"Konkurencyjne kwoty pensji". PAŻP szuka kontrolerów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poszukuje chętnych na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego. Jeśli jesteś odporny na stres, posiadasz umiejętność myślenia koncepcyjnego i analitycznego, a także podejmujesz samodzielnie decyzje - możesz aplikować.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poszukuje kontrolerów ruchu lotniczego
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poszukuje kontrolerów ruchu lotniczego
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Kawka
oprac. NST

10.04.2024 17:53

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), przekazała, że chętni na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego mogą aplikować w tym naborze do końca maja 2024 roku.

Od kandydatów wymaga się m.in.: umiejętności pracy pod presją, myślenia koncepcyjnego, zdolności analitycznych, skupienia przez kilka godzin, samodzielności w działaniu, bardzo dobrego stanu zdrowia, nienagannej dykcji i posługiwanie się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Miał zrujnować rodzinną firmę, a teraz ma 120 salonów i podbija rynek w Polsce - Marcin Ochnik

Czym zajmują się Kontrolerzy Ruchu Lotniczego?

PAŻP podkreśla, że kontrolerzy ruchu lotniczego odpowiadają za bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych oraz za efektywny ruch samolotów i unikanie opóźnień w ruchu, które generują problemy dla całego rynku lotniczego.

- Ruch lotniczy w zakresie jego kontroli w przestrzeni powietrznej cechuje się ciągłą zmiennością więc odporność na takie sytuacje też jest niezbędna. Nie obędzie się również bez doskonałej orientacji w przestrzeni i myślenia. Niektóre problemy związane z kontrolą ruchu lotniczego najskuteczniej rozwiązują osoby cechujące się niestandardowym podejściem i nieszablonym myśleniem - przekazała prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Post dotyczący rekrutacji
Post dotyczący rekrutacji© Facebook | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Z danych Agencji wynika, że 187 kontrolerów obszaru pracuje na sali operacyjnej, bez kontaktu wzrokowego z samolotami przelatującymi nad Polską. Tymi z nich, które lądują na polskich lotniskach, zajmują się kontrolerzy zbliżania (jest ich obecnie 149), którzy mają za zadanie bezpiecznie i na czas doprowadzić samoloty do lotnisk docelowych, a samoloty odlatujące skierować na trasę przelotu. W bezpośredniej okolicy lotniska i na nim za bezpieczny ruch samolotów odpowiadają z kolei kontrolerzy pracujący na wieży - obecnie jest ich 278.

Jak zostać Kontrolerem Ruchu Lotniczego?

Kandydaci na kontrolerów muszą ukończyć 2-letni kurs podzielonego na trzy etapy:

  • teoretyczny (z wynagrodzeniem miesięcznym równym minimalnemu wynagrodzeniu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie;
  • symulatorowy (z wynagrodzeniem równym minimalnemu wynagrodzeniu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie;
  • kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6 tys. zł miesięcznie) trwający ok. 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce.

Zajęcia trwają od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Po ukończeniu kursu kandydaci przystępują do państwowego egzaminu, po którym otrzymują licencję kontrolera ruchu lotniczego. Szczegółowe informacje na temat rekrutacji oraz sposobu aplikowania dostępne są na stronie PAŻP.

Ile zarabiają kontrolerzy ruchu lotniczego?

Jak przekazał nam w rozmowie pełnomocnik prezesa ds. komunikacji, rzecznik prasowy Marcin Hadaj, zarobki są zależne od wielu czynników.

- Nie mogę podać jednoznacznych kwot, lecz stwierdzam, że na tle Polski jest to konkurencyjne wynagrodzenie - dodał.

Jednak jak udało się ustalić dziennikarzom money.pl, podstawowa stawka kontrolera ruchu lotniczego to 30 tys. 450 zł. Do tego dochodzą m.in. dodatek za utrzymanie licencji, za staż, funkcję instruktora, czy też wyższe stawki za dyżury nocne. Podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. transportu lotniczego poseł Jerzy Polaczek zaznaczył, że w swoich wyliczeniach przyjął m.in. pełnienie sześciu dyżurów nocnych w miesiącu, a szacunkowe obliczenia przygotował dla początkującego kontrolera ruchu lotniczego bez stażu, instruktora z 10-letnim stażem i senior kontrolera z 25-letnim stażem pracy.

- W przypadku początkującego kontrolera łącznie daje to szacunkowo 37 tys. 899 zł, w przypadku instruktora z 10-letnim stażem to około 45 tys. zł, a dla senior kontrolera wyszło mi ponad 65 tys. zł. W 2024 r. młody kontroler zarobi 40 tys. 453 zł, kontroler-instruktor 51 tys. zł 863 zł, senior-kontroler z 25-letnim stażem 68 tys. 163 zł. W 2025 r. początkujący kontroler zarobi 44 tys. 724 zł, kontroler-instruktor 56 tys. 799 zł, senior kontroler z 25-letnim stażem 74 tys. 130 zł - wyliczał poseł Polaczek.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)