolejny prom dla PŻB lub innego armatora" - dodał.
"Jesteśmy gotowi na budowę kolejnych promów" - dodał minister Marek Gróbarczyk. "Przygotowaliśmy infrastrukturę, zabezpieczyliśmy środki, teraz czekamy wyłącznie na proces negocjacyjny między przedsiębiorstwami. W to nie ingerujemy. W założeniu na początku jest PŻB, następnie PŻM. Dla nas najważniejszy jest kolejny etap, w drugim kwartale tego roku położenie stępki jest bardzo realne" - zaznaczył.
"Certyfikatorem nowego promu będzie Polski Rejestr Statków, on przejmuje kontrolę nad budową i wprowadzeniem do eksploatacji" - wyjaśnił Gróbarczyk.
"Realizacja tak trudnego przedsięwzięcia jak budowa nowego promu wymaga, aby cały nasz potencjał został postawiony do dyspozycji Stoczni Gryfia i PŻB" - zapewnił Konrad Konefał z zarządu Grupy Mars. "Chciałbym zadeklarować, że wszelkie aktywa stoczniowe skupione dzisiaj w Polskiej Grupie Zbrojeniowej będą do dyspozycji i wykorzystania w tym projekcie. Szczeciński Park Przemysłowy to główne miejsce budowy tego promu" - powiedział.
List intencyjny dotyczący budowy przez polskie stocznie dwóch promów pasażersko-samochodowych dla PŻB został podpisany w czerwcu 2016 r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Zgodnie z zapowiedziami, pierwsza jednostka ma być gotowa w 2019 r.
Porozumienie podpisali uczestnicy konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.
Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.