Konsumpcja paliw w 2013 r. spadła o 3 proc. do 23,4 mln m sześc. - POPiHN

20.03. Warszawa (PAP) - Konsumpcja trzech głównych gatunków paliw płynnych w 2013 r. spadła o 3 proc. do 23,4 mln m sześc. - wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu...

20.03.2014 | aktual.: 20.03.2014 15:23

20.03. Warszawa (PAP) - Konsumpcja trzech głównych gatunków paliw płynnych w 2013 r. spadła o 3 proc. do 23,4 mln m sześc. - wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

"Spadek konsumpcji oleju napędowego najlepiej oddaje pogorszenie koniunktury na całym rynku paliw. Jeśli chodzi o spożycie paliw z segmentu LPG, to szacunki są dość rozbieżne - od wzrostu na poziomie 4 proc., do spadku o 0,5 proc. Wynika to ze zjawiska reeksportu, który jest trudny do oszacowania. Jeżeli większość LPG trafiła za granicę to krajowe spożycie mogło spaść o 0,5 proc., zaś jeśli przyjmiemy, że całość trafiła na nasz rynek, to wtedy mamy do czynienia z 4-proc. wzrostem" - powiedział w czwartek na konferencji Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN.

Z danych POPiHN wynika, że całkowity rynek paliw płynnych, a więc uwzględniających także paliwo JET oraz lekki i ciężki olej opałowy, zmniejszył się w zeszłym roku o 4 proc. do 25,82 mln m sześc.

"Rynek paliw płynnych w Polsce w roku 2013 skurzył się o kolejne 4 proc. Głównym powodem takiego trendu, który trwał już drugi rok z rzędu, był spadek oficjalnego popytu na olej napędowy (...) Do spadków sprzedaży benzyny silnikowej mogliśmy się już przyzwyczaić, bo jest to trwały trend europejski, ale spadek zapotrzebowania na olej napędowy może być tłumaczony tylko poprzez zasilanie części gospodarki paliwami z nielegalnego obrotu" - napisano w raporcie POPiHN.

Według szacunków POPiHN szara strefa w rynku oleju napędowego przekroczyła 10 proc. dostaw na ten rynek.

Konsumpcja paliw płynnych w Polsce:

2013 2012
w mln w mln zmiana
m sześc. m sześc. rdr

ogółem 23,37 22,56 - 3 proc.

benzyny 5,04 4,92 - 2 proc.

ON 14,29 13,43 - 6 proc.

LPG 4,05 4,21 + 4 proc.

(PAP)

nik/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
finansebenzynapaliwa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)